AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #1 Skrevet 20. mai 2015 Dette kjenner jeg er vanskelig å prate om, så håper noe her vet hva jeg snakker om og kanskje har noen tips. Jeg har ett sår i anus, og etter millioner Google søk, så har jeg diagnosert meg selv med analfistel. Den er ikke betent eller noe, bare smerter innimellom, og blør frisk av og til etter hard avføring. Jeg tror d er en fistel fordi den ikke gror, og jeg er ganske sikker på at d er flere "utganger" lengre opp i endetarmen. Jeg har prøvd kremer som brulidine, inotyol, scheriproct. Men ingenting hjelper. Jeg sliter også med ustabil mage, d har jeg alltid gjort så jeg er forsiktig med noen matvarer, men har allikevel har jeg diaré og hard avføring om en annen, så jeg mener dette kan være årsaken til såret. Hadde også en syk runde med herpes i underlivet som var helt jævlig, og d var etter dette jeg ble obs på dette såret som ikke grodde. Så d har vært der over ett år... Jeg har ikke vært hos lege med dette, da jeg tror at d ikke skjer noe annet enn avvente til d blir verre... Så er d noen som har noen gode råd, tips eller kan fortelle lignende historier? Hilsen 30år med vond anus... 😞Anonymous poster hash: a7116...cdb
peppermyntete Skrevet 20. mai 2015 #2 Skrevet 20. mai 2015 Du går til lege. Punktum. Med mindre du er helseutdannet selv kan du jo ikke anta noe som helst om hva slags behandling du kan få.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #3 Skrevet 20. mai 2015 Gå til lege. Det kan være en fissur (bare et sår) eller en fistel (hulrom som leder et eller annet sted). Fissurer kan komme av at musklene i området er for stramme og gir for dårlig blodtilførsel til området, da kan en muskelrelakserende salve eller injeksjon hjelpe (botox, faktisk) slik at blodtilførselen bedres og området får mulighet til å hele seg selv. En kombinasjon av lakserende midler som gjør avføringen mykere, og sårsalve, kan også hjelpe. Er det en fistel bør den antakelig opereres, de kan fylles igjen og hullet lukkes. Anonymous poster hash: 71e40...913
sonush Skrevet 20. mai 2015 #4 Skrevet 20. mai 2015 Få det sjekket hos legen. Vil ikke skremme deg, men anal fistler, friskt blod, løs mage osv er også symptomer hos de med ulcerøs colitt og morbus chrons, noe som må behandles. Det trenger ikke å være det, men få det sjekket. En ustabil mage kan også være gr. irritable tarm syndrome, men også bare en oversensitive mage, slik hos meg. Jeg har og løs mage/hard mage, diareer osv, men alt av undersøkelser viser ingenting. Slik er det for mange. Enden på visa: Gå til legen og få det sjekket
Brismedlime Skrevet 20. mai 2015 #5 Skrevet 20. mai 2015 Legetime er nok løsningen på d meste, men er jo ikke plaget så mye at jeg trenger å haste dit med d første. Men ender nok der om ikke jeg får dette til å gro snart. Hvis d er en fistel så må d jo antagelig opereres, såpass har jeg skjønt. Har noen erfaring med sånt? Jeg er ganske sikker på at jeg har irritabel tarm, ikke Crohns eller annet skummelt. Jeg kjenner til venner som har vært gjennom den runden med sjekk av mage og ender opp med ingenting/irritabel tarm, og vi har helt like symptomer. Det er bare dette såret som ikke vil gro...
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #6 Skrevet 20. mai 2015 Hvis du skulle ha irritabel tarm er det forsket en del på dette med lavFODMAP-diett, og det har reell effekt for mange (støttet av vitenskapen, ikke bare en trenddiett som mange av disse andre som dukker opp), så jeg ville absolutt forsøkt det. Det er klarlagte kliniske kriterier for hva som er irritabel tarm, så det er mulig å få en diagnose på. Men diagnosen må jo eventuelt settes før du prøver lavFODMAP, for hvis det fungerer forsvinner jo de kliniske tegn. Fistler og fissurer kan i hvert fall helbredes, så det er noe konkret som legen kan skrive ut resepter for eller henvise deg til operasjon for. Anonymous poster hash: 71e40...913
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå