AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #1 Skrevet 20. mai 2015 Gutten vår på 18 mnd har alltid vært grei å legge så vi har vært heldige sånn sett. Han har blitt lagt til samme tid hver kveld ganske lenge men for ca 3 uker siden begynte han å bare gråte når han blir lagt. Enten så hyler han med en gang vi legger han i senga eller så går det greit man han hyler med en gang vi når døra for å gå ut. Han gråter ikke litt, han hylgråter. Han reiser seg og vil bli tatt opp, vi prøver da å ikke ta han opp og legger han ned men han bare hyler, blir ganske hysterisk eterhvert, så vi tar han etterhvert opp. Men i begynnelsen tok vi han ikke opp, bare strøk på han og la han ned. Det hjalp ikke. Vi prøver ennå men tar han opp til slutt, han roer seg da med en gang og hviler hodet på oss, da slapper han av. Når vi legger han ned igjen så blir han hysterisk, uansett om vi holdt han i 1 min el 10 min. Han kan sovne på oss men våkner når vi legger han ned. Så sånn holder vi på i 1-2 timer hver kveld til han til slutt sovner. Tar han opp og ned. Prøver å gå ut når han innimellom kan godta å være i sengen. men kommer oss ikke ut av rommet før han hyler. Har prøvd å kose ekstra før kveldsstellet og når vi kommer inn på soverommet for å legge han men nei. Han er egentlig en veldig trygg gutt, aldri noe problem å levere han i barnehagen. Vi så jo da at han faktisk ikke var trøtt lenger når vi la han. Vi prøvde å legge han senere uten hell, også tidligere uten hell. Vet at 1-2 timer med legging ikke er så ille i forhold til hva andre opplever men dette er ikke vanlig for vår gutt. I tillegg så våknet han da i 3-4 tiden hver natt og ville opp, vi klarte nesten aldri å få han til å sovne igjen. Men vi skjønte da at han sov nok for mye på dagtid, fordi vi hadde ingen begrensninger på dagsovingen. Så for snart to uker siden ble vi enige med barnehagen om at han skal sove maks 2 timer og skal opp senest kl 14. Før det så sov han nesten alltid 3 timer og kunne sove til 14.30-15. Da begynte han å bli trøtt til vanlig tid om kvelden, gjesper og gnur seg i øynene. Men han holder ennå på som i det siste, er ingen bedring der. Vi har prøvd å legge han litt tidligere men det hjelper ikke og han blir ikke overtrøtt før han har grått en stund. Vi hører på gråten om han er overtrøtt også blir han rastløs da. Han kan ennå våkne i blant i 3-4-tiden men ikke hver natt og han sovner igjen. Burde vi begrense dagsovingen enda mer selv om han nå er trøtt når vi legger han? Noe annet vi kan prøve? Det er lyst nå når han legger seg men han har det ganske mørkt på soverommet. Jeg tenker og at kanskje vi kan be barnehagen om å legge han kl 11 istedenfor 12, det er de som syns er 12 er best for han der mens i helgene legger vi han 11. Han gråter uansett i helgene når vi legger han om kvelden, men det er kanskje blitt en vane? Eller kanskje han bør sove mindre? 1,5 time? Får de plutselig et behov for mindre dagsoving? Altså at man kan begrense fra 3 timer til 1,5? Hva tror dere? Kanskje dette bare er en periode som går over?Anonymous poster hash: 231e3...da8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #2 Skrevet 20. mai 2015 Høres ut som om han er i en fase hvor han trenger litt mer trygghet. Hjelper det feks å legge dere ved siden av sengen før han sovnet, og nynne litt/lese bok etc? Så han vet at han ikke er alene. Anonymous poster hash: 1751f...700 1
Semydfe Skrevet 20. mai 2015 #3 Skrevet 20. mai 2015 (endret) Jeg tror også dette handler mer om nærhet og trygghet, enn om hvor trøtt/ikke trøtt han er. Han er i en alder der han blir mer bevisst på både seg selv som individ og sine omgivelser. Han kan gjøre seg opp mer beviste tanker om at dere forlater rommet. Hvis det var mitt barn ville jeg for en periode vært på rommet frem til han sovnet. Ikke gi oppmerksomhet hvis han ikke gråter, kun tilstedeværelse. For eksempel ved å sitte eller ligge ved siden av med en hånd på han eller holde i hånda. Endret 20. mai 2015 av Semydfe 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #4 Skrevet 20. mai 2015 Signerer de andre her som sier at dette nok bare er en fase. Jeg er med i en gruppe på Facebook for folk med barn med søvnproblemer, og så og si hver eneste uke der det folk der som opplever lignende ting som dere rundt 18 mnd alder.Anonymous poster hash: c1733...51e 2
Sushi Skrevet 20. mai 2015 #5 Skrevet 20. mai 2015 Enig med de andre. Ville prøvd å sitte i rommet til han sovner, enten helt stille eller prøvd å synge eller prate rolig hvis det funker bedre. Om han likevel ikke roer seg ville jeg prøvd opp-ned-metoden, altså å ta ham opp hver gang han gråter, men legge han ned igjen så fort han slutter å gråte. Vis at dere blir i rommet selv om han er rolig, så han ikke hele tida er redd for at dere skal gå og dermed gråter når han blir lagt ned.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #6 Skrevet 21. mai 2015 Takk for alle svar, vi har tenkt i de baner, at det kan være at han trenger mer trygghet ved legging. Å ta han opp og ned kan vi gjøre lenge uten at det alltid hjelper, noen ganger hjelper det. Jeg synger hver kveld og han roer seg stortsett men kun så lenge jeg synger, når jeg slutter så hyler han igje , om han ikke er i armene mine der og da. Lesing bryr han seg ikke om. Han er mer kosete på dagtid, vil sitte i fanget, gir klemmer (ikke skjedd før), prater mye mer og er mer sosial av seg. Så er nok en stor utvikling på gang. Skulle tro at det var et utviklingssprang, selv om han er ferdig med de ifølge den appen om det. Ironisk nok så gråt (hylte ikke) han i bare 10 min i går, og etterpå lå han blid og fornøyd og skravlet i 30 min før han sovnet. Så fortsetter det i den retningen så hadde jeg ikke trengt å starte denne tråden Anonymous poster hash: 231e3...da8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #7 Skrevet 21. mai 2015 Hadde akkurat en sånn periode med ei på 16 måneder. Gikk over etter to uker uten forklaring. Tror det er vanlig separasjonsangst eller søvnregresjon eller hva du vil kalle det. Utrolig tungt når der står på! Men som mye annet "det går over" :-). Anonymous poster hash: d54f1...bcd
Semydfe Skrevet 21. mai 2015 #8 Skrevet 21. mai 2015 Takk for alle svar, vi har tenkt i de baner, at det kan være at han trenger mer trygghet ved legging. Å ta han opp og ned kan vi gjøre lenge uten at det alltid hjelper, noen ganger hjelper det. Jeg synger hver kveld og han roer seg stortsett men kun så lenge jeg synger, når jeg slutter så hyler han igje , om han ikke er i armene mine der og da. Lesing bryr han seg ikke om. Han er mer kosete på dagtid, vil sitte i fanget, gir klemmer (ikke skjedd før), prater mye mer og er mer sosial av seg. Så er nok en stor utvikling på gang. Skulle tro at det var et utviklingssprang, selv om han er ferdig med de ifølge den appen om det. Ironisk nok så gråt (hylte ikke) han i bare 10 min i går, og etterpå lå han blid og fornøyd og skravlet i 30 min før han sovnet. Så fortsetter det i den retningen så hadde jeg ikke trengt å starte denne tråden Anonymous poster hash: 231e3...da8 Bare en kommentar til dette med utviklingssprang. De fortsetter hele oppveksten. Det er bare det at appen (og boka) kun tar for seg de 10 første. Det kan derfor være sannsynlig at han har et sprang nå.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #9 Skrevet 21. mai 2015 Bare en kommentar til dette med utviklingssprang. De fortsetter hele oppveksten. Det er bare det at appen (og boka) kun tar for seg de 10 første. Det kan derfor være sannsynlig at han har et sprang nå. Åja, jeg har faktisk tenkt at det kan vel ikke ta slutt selv om appen tok slutt Anonymous poster hash: 231e3...da8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå