Gå til innhold

Dere som har flere hunder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange hunder har dere?

Hvilken rase er de?

Hvor gammel var den første (eventuelt andre, tredje...) da dere fikk den neste?

Hva var den største forandringen da dere fikk mer enn en?

Har det hovedsakelig gått fint, eller opplevde dere problemer da dere gikk fra en til to?

Har dere noen råd til en som ønsker å gå til anskaffelse av hund nummer to? :)

Anonymous poster hash: c0dcb...06a
Videoannonse
Annonse
Gjest Sleeve
Skrevet

Har ikke to hunder i skrivende stund, men har alltid hatt flere hunder tidligere. Både i oppveksten og ellers i voksenlivet.

"Vi" (mamma og pappa) kjøpte vår første hund da jeg var 12 år ca. En boxer som var en ren familiehund. Han kom til oss som en 8 ukers gammel valp, og var 3 år da vi skaffet en ny valp av samme rase.

Jeg var 16 år da jeg flyttet hjemme i fra, og da var hundene 2 og 5 år ca, og vår opplevelse var at det faktisk var enklere med to hunder i hus, etter at den siste valpen hadde fylt året. Vi måtte ikke 'oppdra' valp nr 2 på samme måte fordi han lærte det meste fra vår første hund.

Dette har jeg erfart i voksen alder også.

Vi mistet den ene hunden vår i fjor da han var 5 år, så nå har vi kun en gordon setter på 3 år. Det er nok roligere i huset etter at vår eldste hund døde, men det er også fryktelig tomt. Det merkes også at vår nåværende hund savner sin eldre bror :(

Valpetiden med hund nr 2 var også mye lettere denne gang, fordi han lærte så mye fra vår første hund, som var 2 år da nåværende valp kom.

Både boxere og gordson settere er kjent for å være ganske harmoniske og snille hunderaser da, så har ikke erfaring med type "tøffere" hunderaser.

Min erfaring er bare det at den "voksne" hunden hjelper mye til med oppdragelsen av en ny valp, fordi han/hun ikke finner seg i alt som valper gjør. Den eldre hunden setter den minste litt på plass når den biter og herjer :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...