AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #1 Skrevet 20. mai 2015 Jeg og samboen min flyttet inn i en sokkel leilighet i januar og nylig har vi lagt merke til disse merkene i taket av soverommet. Kan det vare myggsopp? Anonymous poster hash: 27521...7dd
Gjest Sleeve Skrevet 20. mai 2015 #2 Skrevet 20. mai 2015 (endret) Jeg og samboen min flyttet inn i en sokkel leilighet i januar og nylig har vi lagt merke til disse merkene i taket av soverommet. Kan det vare myggsopp?Anonymous poster hash: 27521...7dd Vanskelig å se, men det minner litt om muggsopp ja. Edit: Er soverommet nede i kjelleren, eller finnes det våtrom som f.eks bad over dette rommet? Prøv å vask vekk flekkene med såpe og en ren klut som veggen (malingen etc) vil tåle. Hvis det er et overliggende problem av muggsopp (bare i overflaten) vil det ofte være tilstrekkelig å vaske soppen vekk. Om soppen vokser ut igjen er det sansynligvis et mer underliggende problem, og det kan være våtskader inne i veggen/taket. Da må det mer til for å få vurdert skadeomfang og få fjernet soppen. Endret 20. mai 2015 av Sleeve
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #3 Skrevet 20. mai 2015 Hei Husvarm! Ja soverommet er nede i kjelleren. Litt usikker på om det er bad ovenfor men det er ju en viss mulighet for det. Det er den eneste plassen i leiligheten hvor det er slike merker. Jeg skal kontakte utleieren og få de til å se på det. Anonymous poster hash: 27521...7dd
Gjest Sleeve Skrevet 20. mai 2015 #4 Skrevet 20. mai 2015 Hei Husvarm! Ja soverommet er nede i kjelleren. Litt usikker på om det er bad ovenfor men det er ju en viss mulighet for det. Det er den eneste plassen i leiligheten hvor det er slike merker. Jeg skal kontakte utleieren og få de til å se på det.Anonymous poster hash: 27521...7dd Lurt å høre med utleier ja. Det kan jo være noe helt annet enn sopp også, men greit å ta tak i det tidlig uansett
Minya Skrevet 20. mai 2015 #5 Skrevet 20. mai 2015 Det er ikke nødvendigvis muggsopp, men det er sannsynligvis fuktskader der. Det ser helt likt ut i taket like over dusjen vår, gammelt hvitmalt tak hvor det har blitt sprutet vann opp i taket. Hos oss er det ikke fuktskader, bare malingen som har gulnet pga fukt og vann som har lagt seg der over tid, men hos deg er det virkelig verdt å sjekke det ut fordi det er på soverommet og ikke på et rom som vanligvis blir mye utsatt for fukt. Det kan feks hende at dreneringen rundt grunnmuren på huset du leier i er dårlig, da siver fukten inn gjennom grunnmuren og legger seg i veggene. Det er den mest logiske forklaringen om soverommet er "innerst" i sokkelleiligheten, hvor grunnmuren ligger nede i bakken.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #6 Skrevet 20. mai 2015 Det er ikke nødvendigvis muggsopp, men det er sannsynligvis fuktskader der. Det ser helt likt ut i taket like over dusjen vår, gammelt hvitmalt tak hvor det har blitt sprutet vann opp i taket. Hos oss er det ikke fuktskader, bare malingen som har gulnet pga fukt og vann som har lagt seg der over tid, men hos deg er det virkelig verdt å sjekke det ut fordi det er på soverommet og ikke på et rom som vanligvis blir mye utsatt for fukt. Det kan feks hende at dreneringen rundt grunnmuren på huset du leier i er dårlig, da siver fukten inn gjennom grunnmuren og legger seg i veggene. Det er den mest logiske forklaringen om soverommet er "innerst" i sokkelleiligheten, hvor grunnmuren ligger nede i bakken. Unnskyld meg, men her får jeg alle piggene ut, av måten du svarer på. Jeg unnskylder deg med at du sannsynligvis ikke vet bedre. Poenget er at der det er fuktskader som har stått mer enn en liten uke, så er der og opøvekst av muggsopper, det er naturfag! Hva ts har er umulig for oss å svare på. Sannsynlighetene taler for mugg, alternativt Heksesot dersom det er relativt nymalt i rommet? Å vaske bort muggsopper er ikke mulig, muggsopper er hydrofobe, dvs. Vannavvisende i tillegg til usynlige for det blottede øye. Ved å vaske, banke i veggen eller bare ved å riste sengetøy i rommet blir tusenvis av muggsoppsporer frigitt fra veggen, forutsatt at der er muggsopp. Disse vil da bli pustet inn i luftveiene og er ikke bra. Anonymous poster hash: 29ab1...fb2 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #7 Skrevet 21. mai 2015 Takkar alle for hjelpen! Jeg har snakket med utleieren og vi vasket vekk flekkene med klor. Dersom det skulle komme tilbake igjen, så kaller de inn et fuktfirma Anonymous poster hash: 27521...7dd
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #8 Skrevet 22. mai 2015 Pass på luftfuktigheten hos dere. Kjøp ett hygrometer. Fuktigheten bør ligge mellom 30-70 %, helst mellom 40-60%! Pass på å ikke tørke klær i soverom/ oppholdsrom. Og luft godt daglig. Fuktighet fra bad må ut, gjerne med fuktstyrt vifte. Husk tilgang på frisk luft inn i rommet. Har man et balansert inneklima kommer det ikke mugg Følg med på dette området, og vask med klorin, både i taket og gjerne også glasskarmen om det er antydninger der også. Pass på å åpne gardiner og rullegardiner så dere ikke samler fukt. Beklager at det ble rotete. Viktig for alle som eier og leier at man passer på at man ikke skaper farlige muggsopper. Lykke til!Anonymous poster hash: fb907...10e
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #9 Skrevet 23. mai 2015 Pass på luftfuktigheten hos dere. Kjøp ett hygrometer. Fuktigheten bør ligge mellom 30-70 %, helst mellom 40-60%! Pass på å ikke tørke klær i soverom/ oppholdsrom. Og luft godt daglig. Fuktighet fra bad må ut, gjerne med fuktstyrt vifte. Husk tilgang på frisk luft inn i rommet. Har man et balansert inneklima kommer det ikke mugg Følg med på dette området, og vask med klorin, både i taket og gjerne også glasskarmen om det er antydninger der også. Pass på å åpne gardiner og rullegardiner så dere ikke samler fukt. Beklager at det ble rotete. Viktig for alle som eier og leier at man passer på at man ikke skaper farlige muggsopper. Lykke til!Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: fb907e0011536ce799c9f724f754b10e"] fb907...10e Kan du komme med en link til dine anbefalinger knyttet til luftfuktighet opp til 60 og særlig 70 %? Når du uttaler deg om luftfuktighet, vet du da hvilken luftfuktighet muggsopper trenger for å vokse? Anonymous poster hash: 29ab1...fb2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #10 Skrevet 23. mai 2015 Kan du komme med en link til dine anbefalinger knyttet til luftfuktighet opp til 60 og særlig 70 %? Når du uttaler deg om luftfuktighet, vet du da hvilken luftfuktighet muggsopper trenger for å vokse? Anonymous poster hash: 29ab1...fb2 Beklager! http://fuktsiden.no/oppdage-fukt/male-luftfuktighet/ Ofte er problemstillingen motsatt. I mange nye hjem er det rett og slett for tørt. Har man problemer med fukt så må man selvsagt jobbe for å komme ned i %Anonymous poster hash: fb907...10e
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #11 Skrevet 23. mai 2015 Høy luftfuktighet er i seg selv ikke skadelig for oss mennesker, men kan gi grobunn for muggsopp, som igjen kan gi helseplager og skader på bygningen. Blir det høyere luftfuktighet enn 75 prosent kan muggsoppen begynne å vokse. Om du sliter med for mye fuktighet inne har NAAF følgende råd: - Det er noen forhold som er viktige for å begrense innendørs luftfuktighet; ikke skru av ventilasjonen eller avtrekksviftene helt, ventilasjonsluker i ytterveggene bør ikke tettes eller lukkes helt igjen, tørking av klær bør foregå i godt ventilerte rom som bad eller våtrom, skru på avtrekkshetten i god tid før matlaging for at luftstrømmen skal opparbeide et godt undertrykk som trekker ut fukt og stekeos, er Nils Ledermanns anbefalinger.Anonymous poster hash: fb907...10e
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #12 Skrevet 23. mai 2015 Jeg og samboen min flyttet inn i en sokkel leilighet i januar og nylig har vi lagt merke til disse merkene i taket av soverommet. Kan det vare myggsopp? Anonymous poster hash: 27521...7dd Jeg synes ikke dette ligner muggsopp. Anonymous poster hash: b45ed...64a 1
Florence Skrevet 23. mai 2015 #13 Skrevet 23. mai 2015 Luft soverommet godt! Ha det på vidt gap i hvertfall en time hver dag, helst etter at du/dere har stått opp.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #14 Skrevet 23. mai 2015 Beklager! http://fuktsiden.no/oppdage-fukt/male-luftfuktighet/ Ofte er problemstillingen motsatt. I mange nye hjem er det rett og slett for tørt. Har man problemer med fukt så må man selvsagt jobbe for å komme ned i %Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: fb907e0011536ce799c9f724f754b10e"] fb907...10e Den siden gjelder for det første fukt i kjellere, og for det andre virker dette kunnskapsløst! Muggsopper kan vokse ved en fuktighet helt ned mot 60 %, det er naturlovene. Men er der først etablert mugg dør ikke mugg og heller ikke patogene makterier ut om luftfuktigheten går ned, de går i dvale. Ved ny fukt våkner de til live igjen. Det kan faktisk gå 20 til 30 år fra mugg er etablert til den er uskadeliggjort i bygninger. Forutsetningen er da at fukttilgangen stopper opp. Mange tar i sin iver etter å få solgt produkter og tjenester lettvindte veier, noe de ferreste oppdager uten å ha studert mikrobiologi og dermed "kjøper" som ok forklaring. Anonymous poster hash: 29ab1...fb2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #15 Skrevet 23. mai 2015 Høy luftfuktighet er i seg selv ikke skadelig for oss mennesker, men kan gi grobunn for muggsopp, som igjen kan gi helseplager og skader på bygningen. Blir det høyere luftfuktighet enn 75 prosent kan muggsoppen begynne å vokse. Om du sliter med for mye fuktighet inne har NAAF følgende råd: - Det er noen forhold som er viktige for å begrense innendørs luftfuktighet; ikke skru av ventilasjonen eller avtrekksviftene helt, ventilasjonsluker i ytterveggene bør ikke tettes eller lukkes helt igjen, tørking av klær bør foregå i godt ventilerte rom som bad eller våtrom, skru på avtrekkshetten i god tid før matlaging for at luftstrømmen skal opparbeide et godt undertrykk som trekker ut fukt og stekeos, er Nils Ledermanns anbefalinger.Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: fb907e0011536ce799c9f724f754b10e"] fb907...10e Tror vi skal holde oss til litt andre eksperter enn den du her anbefaler. Blant annet avdøde Gaute Flatheim, Finn Levy, Jan V. Bakke (arbeidstilsynet), Kjell Aas og deres tilhengere. Anonymous poster hash: 29ab1...fb2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2015 #17 Skrevet 23. mai 2015 Den siden gjelder for det første fukt i kjellere, og for det andre virker dette kunnskapsløst! Muggsopper kan vokse ved en fuktighet helt ned mot 60 %, det er naturlovene. Men er der først etablert mugg dør ikke mugg og heller ikke patogene makterier ut om luftfuktigheten går ned, de går i dvale. Ved ny fukt våkner de til live igjen. Det kan faktisk gå 20 til 30 år fra mugg er etablert til den er uskadeliggjort i bygninger. Forutsetningen er da at fukttilgangen stopper opp. Mange tar i sin iver etter å få solgt produkter og tjenester lettvindte veier, noe de ferreste oppdager uten å ha studert mikrobiologi og dermed "kjøper" som ok forklaring. Anonymous poster hash: 29ab1...fb2 TS sitt problem er i en kjeller. Mine tips gjelder bare sunt bondevett om hva man bør gjøre i en leilighet/ hus. Virker som at det er mange, både unge og voksne som ikke forstår hvordan man skal ta vare på hus ( og sin egen helse når man går dypere som du). Jeg tror ikke bildene viser muggsopp!Anonymous poster hash: fb907...10e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå