Gå til innhold

Hvilken bank er "raus" med lånet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har rundt 2.5 mill i lån. Jeg er kun i 40% jobb, mens mannen jobber fullt.

Vi får ikke, siden jeg jobber så lite, lån i den banken vi har pr i dag. De har sagt at dersom jeg kommer meg i jobb, ca 70%, så kan vi mest sannsynlig få det lånet vi ønsker.

V har et hus til nokså stor verdi, men dette "hjelper ikke"...

Nå lurer vi på å bytte bank, sjekke ut med andre banker om noen kan gi oss et lån. Vi trenger ikke mye, rundt 400.000 - det er lite syns vi. Men det er en del ting vi MÅ gjøre på huset, bl.a etterisolasjon, for det går utover helsen vår. Så da trenger vi lån.

Forslag? Noen som kjenner til hvordan Skandiabanken er i fht lån og hvordan den funker siden den kun er på nett?

Takk.

Anonymous poster hash: 212d0...71b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har rundt 2.5 mill i lån. Jeg er kun i 40% jobb, mens mannen jobber fullt.

Vi får ikke, siden jeg jobber så lite, lån i den banken vi har pr i dag. De har sagt at dersom jeg kommer meg i jobb, ca 70%, så kan vi mest sannsynlig få det lånet vi ønsker.

V har et hus til nokså stor verdi, men dette "hjelper ikke"...

Nå lurer vi på å bytte bank, sjekke ut med andre banker om noen kan gi oss et lån. Vi trenger ikke mye, rundt 400.000 - det er lite syns vi. Men det er en del ting vi MÅ gjøre på huset, bl.a etterisolasjon, for det går utover helsen vår. Så da trenger vi lån.

Forslag? Noen som kjenner til hvordan Skandiabanken er i fht lån og hvordan den funker siden den kun er på nett?

Takk.

Anonymous poster hash: 212d0...71b

Det er en grunn for at banken deres sier nei. De mener dere ikke bør låne mer enn dette, tatt i betraktning at du jobber så lite.

Anonymous poster hash: a75f6...414

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke verdien på huset som er utslagsgivende, det er hva dere er i stand til å betjene av lån som har noe å si. Du sier ikke hva dere tjener, men snittinntekten i Norge er 430 000 så derso dere ut fra prosentsats da har 602 000 i året, så har dere allerede nok i lån. Du får jobbe mer.

Anonymous poster hash: 7877a...b49

• Liker 4
Skrevet (endret)

Har dere lagt frem budsjett for banken?

De mener helt tydelig at dere har nok lån,og er dere uenige bør dere bevise det med budsjetter og regnskap. Jeg tenker at dersom dere kan bevise at dere kan betjene dagens lån + nytt lån med din inntekt også hvis mannen din går ned til 66% av sin inntekt (aap) og til en rentesats på 6%, så kan det hende dere kan overtale en eller annen bank. Det vil i alle fall vise at dere har stålkontroll på de økonomiske rammene og mener å kunne betjene et nytt lån.

Kanskje viser det seg at overnevnte eksempel ikke vil gå så bra, f.eks at dere vil få betalingsproblemer allerede i dag om mannen din går ned i inntekt, og i såfall bør dere ikke låne mer penger. Da må dere nesten spare opp og ta en utbedring av gangen i heimen.

Måten å gjøre det på er f.eks 1)få et overslag på hva jobben vil koste, si takk og at dere tar kontakt da dere har spart opp. 2) Ha oversikt over alle inntekter og utgifter så dere vet hvor mye dere kan spare hver mnd. Kan noen utgifter kuttes for å spare raskere? 3) Del prisoverslaget på hvor mye dere kan spare pr mnd, så ser dere når dere kan regne med å betale for jobben. Eventuelt 4) Del prisoverslag på antall mnd frem til dere ønsker at jobben er gjort, så ser dere hvor mye dere må spare pr mnd.

Å spare opp er generelt en bedre vei å gå enn å låne penger, uansett. Så jeg vil anbefale dere den metoden. Selv om det tar litt lenger tid å komme i havn, så er det null risiko for å ikke kunne betale for det når pengene er spart opp på forhånd (vel og merke sett bort i fra risikoen for at jobben blir dyrere enn antatt). Men kun 1,4 inntekter i husstanden er det fornuftig å ikke pådra seg økt risiko i økonomien. Og hvis dere merker at det er lite rom for sparing i dag og at det er derfor dere heller vil ha lån, så vil jeg si meg enig i første banks vurdering av at dere ikke bør ta opp lån før økonomien blir bedre. Og da kan dere like gjerne spare opp raskere ;)

Endret av Pengebingen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at huset er så mye verdt som du tror når det MÅ gjøres utbedringer på 400 000?

Og hvorfor jobber du ikke mer?

Anonymous poster hash: dde91...ef6

• Liker 2
Skrevet

Skandiabanken synes jeg er bra. Det koster ingenting å ha konto der. Den er brukervennlig, og har man problemer er det lett å få tak i noen via chatting på nettsiden. Når man har en konto der kan man få en lånesøknad vurdert raskt, men de tar ikke individuelle vurderinger. Vi kunne lånt hos Skandiabanken, men valgte en lokal bank pga lavere rente. DNB ville ikke gi oss lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...