AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #1 Skrevet 19. mai 2015 Jeg har 50.000 på sparekonto, noe ustabil inntekt (vikariater, må stadig "låne" fra sparekontoen pga varierende lønn hver 14 dag) og 16.000 igjen på billånet som jeg betaler 2200 kr i mnd på. Nå leker jeg med tanken på å innfri det. Jeg bor i leid leilighet og trenger ikke bekymre meg for ødelagt vaskemaskin, bilen er nettopp reparert for 10.000 kr og har full forsikring og høyere verdi enn restlånet, jeg kommer ikke til å ta ut noe ferie i sommer da jeg føler jeg ikke har råd til det, og jeg har ingen annen gjeld. Hadde bare vært så deilig å få bort det dumme trekket hver måned... Synspunkter?Anonymous poster hash: f2f30...405
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #2 Skrevet 19. mai 2015 Ja, det ville jeg gjort, siden det ikke tar knekken på mesteparten av bufferen sin. Anonymous poster hash: f9a63...7d1 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #4 Skrevet 19. mai 2015 Slik det er pr i dag får jeg ikke spart en dritt, det går vel akkurat i null etter jeg gikk 2 mnd uten inntekt samtidig som jeg flyttet for meg selv og utgiftene økte drastisk i den forbindelse. I tillegg gikk jeg drastisk ned i lønn for i det hele tatt komme meg ut i jobb igjen. Feriepengene fra i fjor er inkludert i denne bufferen og jeg får hele 1500 kr igjen på skatten, så det kommer liksom ikke noen uforutsette kroner ramlende ned fra oven før til neste år heller Aaaargh!! Det suger balle å måtte leke voksen og bo alene!!Anonymous poster hash: f2f30...405
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #5 Skrevet 19. mai 2015 Men hvis du innfrir lånet så blir det i det minste færre renter å betale, så det lønner seg i lengden, forutsatt at det ikke plutselig kommer uforutsette utgifter på mer enn det som gjenstår av bufferen før du rekker å spare mer. Anonymous poster hash: f9a63...7d1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #6 Skrevet 19. mai 2015 Innfri lånet, så har du 2200 mer i mnd å rutte med/spare Anonymous poster hash: cfadf...117 2
Gjest Walden Skrevet 19. mai 2015 #7 Skrevet 19. mai 2015 Billån skal man i utgangspunktet ikke ha, så ja, innfri lånet. Det er et dyrt lån å ha. 1
Gjest Skrevet 19. mai 2015 #8 Skrevet 19. mai 2015 Hva om at du innfrir billånet, og så betaler du de 2200,- som du da har ekstra inn på sparekontoen din? I forhold til at du stadig er i minus, se på hva du kan gjøre for å øke inntektene dine. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #9 Skrevet 19. mai 2015 Går snart over i et sommervikariat med gode muligheter for overtid og har tenkt å jobbe så mye som mulig. I en overgangsfase nå jobber jeg fra 06-21 flere dager i uken for flere oppdragsgivere, så jeg håper jo det skal øke pengestrømmen litt etterhvert også. Anonymous poster hash: f2f30...405
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #10 Skrevet 19. mai 2015 Og bindingstiden på mobilen er nettopp gått ut, og treningsmedlemsskapet snart det samme. Har ikke tid eller overskudd til det allikevel Anonymous poster hash: f2f30...405
Fjompen Skrevet 19. mai 2015 #11 Skrevet 19. mai 2015 Fordelen med å innfri billån med pant i bilen er at du kan vurdere å gå ned fra kasko til delkasko eller kun ansvarsforsikring. Er bilen verdt noen never dollars mindre enn 100 000 så hadde jeg absolutt vurdert det, du kan spare en god del på forsikringen da. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #12 Skrevet 19. mai 2015 Jau....har aldri hatt bruk for forsikringen, men har ikke 70-80.000 om jeg skulle vrake den selvforskyldt heller. Kunne jo greid meg fint med en billigere bil også da, men fikk denne for en veldig veldig god pris. Anonymous poster hash: f2f30...405
Fjompen Skrevet 19. mai 2015 #13 Skrevet 19. mai 2015 Jau....har aldri hatt bruk for forsikringen, men har ikke 70-80.000 om jeg skulle vrake den selvforskyldt heller. Kunne jo greid meg fint med en billigere bil også da, men fikk denne for en veldig veldig god pris.Anonymous poster hash: f2f30...405 Det finnes såklart ingen fasit på hvor skjæringspunktet mellom verdi og kaskoforsikring ligger, det er helt opp til din egen risikovilje. Samtidig er det jo nok av dem som kaskoforsikrer bilen til 30 000, og det er i mine øyne unødvendig. 1
Pengebingen Skrevet 20. mai 2015 #14 Skrevet 20. mai 2015 Synes du skal innfri billånet, og heller betale 220 kr pr mnd inn på sparekontoen din i stedet, frem til bufferen er fylt opp igjen. God jobbinnsats her må jeg si, det er positivt! Billån er noe tull egentlig, så bare å bli kvitt det. Et tips er jo også å starte sparingen til ny bil, slik at du ikke trenger billån når bilen skal byttes ut en dag. Om du fortsetter å betale 2200 kr pr mnd inn på en bilsparekonto når bufferen er fylt så vil det jo en dag stå nok penger der til å bytte bil uten behov for lån. 2
Gjest Walden Skrevet 20. mai 2015 #15 Skrevet 20. mai 2015 Jau....har aldri hatt bruk for forsikringen, men har ikke 70-80.000 om jeg skulle vrake den selvforskyldt heller. Kunne jo greid meg fint med en billigere bil også da, men fikk denne for en veldig veldig god pris.Anonymous poster hash: f2f30...405 Ta litt risk. Jeg har aldri kræsjet før..har en bil til 150.000 med kun ansvar. Det skal MYE til før du burde bruke forsikring - skader opp mot 30.000 i hvert fall. Mye bedre å spare 4-500 i mnd som er det kasko er dyrere enn ansvar på min bil er.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #16 Skrevet 20. mai 2015 Synes du skal innfri billånet, og heller betale 220 kr pr mnd inn på sparekontoen din i stedet, frem til bufferen er fylt opp igjen. God jobbinnsats her må jeg si, det er positivt! Billån er noe tull egentlig, så bare å bli kvitt det. Et tips er jo også å starte sparingen til ny bil, slik at du ikke trenger billån når bilen skal byttes ut en dag. Om du fortsetter å betale 2200 kr pr mnd inn på en bilsparekonto når bufferen er fylt så vil det jo en dag stå nok penger der til å bytte bil uten behov for lån. Har en motorsykkel stående som ble betalt kontant da... Anonymous poster hash: f2f30...405
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #17 Skrevet 20. mai 2015 Ta litt risk. Jeg har aldri kræsjet før..har en bil til 150.000 med kun ansvar. Det skal MYE til før du burde bruke forsikring - skader opp mot 30.000 i hvert fall. Mye bedre å spare 4-500 i mnd som er det kasko er dyrere enn ansvar på min bil er. Jeg hadde heller aldri kræsjet før etter maaaaaange år med lappen da jeg plutselig en mørk kveld oppfattet litt for seint at bilen foran meg ikke bare bremset litt, men stoppet helt pga en fotgjenger. Var jævlig glad for at jeg ikke måtte punge ut de over 80000 kr for reparasjonen selv da jeg dultet inn i bilen foran, evt levere bilen til 140 000 til hugging. Lønner seg å ha kasko hvis det er litt verdi på bilen.Anonymous poster hash: 63d78...a74
Gjest Walden Skrevet 21. mai 2015 #18 Skrevet 21. mai 2015 Jeg hadde heller aldri kræsjet før etter maaaaaange år med lappen da jeg plutselig en mørk kveld oppfattet litt for seint at bilen foran meg ikke bare bremset litt, men stoppet helt pga en fotgjenger. Var jævlig glad for at jeg ikke måtte punge ut de over 80000 kr for reparasjonen selv da jeg dultet inn i bilen foran, evt levere bilen til 140 000 til hugging. Lønner seg å ha kasko hvis det er litt verdi på bilen.Anonymous poster hash: 63d78...a74 Jo, men det skjer ikke ofte. Jeg snakker om odds og statistikk, ikke at du personlig opplevde en kjip opplevelse. Jeg har f.eks hatt full kasko på min bil som kostet 200.000 for 4 år siden, i 4 år. Jeg har knust ruta, jeg har måttet bytte motor osv osv..totale kostnader på til sammen nesten 100.000 på disse 4 årene. Jævla drittbil ja. Men det har ikke lønnt seg å bruke forsikring. Så jeg har i tillegg betalt nesten 30.000 ekstra på de 4 årene for ingenting. Det er sjeldent man rammer inni noen bakifra. Og du sier jo selv at du var uoppmerksom. Dumt. Såklart kan det skje, men det er bedre å satse på at det IKKE skjer. Har kjørt bil regelmessig i nå 15 år, og aldri kræsjet inni en annen bil. Poenget er at det selvfølgelig kan skje. Men det er større sjans for at det IKKE skjer, og full kasko koster såpass mye mer (å ha på en medium dyr til ikke så veldig dyr bil) at det statistisk ikke lønner seg. Har du en svindyr bil i forhold til inntekten din/sparepengene dine, så er det kanskje en annen sak - men da burde du ikke hatt den dyre bilen i utgangspunktet. Full kasko er egentlig en slags "idiot-forsikring" for de som ikke har råd til å ha bilen de har - og derfor betaler de enda mer for bilen de ikke har råd til å ha. Jeg antar de fleste med full kasko også har lån på bilen. Idiotisk.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #19 Skrevet 21. mai 2015 Å ha billån uten kasko er vel enda mer idiotisk dersom man greier å vrake den? Anonymous poster hash: f2f30...405
Gjest Walden Skrevet 21. mai 2015 #20 Skrevet 21. mai 2015 Å ha billån uten kasko er vel enda mer idiotisk dersom man greier å vrake den?Anonymous poster hash: f2f30...405 Glemte meg kanskje litt..bare antar at folk IKKE har billån, fordi jeg aldri noensinne kunne vurdert å ha lån på en bil. Men uansett hadde jeg tatt sjansen. Hvis du kjører pent så skal det litt til at du totalvraker bilen din. For de aller aller fleste er det noe man aldri oppelver i løpet av et helt liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå