Gå til innhold

Plante på soverom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke helt hvilken kategori dette hører under, men prøver her.

Jeg vet at det sies at det ikke er bra å ha planter på soverommet, i og med at de bruker oksygen om natta, som kanskje du heller skulle hatt selv. Jeg har imidlertid kjøpt meg en søt blomsterpotte jeg hadde tenkt å ha på hybelen (et ganske lite rom), uten å tenke over dette akkurat der og da. Så det jeg lurer på, er det noen planter som er bedre/verre å ha på soverommet enn andre? Jeg er også i tvil om hvor mye oksygen en liten plante kan "stjele", ville trodd en person eller kanskje en hund i rommet ville brukt mer i løpet av en natt, er det noen som har peiling på dette?

Takk :D

Anonymous poster hash: 44446...47e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må ha veldig mye mer enn én liten potteplante før det blir noe merkbar forskjell. Hvis du er bekymret kan du sove med en dør eller vindu åpent.

Anonymous poster hash: 379ec...3b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff, hørte for ikke lenge siden om en i amerika som døde av oksygensmangel i søvne.. dette var av 1 plante!

Anonymous poster hash: 7fb72...6b8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, hørte for ikke lenge siden om en i amerika som døde av oksygensmangel i søvne.. dette var av 1 plante!

Anonymous poster hash: 7fb72...6b8

Det synes jeg høres ut som en ren vandrerhistorie.

Ifølge artikkelen jeg linker til nederst i innlegget mitt, skal svigermors tunge være gunstig, fordi den fortsetter å slippe oksygen i løpet av natta. Du kan jo Google litt og se om du finner forskningsresultater som bekrefter det?

http://infromthegarden.com/plants-bedroom-harmful-helpful/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fire orkideer og en eller annen sånn palme-lignende plante stående på soverommet mitt i to og et halvt år. Merket absolutt ingenting til det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

Det er bare tull og tøys at planter stjeler så mye oksygen at det blir farlig å sove i samme rom - da skal det være snakk om store mengder. Les om fotosyntesen: ''Det er fotosyntesen som forsyner atmosfæren med oksygenet vi puster inn. Rent praktisk betyr dette at jo mer grønt vi har rundt oss, jo bedre blir luften. Om natten, når det ikke er tilgang på lys, stopper fotosyntesen og kun celleåndingen utføres i cellene til planten, og derfor blir litt oksygen brukt. Gassproduksjonen reverseres ikke, men planten produserer ikke sitt eget oksygen om natten. Det anbefales derfor ikke å ha store eller mange planter på soverommet.''

Jeg har ikke planter på soverommet, av den grunn at jeg sover med vinduet åpent hele året, da blir det for kaldt for plantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hvis du tror en plante tar all oksygenen fra deg om natten kan du ihvertfall aldri sove med et annet menneske på rommet ditt! 

Det der er en myte, bare tull.

Anonymkode: a6706...01e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2015 den 19.44, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at det sies at det ikke er bra å ha planter på soverommet, i og med at de bruker oksygen om natta, som kanskje du heller skulle hatt selv. Jeg har imidlertid kjøpt meg en søt blomsterpotte jeg hadde tenkt å ha på hybelen (et ganske lite rom), uten å tenke over dette akkurat der og da. Så det jeg lurer på, er det noen planter som er bedre/verre å ha på soverommet enn andre? Jeg er også i tvil om hvor mye oksygen en liten plante kan "stjele", ville trodd en person eller kanskje en hund i rommet ville brukt mer i løpet av en natt, er det noen som har peiling på dette?

Det er jo feil.

Zamioculcas zamiifolia /smaragdplante tåler å være på soverom f.eks.

. http://www.aftenposten.no/norge/NASA-Disse-plantene-renser-luften-244267b.html

http://www.vg.no/forbruker/helse/planter-som-renser-luften/a/12486/

http://renholdsnytt.no/10-planter-som-renser-luften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et levende menneskes bevis på at det ikke er farlig å ha pante(r) på soverommet.
Sånn har jeg sovet i flere ti-år og jeg hadde på et tidligere tidspunkt veldig mange planter der,
for jeg hadde en bitte liten bolig i starten. Vi vokste og trivdes alle sammen - sammen.  

I nåtid er alle de plantene døde, men jeg lever i beste velgående. Konklusjon: slapp av og sov godt,
det går kjempebra så lenge du ikke har meg stående på soverommet ditt. :biggrin: 

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, May 20, 2015 den 19.44, AnonymBruker skrev:

Planter med blomsterjord er ikke bra å ha på et soverom på grunn av faren for muggsopp angrep i rommet øker betraktelig. Vi puster ut ca 0,5 liter vann i løpet av en natt. Har du da i tillegg planter med blomsterjord og naturlige mikroorganismer på soverommet så får du lett muggsoppdannelse i rommet. 

Det du skriver om oksygen er tull og en myte noen sprer, fortsatt. 

Anonymkode: 1116e...937

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...