Gå til innhold

Firkløverkake

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Jeg var i bryllup igår, og der fikk jeg smake en utrolig god kake, som jeg senere fikk vite heter firkløverkake. Er den kaken vanskelig å lage??

Jeg tror dette er yndlingskaka mi nå,..*drømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes flere varianter av firkløverkake; vanlig sjokoladekake med firkløverglasur og firkløverfyll (finnes også som halvfabrikata kakemiks) eller en som jeg lager en del: bunn med raspet sjokolade i, vaniljekrem som fyll og firkløverglasur på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke vanskelig å lage :wink: jeg har prøvd to typer, en med fyll inni og utenpå, og en langpannekake med bare glasur. du kan jo prøve deg frem!

Firkløverkake

200 g sukker

5 egg

135 g smeltet smør

50 g lys kokesjokolade

135 g hvetemel

2 ts bakepulver

Fyll:

1 ½ dl sukker

1 ½ dl smeltet smør

1 ½ dl kremfløte

150 g firkløver

Smelt smør og kokesjokolade, og avkjøl. Pisk eggedosis av egg og sukker. Bland i mel og bakepulver. Stekes ved 180 grader i ca. 45 minutter.

Fyll: Kok sukker, smør og fløyte i ca. 10 minutt. Smelt firkløveren i. Rør i fyllet under avkjølinga. Ta halvparten av fyllet inni kaka, halvparten oppå.

Firkløverkake

6 egg

9 dl sukker

375 g hvetemel

1 ½ ts bakepulver

300 g hasselnøtter

150 g smeltet smør

Glasur:

300 g firkløversjokolade

8 ss melk

Pisk eggedosis av egg og sukker. Sikt sammen mel og bakepulver og vend det inn i eggedosisen med en slikkepott. Mal nøtter og ha det i deigen sammen med smeltet smør. Rør alt lett sammen. Fordel røren i en langpanne med bakepapir og stek på nederste rille i stekeovnen ved 180 grader i ca. 30 minutter. Hvelv kaken på rist.

Glasur: Smelt sjokoladen med melk i en kjele over svak varme. Ikke rør i sjokoladen før den er helt myk. Smør fyllet over kaken, og sett den litt kjølig for å få glasuren til å stivne. Skjær kaken opp i snipper før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om vi var i samme bryllup :wink: , neida, men jeg hadde med en firkløverkake i et bryllup i går,<og HELE kaka ble spist opp. Jeg tok på meg æren som kakebaker, men sannheten er at jeg fridde til svigermor som bakte den til meg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...