sjokkolokko Skrevet 20. mai 2015 #1 Skrevet 20. mai 2015 (endret) Jeg skal kjøpe meg bunad og sølv må jo da også til. Er det noe regler for hvor mye sølv som er giktig. Ser ikke for meg at jeg har rå til å kjøpe så mye sølv enn det mest nødvendigste før etter neste års 17. mai, men vil gjerne kunne bruke den før det i barnedåper og konfirmasjoner. Det er vest-agder bunad jeg skal ha. hvis noen har noen tips til hvordan jeg kan få til dette rimeligst mulig så tar jeg gjerne imot tips og råd. Takk :D OBS""" selvfølgelig bunader jeg mener i overskriften! Endret 20. mai 2015 av sjokkolokko
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #2 Skrevet 20. mai 2015 Jeg skjønner ikke helt. Selfølgelig er det forskjellige søljer til ulike bunader. Bunaden ser jo ofte litt "uferdig" ut hvis du ikke har sølvet som hører til. Billigste er vel å få kjøpt brukt. Anonymous poster hash: ab2c2...4cb 1
Marquise Skrevet 20. mai 2015 #3 Skrevet 20. mai 2015 (endret) Jeg skal kjøpe meg bunad og sølv må jo da også til. Er det noe regler for hvor mye sølv som er giktig. Ser ikke for meg at jeg har rå til å kjøpe så mye sølv enn det mest nødvendigste før etter neste års 17. mai, men vil gjerne kunne bruke den før det i barnedåper og konfirmasjoner. Det er vest-agder bunad jeg skal ha. hvis noen har noen tips til hvordan jeg kan få til dette rimeligst mulig så tar jeg gjerne imot tips og råd. Takk :D OBS""" selvfølgelig bunader jeg mener i overskriften! Det er selvføgelig enkelte søljer som tilhører de forskjellige bunadene. Siden du har vest-agder bunad, så skal du ha en bolesølje, halsring, halsknapp, maljeband, osv. Du velger jo selv hva du vil prioritere å kjøpe. Kommer helt an på hvor i landet du bor, med tanke på hvor du kan kjøpe det, for hvor mye. Hvis ikke kan du sjekke Sylvsmidja på nett, der har du en oversikt over det du trenger. Endret 20. mai 2015 av Marquise
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #4 Skrevet 20. mai 2015 På Husfliden har de et hefte som tar for seg bunadsølv i Vest-Agder. Mye info der; heftet er på 27 sider. Hjertesølje ser ut til ha vært den mest opprinnelige og mest brukte sølja. Selv har jeg en med forgylte lauv. Man kan jo godt gå med bunaden selv om man ikke har alt sølvet man ønsker, det ville jeg gjort. Anonymous poster hash: 1071c...eba
Fjomsedyret Skrevet 20. mai 2015 #5 Skrevet 20. mai 2015 De fleste bunader har vel egne søljer som hører til bunaden. Selv har jeg imidlertid ikke noe i mot at man kan bruke annet sølv enn det som hører til, så lenge det ser fint ut!
Gjest Lille-pus Skrevet 20. mai 2015 #6 Skrevet 20. mai 2015 (endret) . Endret 22. mai 2015 av Lille-pus
sjokkolokko Skrevet 20. mai 2015 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2015 Takk. Føler meg dum men har Desverre ingen bunadfamilie så er derfor ingen selvfølge å vite alt da. Takk
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #8 Skrevet 21. mai 2015 Takk. Føler meg dum men har Desverre ingen bunadfamilie så er derfor ingen selvfølge å vite alt da. Takk Jeg har heller ingen bunadfamilie, og de som har bunad har ikke Vest-Agder bunad, så jeg var helt blank jeg også da jeg skule sette meg inn i alt. Men som sagt, du får mye info hos Husfliden, vil absolutt anbefale deg å ta turen dit, samt få med deg det tidligere nevnte heftet. Hvilken Husflid er nærmest deg? Har du gjort deg noen tanker om hva slags stakk du ønsker, farge på liv osv? Anonymous poster hash: 1071c...eba
sjokkolokko Skrevet 21. mai 2015 Forfatter #9 Skrevet 21. mai 2015 Jeg har heller ingen bunadfamilie, og de som har bunad har ikke Vest-Agder bunad, så jeg var helt blank jeg også da jeg skule sette meg inn i alt. Men som sagt, du får mye info hos Husfliden, vil absolutt anbefale deg å ta turen dit, samt få med deg det tidligere nevnte heftet. Hvilken Husflid er nærmest deg? Har du gjort deg noen tanker om hva slags stakk du ønsker, farge på liv osv? Anonymous poster hash: 1071c...eba Kristiansand er nærmest meg. Skal gjøre det. Har enda igjen en del å spare så har godt tid til å finne ut av mye. Har veldig lyst på stripestakk men vet ikke hva som er fint til av forkle og vest osv sammen
funginger Skrevet 21. mai 2015 #10 Skrevet 21. mai 2015 Du burde kanskje si det som det er til de på husfliden, På mange bunader kan man droppe noe av sølvet og heller kjøpe det senere. Jeg har f.eks. ikke veske og min søster har ikke offerdåse eller sånn stor sølje som hører til vår bunad. Det er ikke sikkert du trenger alt med en gang for at det skal se fint ut.
sjokkolokko Skrevet 23. mai 2015 Forfatter #11 Skrevet 23. mai 2015 Du burde kanskje si det som det er til de på husfliden, På mange bunader kan man droppe noe av sølvet og heller kjøpe det senere. Jeg har f.eks. ikke veske og min søster har ikke offerdåse eller sånn stor sølje som hører til vår bunad. Det er ikke sikkert du trenger alt med en gang for at det skal se fint ut. Takk! Ja får snakke med de. 😊😊😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå