Gå til innhold

Frekt å snakke om

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

brukere man er rundt i arbeidsdagen, på nett? Altså utlevere noen på nett? Uproft?

Hva ville dere gjort om dere merket at dere ble omtalt på nett av noen men ikke kunne bevise noe?

Anonymous poster hash: 98c2f...c02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Freedom of speach er det noe som heter. Det er nok litt frekt og umoralsk ja, men alt på nett består jo omtrent av omtale av andre. Både offentlige personer og privatpersoner, det er ikke noe man kan gjøre med det.

Anonymous poster hash: 4dccb...5d3
AnonymBruker
Skrevet

Freedom of speach er det noe som heter. Det er nok litt frekt og umoralsk ja, men alt på nett består jo omtrent av omtale av andre. Både offentlige personer og privatpersoner, det er ikke noe man kan gjøre med det. Anonymous poster hash: 4dccb...5d3

hvis det er snakk om en som har taushetsplikt da? Hva synes du om det?

Gjest Hofmann
Skrevet (endret)

brukere man er rundt i arbeidsdagen, på nett? Altså utlevere noen på nett? Uproft?

Hva ville dere gjort om dere merket at dere ble omtalt på nett av noen men ikke kunne bevise noe?

Dersom den omtalte brukeren kunne kjenne seg selv igjen, har en hverken uttalt seg generelt nok, eller vært forsiktig nok i valg av arena. Soleklart brudd på taushetsplikten. Jeg hadde funnet det svært ubehagelig.

Endret av middels
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør på rent hypotetisk grunnlag da det trolig er en relevant problemstilling siden så mange fra forskjellige samfunnslag og profesjoner er på nett og potensielt deler samme plattformer for diskusjon. Tenker det fort kan bli sammenblandinger av erfaringer fra både jobb og privatliv uten at folk egentlig har tatt reell stilling til hva som er rett og galt. Hvor går grensen?

Takk for svar middels, er enig med deg.

Skrevet

Taushetsbelagte temaer skal aldri luftes på nett.

Jeg har selv reagert i en og annen tråd der ts har luftet problemer der jeg mener det er i en svært grå sone for hva som er uetisk å lufte på Internett, men fordi ts ikke navnga eller ga ut personopplysninger så var det vist ikke ille nok. Men uetisk, umoralsk og frekt som f det mener jeg det er uansett.

Skravlekjæringer og skravlegubber finnes der mange av, men at de er så desperate etter å få sladre litt at de må snakkes om til hele Norge når det gjelder høyst private ting innenfor jobben finner jeg bare usmakelig. Jeg hadde følt det svært ubehagelig om legen min eller noen andre i en slik intim jobb med taushetsbelagte opplysninger hadde skrevet noe om meg på en slik måte at jeg kjente meg igjen, uansett om jeg ble byttet ut med navnet ida eller Kari eller at alderen min ble omgjort fra 30 til 40.

Har en en slik jobb eller er i en slik situasjon at noe er taushetsbelagt så er det det!

Å sitte å skvaldre om det på kg, fb, eller ved middagsbordet er bare så jævlig feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg faktisk hadde kjent meg igjen i noe som ble skrevet av en person med taushetsplikt ovenfor meg hadde jeg sørget for å lagre det som var skrevet,for så å konfrontere vedkommende med det. Det er mulig jeg også hadde anmeldt, det kommer an på både alvorlighetsgraden, og hvordan vedkommende reagerte når han/hun ble konfrontert.

Anonymous poster hash: 524b3...481
AnonymBruker
Skrevet

Kunne man anmeldt for trakassering samtidig? Tenker siden det er snakk om å ytre noe om andre i det offentlige rom som ikke nødvendigvis er spesielt positivt?

AnonymBruker
Skrevet

Har man brukere på jobb, har man taushetsplikt også. Dermed skal ikke de diskuteres på nett.

Er med i en facebook gruppe for min yrkesgruppe, og der kommer det problemet jevnlig fram. En bruker som blir beskrevet i detalj, og man kan se hva den ansatte heter, og hvor hun bor. Da har hun brutt sin taushetsplikt. Skal man ta opp noe, bør det heller være en generell problemstilling. Og ikke noe som går på person.

Anonymous poster hash: 4ff54...6dc
AnonymBruker
Skrevet

Har man brukere på jobb, har man taushetsplikt også. Dermed skal ikke de diskuteres på nett. Er med i en facebook gruppe for min yrkesgruppe, og der kommer det problemet jevnlig fram. En bruker som blir beskrevet i detalj, og man kan se hva den ansatte heter, og hvor hun bor. Da har hun brutt sin taushetsplikt. Skal man ta opp noe, bør det heller være en generell problemstilling. Og ikke noe som går på person. Anonymous poster hash: 4ff54...6dc

Hva hvis bruker kjenner seg igjen i problemstillingen? Hvis det er snakk om uvanlige hendelser, diagnoser o.l?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...