Gå til innhold

Skal, skal ikke? (katt)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ønsket meg katt helt siden jeg var liten, og nå har jeg endelig flyttet for meg selv til en stor leilighet der jeg har mulighet til å ha katt!

Kikket litt på finn, og fant et kull med kattunger som gies bort, og er leveringsklare i slutten av juli.

Det er skipskatter, de er skikkelig søte, og eieren har hund selv så da er kattungen vandt til hunder når den kommer hit! (Jeg har en veldig katte-vennlig hund :) )

Jeg har noen spørsmål:

- Er det lang nok tid å lære meg det jeg trenger om katt, før slutten av juli?

- Hvordan vet jeg om det er en sunn og frisk kattunge? Det er bare en hannkatt i kullet, og jeg har veldig lyst til å reservere han allerede nå :)

- Jeg har ikke truffet kattungene, men er det sånn at man ser veldig forskjell på personlighetene når de bare er kattunger da?

- Når skal kattungene ha ormkurer, vaksiner og sånt?

- Når kastrerer man katten?

- Og hvordan lærer man den å bli stueren, og bare klore på klorestativene?

Jeg har tid, økonomi og masse kjærlighet til å ha en katt, og vil såklart ha den hele dens livstid! <3

Anonymous poster hash: 8fea5...bb5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hovedspørsmålet mitt er vel egentlig om jeg skal reservere kattungen jeg har falt sånn for :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Følger, for lurer på det samme. Eller mest av alt så lurer jeg på om det er ok med katt i en liten toroms, den vil desverre ikke få komme ut siden det er i blokk og det gjør meg vondt i hjertet å tenke på men vet jo at mange i blokk har katt...?

Lurer også på hvordan det er med lukt, om jeg setter kattekassa i gangpartiet, som blir mellom soverommet og stua mi, vil det da lukte på soverommet? Jeg elsker katter men kan ikke fordra kattelukt og har en sykdom som gjør at jeg ikke kan gå ut i søpla med kattebæsjen hver eneste dag. (Er avhengig av personlig assistent som kommer 2-3 ganger i uka)

Anonymous poster hash: ff4e1...27c
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Lån boka Katten - Atferd og velferd på biblioteket (eller kjøp den), les mye på nettsidene til ulike foreninger og veterinærer.

- Hvordan vet jeg om det er en sunn og frisk kattunge? Det er bare en hannkatt i kullet, og jeg har veldig lyst til å reservere han allerede nå :)

Hør med eieren hvor mye den veide ved fødsel, og hvordan den var vektmessig sammenlignet med de andre i kullet. Se at tannkjøttet ser bra ut. Er øynene klare? Se om den har puss fra øyne, nese og øre. Den bør ha normal respirasjon, ikke pipepust. Bakenden må være ren. Se at den har god pels uten flass. Normal apetitt. Ingen utvekster, normal kroppsform.

- Jeg har ikke truffet kattungene, men er det sånn at man ser veldig forskjell på personlighetene når de bare er kattunger da?

Til en viss grad kan du se personlighet nå. Noen er tøffere enn andre, noen mer kosete osv. Hør med eierne. Pass på at kattene er sosialiserte.

Katten bør ormes hver 3 mnd om den går ute, om den går inne så er det ved behov i følge min veterinær. Vaksiner og helsesjekk må du ta årlig. Den første vaksinen gis ved 10 og 14 ukers alder ca. I og med at det ikke er rasekatt, regner jeg med du selv må ta begynnervaksinen når du får katten. Ikke la katten være ute før den er vaksinert (og husk at en katt ikke har retningssans før den er 9-12 mnd og ikke kan være ute alene før det.)

Så tidlig som mulig. Jeg har kastrert mine ved ca 5-6 mnds alder. Både gutt og jente.

- Og hvordan lærer man den å bli stueren, og bare klore på klorestativene.

Du må vise den det når den flytter inn. Ha gjerne flere toaletter, veien til en do kan være lang når det er noe morro som skjer.

Til AB som lurte på toalett og lukt. Jeg har det ene toalettet til katten på kjøkkenet, og med katten jeg har nå lukter det ingenting. Bruker klumpesand og fjerner hver dag. Med den forrige jeg hadde luktet det grusomt, men det viste seg også at den var syk, og døde. Om du klarer å ta ut klumpene og legge dem i en pose vil det gå bra. Når det har klumpet seg lukter det ikke. Du må og høre med assistentene om hvordan de ser på det med å ev hjelpe til med å rense toalettet innimellom. Sand er tungt. Sand kan bestilles på nettet, slik at du kan bruke posten sin tjeneste som leverer på døren.

Anonymous poster hash: 2c8ff...315
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Følger, for lurer på det samme. Eller mest av alt så lurer jeg på om det er ok med katt i en liten toroms, den vil desverre ikke få komme ut siden det er i blokk og det gjør meg vondt i hjertet å tenke på men vet jo at mange i blokk har katt...?

Lurer også på hvordan det er med lukt, om jeg setter kattekassa i gangpartiet, som blir mellom soverommet og stua mi, vil det da lukte på soverommet? Jeg elsker katter men kan ikke fordra kattelukt og har en sykdom som gjør at jeg ikke kan gå ut i søpla med kattebæsjen hver eneste dag. (Er avhengig av personlig assistent som kommer 2-3 ganger i uka)

Hvis du bruker en god kattesand, lukter det bare grusomt noen minutter etter at katten har bæsjet. Hvis du ikke kan gå ut med søpla hver dag, kan du ha en søppelbøtte med tett lokk der du legger "klumpene". Vi bruker plastposer som vi knytter godt og hiver i søpla. Det lukter ingenting.

Anonymous poster hash: 08241...2a9

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg så kan man få kjøpt deodorant pulver som man strør på bunnen av og i sanda i kattedoen, den skal dempe lukt.

Kattesand fra rema 1000 anbefales ikke, det var noe av det jævligste jeg har tatt i hus, når den kom i kontakt med avføring og kattepiss så stinket det så sinnsykt at jeg måtte hive all sanda etter et par dager.

Anbefaler TidyCats Kattesand, du får kjøpt den på blant annet Plantasjen, og der får du også kjøpt Royal Canin kattefor (og så har du hver 8. pakke gratis om jeg husker rett, med sånn stempelkort fra Plantasjen).

Ikke mat katta med billigfor fra matbutikken.

Anonymous poster hash: 7409f...406

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg så kan man få kjøpt deodorant pulver som man strør på bunnen av og i sanda i kattedoen, den skal dempe lukt.

Kattesand fra rema 1000 anbefales ikke, det var noe av det jævligste jeg har tatt i hus, når den kom i kontakt med avføring og kattepiss så stinket det så sinnsykt at jeg måtte hive all sanda etter et par dager.

Anbefaler TidyCats Kattesand, du får kjøpt den på blant annet Plantasjen, og der får du også kjøpt Royal Canin kattefor (og så har du hver 8. pakke gratis om jeg husker rett, med sånn stempelkort fra Plantasjen).

Ikke mat katta med billigfor fra matbutikken.

Tusen hjertelig takk for tips! :):blomst:

Skrevet

Etter min erfaring, så går det nesten av seg selv å lære kattungen å bruke kassen. Jeg har bare flere ganger i løpet av dagen satt kattungen i kassen, også har jeg klort litt i sanden med fingeren. Etter jeg har gjort det noen dager, så har alle kattungene jeg har hatt gått dit av seg selv. Mulig de hadde gjort det uten at jeg gjorde noe også.

Selvsagt viktig å holde det rent, katter vil ikke gå i kassen hvis det er for skittent. :)

AnonymBruker
Skrevet

Du lærer med tiden. Det skal mye til for å gjøre feil når det kommer til katt egentlig.

Lek rundt klorestativet, da lærer katten ganske raskt at der er det godt å kvesse klørne. Uhell skjer, i starten så klarer de ikke å ta inn klørne, og har lite kontroll på klørne. Så møbler blir ødelagt.

Kattedoen går av seg selv, ihvertfall det jeg har opplevd.

Kattsand og kattmat bør ikke kjøpes billig. Du sparer faktisk penger på å kjøpe dyrere merker. De spiser mindre, og kattsanden varer lengre.

Jeg tømmer kattedoen vær dag, tar det i en brødpose, noen ganger to.

Har to katter, så en gang om dagen er mer enn nok for mine to ihvertfall.

Katter kan "formes" slik du vil. Så klart, noen er mer kos enn andre. Noen er mer lekne, eller rampete. Men du kan forme de slik som du selv vil.

Jeg tok over en kattunge som var sky og nektet å bli koset med. 4 år senere så var han en stor koseklump, elsket å ligge i fanget og bli båret. Men, det var bare jeg som fikk lov til å røre han. Om andre i familien prøvde seg så stakk han av. Han likte ikke å bli koset eller rørt av hvem som helst, kun meg.

Jeg har to nå, han ene har alltid vært kos og er det enda. Han andre er ikke så kos, for han hadde minimalt med kontakt med mennesker. Jeg ville ikke tvinge han til å bli kosete, men med øvelse så hadde det nok gått det også. Han kan fint ligge i fanget og slikt, men kun når han selv vil det. Han andre smelter i armene mine og må jages vekk.

Anonymous poster hash: a9c6d...266
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig at klorestativ er veldig viktig , og å lære katten å bruke den fra dag 1 (når man får den i hus).

Katten min lærte seg den kjapt , vi hadde aldri noen problemer med ødelagte møbler.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en egen "kattestol" som kattene elsker å klore på. Denne: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50058376/

Vi har en ute på terrassen og en inne.

Alle andre møbler får være helt i fred.

Anonymous poster hash: 08241...2a9

Eneste tingen jeg kan tenke meg kan være ulempe er om man har lignende stoler og katten ikke skjønner forskjell at den ene er lov og ikke den andre.

Men det fungerer sikkert for din katt da:)

Jeg har kjøpt klorestativ og klatrestativ i ett, mest fordi den hadde en fin mørk grå farge og passet inn i huset og med de andre møblene.

AnonymBruker
Skrevet

Det er så sjeldent folk spør om disse tingene når de ønsker seg katt, det er mer en hundegreie å være forberedt, ser det ut som.

Denne tråden gjør meg glad, og jeg tror katten din kommer til å få et flott liv med en omsorgsfull og ansvarlig eier! :blomst:

Anonymous poster hash: 7d2f0...06a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så sjeldent folk spør om disse tingene når de ønsker seg katt, det er mer en hundegreie å være forberedt, ser det ut som.

Denne tråden gjør meg glad, og jeg tror katten din kommer til å få et flott liv med en omsorgsfull og ansvarlig eier! :blomst:

Anonymous poster hash: 7d2f0...06a

Ååå, tusen tusen takk! Så koselig sagt! :klem: You made my day!

AnonymBruker
Skrevet

Har ønsket meg katt helt siden jeg var liten, og nå har jeg endelig flyttet for meg selv til en stor leilighet der jeg har mulighet til å ha katt!

Kikket litt på finn, og fant et kull med kattunger som gies bort, og er leveringsklare i slutten av juli.

Det er skipskatter, de er skikkelig søte, og eieren har hund selv så da er kattungen vandt til hunder når den kommer hit! (Jeg har en veldig katte-vennlig hund :) )

Jeg har noen spørsmål:

- Og hvordan lærer man den å bli stueren, og bare klore på klorestativene?

Jeg har tid, økonomi og masse kjærlighet til å ha en katt, og vil såklart ha den hele dens livstid! <3

Du burde ikke kjøpe huskatt eller skogskatt, viss du bor i blokk eller ikke har mulighet til å ha den ute. Katter er ikke skapt til å bo i fangenskap.

Men viss du absolutt må ha katt inne så bør du få deg rasekatt som helst ikke bør være ute uansett.

Anonymous poster hash: 64b5a...78b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...