Gjest Gjesta Skrevet 29. august 2004 #1 Del Skrevet 29. august 2004 Jeg var i bryllup igår, og der fikk jeg smake en utrolig god kake, som jeg senere fikk vite heter firkløverkake. Er den kaken vanskelig å lage?? Jeg tror dette er yndlingskaka mi nå,..*drømme* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 29. august 2004 #2 Del Skrevet 29. august 2004 Det finnes flere varianter av firkløverkake; vanlig sjokoladekake med firkløverglasur og firkløverfyll (finnes også som halvfabrikata kakemiks) eller en som jeg lager en del: bunn med raspet sjokolade i, vaniljekrem som fyll og firkløverglasur på toppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 29. august 2004 #3 Del Skrevet 29. august 2004 Overhodet ikke vanskelig å lage jeg har prøvd to typer, en med fyll inni og utenpå, og en langpannekake med bare glasur. du kan jo prøve deg frem! Firkløverkake 200 g sukker 5 egg 135 g smeltet smør 50 g lys kokesjokolade 135 g hvetemel 2 ts bakepulver Fyll: 1 ½ dl sukker 1 ½ dl smeltet smør 1 ½ dl kremfløte 150 g firkløver Smelt smør og kokesjokolade, og avkjøl. Pisk eggedosis av egg og sukker. Bland i mel og bakepulver. Stekes ved 180 grader i ca. 45 minutter. Fyll: Kok sukker, smør og fløyte i ca. 10 minutt. Smelt firkløveren i. Rør i fyllet under avkjølinga. Ta halvparten av fyllet inni kaka, halvparten oppå. Firkløverkake 6 egg 9 dl sukker 375 g hvetemel 1 ½ ts bakepulver 300 g hasselnøtter 150 g smeltet smør Glasur: 300 g firkløversjokolade 8 ss melk Pisk eggedosis av egg og sukker. Sikt sammen mel og bakepulver og vend det inn i eggedosisen med en slikkepott. Mal nøtter og ha det i deigen sammen med smeltet smør. Rør alt lett sammen. Fordel røren i en langpanne med bakepapir og stek på nederste rille i stekeovnen ved 180 grader i ca. 30 minutter. Hvelv kaken på rist. Glasur: Smelt sjokoladen med melk i en kjele over svak varme. Ikke rør i sjokoladen før den er helt myk. Smør fyllet over kaken, og sett den litt kjølig for å få glasuren til å stivne. Skjær kaken opp i snipper før servering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 30. august 2004 #4 Del Skrevet 30. august 2004 Lurer på om vi var i samme bryllup , neida, men jeg hadde med en firkløverkake i et bryllup i går,<og HELE kaka ble spist opp. Jeg tok på meg æren som kakebaker, men sannheten er at jeg fridde til svigermor som bakte den til meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jossa Skrevet 30. august 2004 #5 Del Skrevet 30. august 2004 Firkløverkake er nydelig! Jeg baker en i rund form, med firkløverglasur oppå og vaniljekrem inni. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå