AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #1 Skrevet 19. mai 2015 Hei! Jeg lurer på om det er noen der ute som har Dansk Svensk Gårdshund og en annen hunderase (eller flere) sammen i heimen? Jeg og samboer har vurdert lenge å skaffe hund nr 2, vi har i grunnen lyst på labrador. Men er det noen som har dsg som kan anbefale en passende rase? All erfaring, tips og råd tas i mot med stor takk:o) Hunden vår er forøvrig snart 3 år, dersom det har noe å si!:o)Anonymous poster hash: c994e...61a
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #2 Skrevet 20. mai 2015 Det finnes nok ikke noen spesiell fasit, men det kan jo være lurt å finne en hund med samme aktivtetsnivå. Har ikke DSG, men kan i allefall anbefale labrador. Bare vær obs på at labradoren er en aktiv rase. Mange tror at disse er bedaglige og rolige, og jada det de blir det etter 3, 4, 5, 6 år... Kanskje Er derfor man ser mange overvektige labradorer også, fordi folk bommer på aktivtetsnivå. I tillegg er de jo konstant sultne, og spiser ALT. Og de elsker som regel vann og gjørme, man kan rulle seg i alt. Men til gjengjeld har du en potet av en hund, de tilpasser seg det aller meste og kan brukes til så godt som alt Den er vennlig og snill, alt og alle kan elskes. Du trenger en dose humor for å eie en labrador sies det, og det stemmer nok. Lykke til med valg av hund nr 2 Anonymous poster hash: 739bd...91e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #3 Skrevet 20. mai 2015 Det finnes nok ikke noen spesiell fasit, men det kan jo være lurt å finne en hund med samme aktivtetsnivå. Har ikke DSG, men kan i allefall anbefale labrador. Bare vær obs på at labradoren er en aktiv rase. Mange tror at disse er bedaglige og rolige, og jada det de blir det etter 3, 4, 5, 6 år... Kanskje Er derfor man ser mange overvektige labradorer også, fordi folk bommer på aktivtetsnivå. I tillegg er de jo konstant sultne, og spiser ALT. Og de elsker som regel vann og gjørme, man kan rulle seg i alt. Men til gjengjeld har du en potet av en hund, de tilpasser seg det aller meste og kan brukes til så godt som alt Den er vennlig og snill, alt og alle kan elskes. Du trenger en dose humor for å eie en labrador sies det, og det stemmer nok. Lykke til med valg av hund nr 2 Anonymous poster hash: 739bd...91e Hei, tusen takk for svar! Ja, det er rett det du sier- labradoren er en potet hehe:) DSG er svært aktiv rase, vi har et lyn av en hund haha så jeg håper jo at det vil være noenlunde det samme med en labrador! Det eneste jeg "bekymrer" meg over er om størrelsesforskjellen gjør noe...? Tenker jo at eldstemann vil uansett være alfa, og dermed vil den største hunden som blir nr 2 kanskje ha en instinktiv "underdanighet"...! Og så er jeg usikker på om man bør ha tispe eller hannhund- vår er hannhund! Vet ikke om det kan bli noe gnisninger der dersom hund nr 2 også er hann, og større..? :o Hjertelig takk for det:) Anonymous poster hash: c994e...61a
Tabris Skrevet 20. mai 2015 #4 Skrevet 20. mai 2015 Jeg ville fokusert mer på hva dere ønsker, og kan gi, en hund nummer to. Det er sånn sett viktigere. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #5 Skrevet 20. mai 2015 Hei, tusen takk for svar! Ja, det er rett det du sier- labradoren er en potet hehe:) DSG er svært aktiv rase, vi har et lyn av en hund haha så jeg håper jo at det vil være noenlunde det samme med en labrador! Det eneste jeg "bekymrer" meg over er om størrelsesforskjellen gjør noe...? Tenker jo at eldstemann vil uansett være alfa, og dermed vil den største hunden som blir nr 2 kanskje ha en instinktiv "underdanighet"...! Og så er jeg usikker på om man bør ha tispe eller hannhund- vår er hannhund! Vet ikke om det kan bli noe gnisninger der dersom hund nr 2 også er hann, og større..? :o Hjertelig takk for det:)Anonymous poster hash: c994e...61a Størrelse trenger ikke ha noen betydning så lenge den største hunden greier å leke greit med den som er mindre. Noen store hunder kan bli for voldsomme for mindre hunder, men nå er jo også DSG en relativt robust hund Det er i allefall min erfaring. Er DSG'n vant med å leke med og omgåes større hunder? Har dere tenkt på valp eller å ta over en eldre hund? Det med to hannhunder sammen og to tisper sammen er jo alltid spennende. Og det er så individuelt at det vil ikke jeg uttale meg om Men jeg har hørt flere si at de heller vil ha to hannhunder sammen enn to tisper. Anonymous poster hash: 739bd...91e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #6 Skrevet 20. mai 2015 Jeg ville fokusert mer på hva dere ønsker, og kan gi, en hund nummer to. Det er sånn sett viktigere. Hei! Takk for svar:) Ja, selvsagt- er enig med det, men vil jo at det skal på de mulige måter være en hund som også går sammen med den vi allerede har:) Men igjen er jo hunder også svært tilpasningsdyktige:) TsAnonymous poster hash: c994e...61a
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #7 Skrevet 20. mai 2015 Størrelse trenger ikke ha noen betydning så lenge den største hunden greier å leke greit med den som er mindre. Noen store hunder kan bli for voldsomme for mindre hunder, men nå er jo også DSG en relativt robust hund Det er i allefall min erfaring. Er DSG'n vant med å leke med og omgåes større hunder? Har dere tenkt på valp eller å ta over en eldre hund? Det med to hannhunder sammen og to tisper sammen er jo alltid spennende. Og det er så individuelt at det vil ikke jeg uttale meg om Men jeg har hørt flere si at de heller vil ha to hannhunder sammen enn to tisper. Anonymous poster hash: 739bd...91e Hei igjen:) Ikke sant! Vår hund er faktisk litt blyg rundt større hunder, har blitt irrettesatt noen ganger haha! Utenom det så er han som hunder flest: noen hunder vi møter på kommer han ikke overens med mens andre er helt supre lekekamerater, uavhengig av strl, rase, alder, kjønn osv! Men jeg antar at det vil bli svært annerledes dersom hund nr.2 er en del av "flokken" og ikke en tilfeldig forbipasserende på tur? :o Vi har vurdert begge alternativer- jeg har veldig lyst til å overta en hund, men innser selvsagt at det kan by på utfordringer i henhold til hvordan den er formet på godt og vondt fra før av! Det er jo også litt skummelt med tanke på hvis vår ikke kommer overhodet overens med den nye...! Dette ville kanskje ikke vært problem med valp. Men det er jo så mange hunder som trenger nye hjem! Hehe, det er et vanskelig valg - for ingenting er umulig uansett så lenge man er dedikert og vier tid til en voksen hund:)Anonymous poster hash: c994e...61a 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #8 Skrevet 20. mai 2015 De aller fleste hunder tilpasser seg den nye flokken sin, men det kan jo bli noen gnisninger i starten og noen trenger litt mere tid enn andre. En valp vil jo være enklere å tilpasse/forme selv, og den eldre hunden ( DSG'n ) kan være til god hjelp under oppdragelsen. Samtidig kan valper bli ganske slitsomme, og en større hund vil jo fort vokse forbi en DSG allerede i valpestadiet. Men her kommer jo dere inn i bildet Ved en evnt omplassering kan det jo være aktuelt med en prøveperiode, for å se hvordan de går sammen. Finnes jo utallige unghunder ( som er over valpestadiet ) til omplassering også, ikke bare eldre Synes det er flott at dere i allefall vurderer å gå for omplassering. Det aller meste går så lenge man er litt forberedt og innstilt på ikke alt alltid går etter planen. Tror i allefall det er verdt det om det går Det viktigste er jo at dere vet med sikkerhet at dette er noe dere er klare for og vil. At dere går for det dere føler er riktig. Skulle gjerne hatt en hund nr. 2, han her hjemme er super sosial og hadde nok elsket å ha en bestekompis 24/7 Anonymous poster hash: 739bd...91e
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #9 Skrevet 20. mai 2015 De aller fleste hunder tilpasser seg den nye flokken sin, men det kan jo bli noen gnisninger i starten og noen trenger litt mere tid enn andre. En valp vil jo være enklere å tilpasse/forme selv, og den eldre hunden ( DSG'n ) kan være til god hjelp under oppdragelsen. Samtidig kan valper bli ganske slitsomme, og en større hund vil jo fort vokse forbi en DSG allerede i valpestadiet. Men her kommer jo dere inn i bildet Ved en evnt omplassering kan det jo være aktuelt med en prøveperiode, for å se hvordan de går sammen. Finnes jo utallige unghunder ( som er over valpestadiet ) til omplassering også, ikke bare eldre Synes det er flott at dere i allefall vurderer å gå for omplassering. Det aller meste går så lenge man er litt forberedt og innstilt på ikke alt alltid går etter planen. Tror i allefall det er verdt det om det går Det viktigste er jo at dere vet med sikkerhet at dette er noe dere er klare for og vil. At dere går for det dere føler er riktig. Skulle gjerne hatt en hund nr. 2, han her hjemme er super sosial og hadde nok elsket å ha en bestekompis 24/7 Anonymous poster hash: 739bd...91e Helt sant! Tusen takk for godt svar, og du har helt rett- finnes jo flere unghunder som blir gitt bort/solgt når de ikke er fylt 1 år en gang så der er det jo gode muligheter for smidig overgang for både det nye medlemmet og vår tjommi her hjemme:) Ja, altså for min del var anskaffelse av hund det beste valget jeg har tatt- hadde vært så gøy med to, tror vår lille kompis hadde likt det godt:) tusen hjertelig takk for gode svar og tanker- og gjerne spe på mer dersom det er flere tanker omkring det:o)Anonymous poster hash: c994e...61a
Gjest pærecider Skrevet 21. mai 2015 #10 Skrevet 21. mai 2015 Min engelsk toy terrier og italienske mynde har en DSG som lekekamerat, det går helt fint. Mange engelsk toy terriere ser veldig spinkle ut, men de er tøffere enn det man skal tro. Kanskje ETT eller manchester terrier er noe å vurdere. De er blant de mildeste terriertypene, men krever også aktivitet og kan fint holde tritt med en DSG. Bare et tips om et par raser som ikke er så vanlige her i landet, men som absolutt fortjener mer oppmerksomhet!
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #11 Skrevet 21. mai 2015 Min engelsk toy terrier og italienske mynde har en DSG som lekekamerat, det går helt fint. Mange engelsk toy terriere ser veldig spinkle ut, men de er tøffere enn det man skal tro. Kanskje ETT eller manchester terrier er noe å vurdere. De er blant de mildeste terriertypene, men krever også aktivitet og kan fint holde tritt med en DSG. Bare et tips om et par raser som ikke er så vanlige her i landet, men som absolutt fortjener mer oppmerksomhet! Hei! Takk for innspill! Så kjekt at de kommer overens med DSG og vice versa:o) En vinne av meg har manchester terrier- en skikkelig herlighet, og nydelig rase :o) Er det aldersforskjell på hundene dine? Om så, hvordan gikk tilvenning til nytt flokkmedlem? Noen positive/krevende/artige sider ved å ha to hunder? :o) TSAnonymous poster hash: c994e...61a
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #12 Skrevet 21. mai 2015 Hei! Jeg lurer på om det er noen der ute som har Dansk Svensk Gårdshund og en annen hunderase (eller flere) sammen i heimen? Jeg og samboer har vurdert lenge å skaffe hund nr 2, vi har i grunnen lyst på labrador. Men er det noen som har dsg som kan anbefale en passende rase? All erfaring, tips og råd tas i mot med stor takk:o) Hunden vår er forøvrig snart 3 år, dersom det har noe å si!:o)Anonymous poster hash: c994e...61a Som eier av en DSG skjønner jeg ikke du vil ha en annen rase men min lille går hvert fall usedvanlig godt overens med labrador og golden retriever, hun simpelthen elsker de!Anonymous poster hash: a9af8...f52
Gjest pærecider Skrevet 21. mai 2015 #13 Skrevet 21. mai 2015 (endret) Hei! Takk for innspill! Så kjekt at de kommer overens med DSG og vice versa:o) En vinne av meg har manchester terrier- en skikkelig herlighet, og nydelig rase :o) Er det aldersforskjell på hundene dine? Om så, hvordan gikk tilvenning til nytt flokkmedlem? Noen positive/krevende/artige sider ved å ha to hunder? :o) TSAnonymous poster hash: c994e...61a Myndefrøkna er 10 år og Terrierfjomp 6 år. Fikk Fjompen da han var tre år, og noen måneder etterpå kom Frøkna i hus. De kom veldig godt overens med en gang, var heldig sånn sett. Det mest krevende er nok når Frøkna har løpetid, ikke lett å holde en spinnvill Fjomp unna henne da. Og Frøkna kan være en gammel sur hurpe innimellom og syns at Fjompen er litt irriterende når han vil leke, men ellers gåe det fint. Ja, Manchester terrier er en herlig rase, mine foreldre har en selv. Engelsk toy er jo veldig lik Manchesteren i gemytt og væremåte, det eneste forskjellen er størrelsen og ørene. En annen ting som var en utfordring var der med mat, de har litt ulike behov og jeg måtte skille dem når de spiste, eller så gikk de og åt av hverandres mat. Regner med at jeg har hatt flaks, begge hundene mine gikk bra sammen fra første dag av❤️ Endret 21. mai 2015 av pærecider
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå