AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #1 Skrevet 19. mai 2015 Jeg har en kveldsrunde på ca 1,7 km som jeg av og til tar som joggeintervall. Dvs, jogger fra en lyktestolpe til neste, går til neste, jogger til neste osv. På den måten klarer jeg å komme helt rundt, noe som imponerer meg litt siden jeg har elendig kondis og er svært overvektig. Men faktum er at selv om jeg får det til, selv om jeg vet det er sunt og bra for kondisen, og selv om jeg får en herlig "runner's high" av det etterpå, så kan jeg ikke fordra det. Selve runden er helt forferdelig. Så slitsom at jeg nesten gir opp hver gang, melkesyre i beina etter noen få meter, vondt i korsryggen opp bakkene osv. Jeg gjennomfører, men gjør det bare fordi det er bra. Ikke fordi jeg liker det. Og dermed klarer jeg heller ikke å motivere meg til å gjøre det så ofte (noe som kanskje forklarer hvorfor det er så fælt hver gang). Så tok jeg samme runde i kveld, men nå som power walk. Ingen jogging eller intervall, men strente avgårde i en fart som er frisk for meg. Samme opp bakkene. Ingen pauser og forsøkte å ikke sakke selv om det var bratt. Jeg ble bra andpusten, og morsomt nok så gikk runden faktisk noen sekunder raskere med power walk enn med joggeintervall. I tillegg så LIKER jeg power walk. Det synes jeg er gøy, og vil ha lite problemer med å motivere meg til å gjøre det oftere. Jeg trivdes under hele runden, det kjentes godt i hele kroppen å ta i uten at det ble ubehagelig. Jeg vet at joggeintervall nok er bedre for kondis og det hele i det lange løp, men er power walk så mye "dårligere" at jeg bør holde meg til joggeintervall likevel? Mine mål er å gå ned i vekt og å bli i ok mosjonsform. (Bortsett fra akkurat denne runden så går jeg også lenger turer, er generelt aktivt og spiser sunt, så er allerede på vei ned). Anonymous poster hash: 87bd3...da8
Gjest LilleTusenfryd Skrevet 20. mai 2015 #2 Skrevet 20. mai 2015 Hei, jeg er tilfeldigvis utdannet personlig trener. Du har helt rett i det du sier med intervalltrening i forhold til kondisjonen. Imidlertid er det langt flere faktorer som spiller inn mener nå jeg. Fra mitt synspunkt mener jeg du vil være bedre tjent med å holde deg til powerwalk (foreløpig). 1. For det første sier du at dette er noe du liker, du synes er gøy og som motiverer deg til å gjøre det oftere. Det er jo selve grunnmuren for at dette er noe du skal fortsette med. 2. Jeg tenker det handler om mye mer enn å gå ned i vekt - men det handler om livsstil. Om powerwalks er noe du kan gjøre til en del av hverdagen din over lengre tid - så mener jeg det er mer gunstig for kropp (og sjel) enn om du truer deg gjennom intervaller fordi "det er bra" som du selv sier. 3. Dessuten kan det godt være at du etter å ha gått ned ytterligere i vekt vil finne det enklere og mer motiverende å løpe. Det blir lettere, jo lettere du er. 4. Dessuten kan det være lurt å spare knær for den belastningen det er å løpe, hvis du som du selv sier er "svært overvektig". Gå heller ned i vekt først, og utfordre deg selv etterhvert som du kjenner ting går lettere, motivasjonen er vedvarende og kanskje du kan utfordre deg selv litt etter litt. Kanskje du etter hvert kan begynne å ta to runder? :-) Håper dette var til hjelp for deg. Jeg synes forøvrig det står respekt av at du kommer deg ut, og nå har tatt steget om å gjøre noe med livsstilen din. Stå på videre! :-)
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #3 Skrevet 20. mai 2015 TS her, tusen takk for svar! "Svært overvektig" hørtes litt dramatisk ut, men jeg har en BMI som går under "fedme". Derfor er jeg mer enn "bare" overvektig. Da tror jeg at jeg fortsetter med power walk. Jeg går jo mye generelt. Har også en runde på ca 3 km, hvorav halvparten er èn lang oppoverbakke. Den tar jeg også på samme måten. I dag skal jeg gå en fjelltur (litt "juksetur", siden det er grusvei hele vei opp, og det er ikke lenger enn at jeg kommer meg på opp på under time). Som du sier, så kan det være dette blir lettere når jeg er noen kilo lettere. Og jeg merker at all gåingen min faktisk har gitt meg litt bedre kondis. Anonymous poster hash: 87bd3...da8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå