Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor hos foreldrene min for øyeblikket å går på skolen, men skal kjøpe meg en leilighet som jeg skal leie ut når jeg går på skolen.

Hva slags utgifter er det å tenke på ?

Anonymous poster hash: cf89b...920
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dokumentavgift på 2,5 % av kjøpesummen, hvis du kjøper selveier. Å bo der ett år selv først om du kjøper aksjelag eller lingende.

skatte av utleieinntektene 27%

vedlikehold av leiligheten.

Anonymous poster hash: 3a582...1ec
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Visst man skal leie ut leiligheten. Funker det og bare betale renter i disse årene jeg leier ut så når jeg er sikker på at jeg har fått leietaker, så betaler jeg bare mer ned på lånet når jeg får leieinntektene på kontoen?

AnonymBruker
Skrevet

Dokumentavgift på 2,5 % av kjøpesummen, hvis du kjøper selveier. Å bo der ett år selv først om du kjøper aksjelag eller lingende.

skatte av utleieinntektene 27%

vedlikehold av leiligheten.

Gjelder skatten selvom man bor I boligen selv?

La oss si at det er en enebolig, med en liten utleie del(ett soverom med stue og kjøkkenkrok.

Anonymous poster hash: cf12b...eea

AnonymBruker
Skrevet

Du må skatte av utleieinntektene dersom du ikke bor i boligen selv, eller dersom du leier ut en større del av boligen enn den du bor i.

Anonymous poster hash: 47633...906
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La oss si at det er en enebolig, med en liten utleie del(ett soverom med stue og kjøkkenkrok.

Dersom du bor i boligen og kun leier ut enn mindre del, trenger du ikke skatte.

Ellers har du fellesutgifter hver måned. Disse kan stige og det kan komme uventede utgifter.

Anonymous poster hash: e491d...614

AnonymBruker
Skrevet

Da blir det anderledes ja, du må bo i over 50 % av boligens verdi, for at det skal bli skattefritt

AnonymBruker
Skrevet

Visst man skal leie ut leiligheten. Funker det og bare betale renter i disse årene jeg leier ut så når jeg er sikker på at jeg har fått leietaker, så betaler jeg bare mer ned på lånet når jeg får leieinntektene på kontoen?

Hvis banken gå med på det så, ofte gjør de ikke det hvis du bare har 15% ek, eler enda værre bare har kausjonist. Men det er jo lov til å høre alle saker er jo unike :)

AnonymBruker
Skrevet

Viktig å tenke på som utleier.

Leie ut til folk som har flere referanser. Benytt deg av referansene og krev 3mnd depositum inn på en konto du og leietaker oppretter sammen. Når du kontakter referanser er det greit å ha en liste med sjekkpunkter klar, slik at du jobber deg igjennom denne for hver av leietakerne før du bestemmer deg for hvem du leier ut til. Alternativt kan du benytte deg av utleiemegler, men vil da få en litt redusert leieinntekt.

I et borettslag har mann ofte husleie som dekker det man ellers kaller kommunale avgifter, renovasjon, tv og internett, noen ganger strøm og oppvarming også. I tillegg skal husleien dekke utvendig vedlikehold, tilsyn og vedlikehold av andre felles arealer.

Vedr. utleie ok inntekter.

Når du leier ut en bolig du selv ikke bor i, vil du bli beskattet av leieinntektene, tilsvarende formueskatt.

Uforutsette utgifter kan oppstå dersom leiligheten er gammel og dette kan fort bli dyrt dersom el-anlegg/røranlegg i leiligheten har mangler eller feil som må utbedres.

Anbefaler deg derfor å forsikre deg om at dette er i orden før du leier ut, det vil koste noen kroner med tilstandskontroll men det vil være verdt det. Legg så ved denne dokumentasjonen og sørg for at leietaker signerer en kontrakt hvor også en slik tilstandskontroll er forevist og signert av denne.

Anonymous poster hash: b369c...8e5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for viktig info. :)

Skrevet

Jeg vet ikke om det avhenger av lånet, men jeg har fastrentelån og avdragsfritt nå grunnet studier. Hvis jeg skulle betale ned på lånet måtte jeg betale over/underkurs, eller hva de kalte det. Så hvis jeg hadde ekstra til overs var det mye mer lønnsomt å sette det inn på sparekontoen, enn å betale ned på lånet.

AnonymBruker
Skrevet

Husk at du ikke kan leie ut leilighet i borettslag før du har bodd i leiligheten ett år først selv.

Anonymous poster hash: 3d626...9d4

AnonymBruker
Skrevet

Husk at du ikke kan leie ut leilighet i borettslag før du har bodd i leiligheten ett år først selv.

Anonymous poster hash: 3d626...9d4

hva er tanken bak den regelen egentlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...