Gå til innhold

Justering av husleie etter konsumprisindeksen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tok kontakt med huseier tidligere denne måneden angående noe som måtte fikses. Fikk svar per tekstmelding og fikk samtidig beskjed om at husleien ville bli justert etter konsumprisindeksen fra og med juni. Det i seg selv er helt i orden, men han skrev ikke noe mer enn akkurat det. Ikke noe om hva husleien nå vil være på.

Kan han kreve at jeg selv regner ut hva ny husleie vil være? (Ikke at det nødvendigvis er et så veldig stort problem, men jeg føler vel ikke akkurat at det er min oppgave.) Eller kan jeg forholde meg rolig til jeg får melding om hva jeg fremover skal betale i husleie?

Anonymous poster hash: ff50c...391
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan enkelt regne det ut selv.

http://ssb.no/kpi

Jeg regner med at huseier uansett gir deg beskjed for juni måned når den kommer, men hvis ikke kan du lett se hva du skal betale og betale det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men er det virkelig min jobb å regne ut det?

Kan han kreve det? Jeg kjenner at jeg er litt irritert på huseier fordi han aldri følger opp avtaler og er vanskelig å få tak i, så jeg har lite lyst til å strekke meg lenger enn det som kan kreves av meg.

Skrevet (endret)

Ja, men er det virkelig min jobb å regne ut det?

Kan han kreve det? Jeg kjenner at jeg er litt irritert på huseier fordi han aldri følger opp avtaler og er vanskelig å få tak i, så jeg har lite lyst til å strekke meg lenger enn det som kan kreves av meg.

Når du regner ut KPI kan det kun gjøres opp til forrige måned. Som du ser av beregneren hos SSB kan du ikke legge inn juni 2014 til juni 2015 enda.

Det er lovpålagt at du får en måneds varsel om økning i husleie, det e grunnen til at han sier ifra nå.

Endret av Neeli00
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er klar over at jeg har krav på en måneds varsel og alt det der. Spørsmålet mitt er egentlig: Hvis jeg ikke hører noe mer fra huseier, om en ny konkret husleiesum, kan jeg da "straffes" for å fortsette å betale den tidligere avtalte husleien? Jeg kjenner denne fyren og vet av erfaring at sjansen for at jeg hører noe mer fra han er liten.

Skrevet (endret)

Ja, jeg er klar over at jeg har krav på en måneds varsel og alt det der. Spørsmålet mitt er egentlig: Hvis jeg ikke hører noe mer fra huseier, om en ny konkret husleiesum, kan jeg da "straffes" for å fortsette å betale den tidligere avtalte husleien? Jeg kjenner denne fyren og vet av erfaring at sjansen for at jeg hører noe mer fra han er liten.

Husleieloven sier ikke noe om dette, antakeligvis da det aldri har skapt noen konflikt tidligere.

Leietaker er såpass sterkt beskyttet at det er tvilsomt at du blir straffet for noe som helst, men så lenge han har rett til å øke leien og har informert deg om dette regner jeg med at du skal legge på 2% selv om det vil koste deg 8-10 tastetrykk.

Endret av Neeli00
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husleieloven sier ikke noe om dette, antakeligvis da det aldri har skapt noen konflikt tidligere.

Leietaker er såpass sterkt beskyttet at det er tvilsomt at du blir straffet for noe som helst, men så lenge han har rett til å øke leien og har informert deg om dette regner jeg med at du skal legge på 2% selv om det vil koste deg 8-10 tastetrykk.

Takk for svar. Da forholder jeg meg til nåværende avtale til jeg hører noe mer.

Som sagt holder han aldri sin del av avtaler og da gidder ikke jeg strekke meg en millimeter for han heller.

Skrevet

Nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...