AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #1 Skrevet 19. mai 2015 Vi er et par i slutten av 20 årene som ønsker oss hund. Tingen er at vi ønsker barn, men vi ønsker ikke dette ned det første. Noen fraråder å få hund før barn, andre mener dette går helt fint. Noen erfaringer på området?Anonymous poster hash: 67053...df3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #2 Skrevet 19. mai 2015 Sosialiser hunden godt med barn først og ikke få barn mens hunden er i valpe- eller ungdomsperioden, så går det nok fint. En generell pekepinn om man ønsker begge deler er at den man får først bør være minst tre år gammel før man får den andre, men det varierer selvfølgelig litt. Det viktigste er at dere trener hunden såpass godt at den ikke krever konstant overvåkning når dere får barn, og selvfølgelig at dere venner den godt til å være rundt barn i alle aldre. Da skal det nok gå helt fint Anonymous poster hash: c1e15...52d 2
Gjest Herr Heftig Skrevet 19. mai 2015 #3 Skrevet 19. mai 2015 Er vel best å sjekke om barna er allergiske først. Men dere kan jo ha en stor hund nå som bare lever 4-6 år og så få barn når den er død naturlig.
Verpus Skrevet 19. mai 2015 #4 Skrevet 19. mai 2015 Vi sitter med samme problemstilling, og har bestemt oss for hund før barn. Bare sørg for at den er "ferdig" trent og voksen før barnet kommer, ellers blir det ekstra mye jobb. Jeg tenker at om man skal få hund etter man har fått barn må man vente til de er blitt større, til dere har fått så mange det vil ha osv. Det kan ta laaang tid. Og det blir fort til at det ikke blir noe av. Risikoen ved å få hund før barn er selvfølgelig at det blir ekstra jobb når barnet/barna kommer. Men som jeg sier, det gjelder å forberede seg. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #5 Skrevet 19. mai 2015 Er vel best å sjekke om barna er allergiske først. Men dere kan jo ha en stor hund nå som bare lever 4-6 år og så få barn når den er død naturlig. Den hunde typen vi skal ha er allergi vennlig, så satser på at når det kommer barn at dette skal gå bra. Ingen er selvsagt allergi fri så vet det kan komme da.Anonymous poster hash: 67053...df3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #6 Skrevet 19. mai 2015 Sosialiser hunden godt med barn først og ikke få barn mens hunden er i valpe- eller ungdomsperioden, så går det nok fint. En generell pekepinn om man ønsker begge deler er at den man får først bør være minst tre år gammel før man får den andre, men det varierer selvfølgelig litt. Det viktigste er at dere trener hunden såpass godt at den ikke krever konstant overvåkning når dere får barn, og selvfølgelig at dere venner den godt til å være rundt barn i alle aldre. Da skal det nok gå helt fint Anonymous poster hash: c1e15...52d Kommer til å sosialisere den med barn, barn som er vant med hunder. Takk for tips ☺Anonymous poster hash: 67053...df3
daemonia Skrevet 19. mai 2015 #7 Skrevet 19. mai 2015 Den hunde typen vi skal ha er allergi vennlig, så satser på at når det kommer barn at dette skal gå bra. Ingen er selvsagt allergi fri så vet det kan komme da.Anonymous poster hash: 67053...df3 Hvilken type er det da? Ingen hunder er 100% allergivennlige. Det kommer helt an på hva man er allergisk mot. Det hjelper ikke å kjøpe puddel pga pelsen hvis det er spyttet man reagerer på f.eks. En annen ting dere bør tenke over er hvor mye dere skal aktivisere hunden både fysisk og mentalt, skal dere være aktive innen noen type hundesport for eksempel? Det er flott at dere har landet på at den skal være allergivennlig, men det har dere som sagt ingen garanti for.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #8 Skrevet 19. mai 2015 Vi sitter med samme problemstilling, og har bestemt oss for hund før barn. Bare sørg for at den er "ferdig" trent og voksen før barnet kommer, ellers blir det ekstra mye jobb. Jeg tenker at om man skal få hund etter man har fått barn må man vente til de er blitt større, til dere har fått så mange det vil ha osv. Det kan ta laaang tid. Og det blir fort til at det ikke blir noe av. Risikoen ved å få hund før barn er selvfølgelig at det blir ekstra jobb når barnet/barna kommer. Men som jeg sier, det gjelder å forberede seg. Lykke til Jeg tror også selv at så lenge man er forberedt på at det krever litt når barnet kommer og at hunden også får oppmerksomhet så går det nok bra. Har snakket en del med en bekjent som driver med oppdrett. Men greit å få flere synspunkter ☺Anonymous poster hash: 67053...df3
daemonia Skrevet 19. mai 2015 #9 Skrevet 19. mai 2015 Er vel best å sjekke om barna er allergiske først. Men dere kan jo ha en stor hund nå som bare lever 4-6 år og så få barn når den er død naturlig. Stor hund er ikke automatisk kort levetid. Og det er ikke akkurat et kriterie jeg ville anbefalt folk å bruke for valg av rase! 2
Gjest Keikolina Skrevet 19. mai 2015 #10 Skrevet 19. mai 2015 Hadde hund før barn, han var 7 år når de ble født. Han brydde seg aldri om dem og var ikke vant med barn. Han var blanding mellom dobberman og labrador.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #11 Skrevet 19. mai 2015 Hvilken type er det da? Ingen hunder er 100% allergivennlige. Det kommer helt an på hva man er allergisk mot. Det hjelper ikke å kjøpe puddel pga pelsen hvis det er spyttet man reagerer på f.eks. En annen ting dere bør tenke over er hvor mye dere skal aktivisere hunden både fysisk og mentalt, skal dere være aktive innen noen type hundesport for eksempel? Det er flott at dere har landet på at den skal være allergivennlig, men det har dere som sagt ingen garanti for. Som jeg også skrev så vet jeg at ingen er helt allergifrie, så man er jo ikke 100% trygg. Bichon havaneise er vell den vi har sett litt på. Det blir eventuelt utstillinger osv. Har ingen konkrete planer for hundesport osv.Anonymous poster hash: 67053...df3
daemonia Skrevet 19. mai 2015 #12 Skrevet 19. mai 2015 Som jeg også skrev så vet jeg at ingen er helt allergifrie, så man er jo ikke 100% trygg. Bichon havaneise er vell den vi har sett litt på. Det blir eventuelt utstillinger osv. Har ingen konkrete planer for hundesport osv.Anonymous poster hash: 67053...df3 Ok, det er en rase jeg kan se for meg at enkelt lar seg kombinere med å ha barn når det kommer til aktivitetsbehov. Det er noe helt annet enn den rasen jeg skal ha som min neste hund som krever en del både fysisk og mentalt. Og det er også grunnen til at den ikke kommer i hus før barna er 10 og 14 år. Sånn omtrent
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #13 Skrevet 19. mai 2015 Ok, det er en rase jeg kan se for meg at enkelt lar seg kombinere med å ha barn når det kommer til aktivitetsbehov. Det er noe helt annet enn den rasen jeg skal ha som min neste hund som krever en del både fysisk og mentalt. Og det er også grunnen til at den ikke kommer i hus før barna er 10 og 14 år. Sånn omtrent Ja hadde vi ønsket en hund som krever en del så ser jeg at vi absolutt burde vente til vi har større barn. Har ei venninne som har havaneise og har forelsket meg litt i den rasen (skriver det gjerne feil men). ☺Anonymous poster hash: 67053...df3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå