AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #21 Del Skrevet 20. mai 2015 Kommer med "frekke kommentarer?" Er det frekt å si at du har fine pupper? Greit nok at det ikke passer seg og det er noe han ikke burde si, men å mene det er FREKKE kommentarer? Altså... Anonymous poster hash: e67d2...782 Enig! Jeg skjønner ikke hva som er frekt jeg?? Dum tråd!!Anonymous poster hash: c55c9...417 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #22 Del Skrevet 20. mai 2015 Jeg blir litt overrasket over at så mange godtar dårlig oppførsel på grunn av psykisk utviklingshemming (PU), og en slik forskjellsbehandling sammenlignet med friske barn er etter min mening å sykeliggjøre gutten ytterligere. Slik trådstarter beskriver gutten er han ikke PU i den grad at adferdskorreksjon ikke er nødvendig. Nå kommer det selvsagt an på grad av utviklingshemmingen, men jeg har aldri opplevd at foreldre til barn eller voksne med PU har godtatt at deres barn er til sjenanse for andre. Anonymous poster hash: 6d217...dab 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #23 Del Skrevet 20. mai 2015 Dersom han sier noe lignende igjen kan du på en tydelig måte fortelle at du ikke synes det er noe ålreit at han sier slikt. Du kan legge til at du kanskje blir lei seg eller lignende. "Å bli lei seg" kan være enklere å forstå enn at det ikke er "greit" eller "innafor" eller bare "sånn sier man ikke". Forklar hvorfor du ikke liker det. Hjelper ikke dette synes jeg du fint kan ta det opp med foreldrene. De er nok veldig klar over hvordan sønnen deres er. Vil forøvrig bare påpeke at man i dag i liten grad sier "tilbakestående" eller at "han ER psykisk utviklinghemmet". Gutten HAR en utviklinghemming. Anonymous poster hash: b87a6...4b7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #24 Del Skrevet 20. mai 2015 Det er jo ikke noe frekt å påpeke noe han ser. For han så er ikke pupper noe seksuelt, men en ting. Akuratt som "se et tre, se en fugl, se en mage, se en bil". Det beste du kan gjøre er å ikke ta deg nær av det og behandle han med respekt, han kan ikke noe for at han sier observasjonstankene sine høyt når han er psykisk utviklingshemmet. Derimot er det respektløst av deg å si dette til foreldrene hans, det vil gjøre de flaue over barnet sitt som heller ikke de kan noe for at er sånn. Det er som med små unger, som kan si "mamma er hun gravid" om en tjukk dame på bussen. Ja uheldige kommentarer, men ingen kan noe for det. Anonymous poster hash: b0e8d...524 Tror du virkelig at mennesker med psykisk utviklingshemming ikke har seksualitet? Da tar du feil. Og nettopp kombinasjonen av seksualitet og større problemer med å oppfatte/lære sosiale koder enn andre gjør det enda viktigere at noen som kjenner gutten og har forutsetninger for å hjelpe ham lærer ham hvordan det er greit å oppføre seg overfor andre mennesker. Denne tråden var smekkfull av merkelige holdninger og oppfatninger om mennesker med psykisk utviklingshemming. De er mennesker, de er ikke like, og akkurat som oss andre har de ulike forutsetninger for å lære. Å bare gå ut i fra at siden gutten har en utviklingshemming er han ute av stand til å lære hvordan han skal oppføre seg er temmelig nedlatende og nedvurderende. Anonymous poster hash: ca60b...2c2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #25 Del Skrevet 20. mai 2015 Tror du virkelig at mennesker med psykisk utviklingshemming ikke har seksualitet? Da tar du feil. Og nettopp kombinasjonen av seksualitet og større problemer med å oppfatte/lære sosiale koder enn andre gjør det enda viktigere at noen som kjenner gutten og har forutsetninger for å hjelpe ham lærer ham hvordan det er greit å oppføre seg overfor andre mennesker. Denne tråden var smekkfull av merkelige holdninger og oppfatninger om mennesker med psykisk utviklingshemming. De er mennesker, de er ikke like, og akkurat som oss andre har de ulike forutsetninger for å lære. Å bare gå ut i fra at siden gutten har en utviklingshemming er han ute av stand til å lære hvordan han skal oppføre seg er temmelig nedlatende og nedvurderende. Anonymous poster hash: ca60b...2c2 Jeg er helt enig! Jeg kom på en episode for noen år siden. En voksen dame med PU gikk hver kveld en tur i nabolaget uten å gjøre noe galt. Så plutselig en kveld begynte hun å sette seg til på gangstien for å gjøre sitt fornødne, og dette fortsatte hun med over lang tid. Hun plaget ingen direkte, hun ventet til hun var alene på gangstien før hun satte seg til, men "ruken" ble liggende igjen etter henne. Skulle hun bare få fortsette med dette fordi hun tilfeldigvis hadde en psykisk utviklingshemming og ikke visste bedre, eller måtte hun få korreks på adferden sin, og "avlæres"? Jeg sa i fra til de ansatte på boligen der hun bodde, og de mente i alle fall at hun måtte "avlæres", og noe måtte hun ha lært, for hun sluttet i alle fall med det etterpå. Og før noen begynner å spekulere i hvordan jeg vet dette. Jeg bodde slik at jeg observerte hendelsene fra vinduet mitt. Anonymous poster hash: 6d217...dab 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 20. mai 2015 #26 Del Skrevet 20. mai 2015 Synes det er rart at ingen spør hvor gammel denne gutten er. Her er det jo forskjell på en 4-åring og en 12-åring liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #27 Del Skrevet 20. mai 2015 Nå er det mange grader av funksjonshemming, men også psykisk funksjonshemmede kan snakkes til. Men det bør kanskje skje fra foreldrene eller andre de stoler på. Jeg jobber innenfor psykiatrien, pasienten våre har forskjellige diagnoser, men noen har en psykisk diagnose i tillegg til en psykisk funksjonshemming. Og vi rettleder da de også. De kan ikke si hva de vil eller gjøre hva de vil. Men man må kjenne dem før man kan si noe. Derfor mener jeg at du bør snakke med foreldrene hans om dette gjentar seg. Anonymous poster hash: a3347...31d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #28 Del Skrevet 20. mai 2015 Viss du er så glad i sole deg i bikini, så Sett opp en hekk på din side av hagen! Det er jo ikke sikkert de har så lyst til å se deg halv-naken heller?? Anonymous poster hash: fc22a...4ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #29 Del Skrevet 20. mai 2015 Synes det er rart at ingen spør hvor gammel denne gutten er. Her er det jo forskjell på en 4-åring og en 12-åring liksom. Han er i alle fall så gammel at han snakker, han vet hva pupper og rumpe er, og han kommenterer det høylytt, noe som tilsier at han har en mental alder på 3-5 år uavhengig av kronologisk alder. En frisk 3-5 åring blir vanligvis irettesatt for upassende oppførsel, og lærer at de ikke skal kommentere andres kropper, og jeg kan ikke se at det skal være annerledes for en person med PU. Anonymous poster hash: 6d217...dab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 20. mai 2015 #30 Del Skrevet 20. mai 2015 Han er i alle fall så gammel at han snakker, han vet hva pupper og rumpe er, og han kommenterer det høylytt, noe som tilsier at han har en mental alder på 3-5 år uavhengig av kronologisk alder. En frisk 3-5 åring blir vanligvis irettesatt for upassende oppførsel, og lærer at de ikke skal kommentere andres kropper, og jeg kan ikke se at det skal være annerledes for en person med PU. Anonymous poster hash: 6d217...dab Det er ikke slik at psykisk utviklingshemmede ikke blir mer voksen i hodet sitt med alderen skjønner du. De modnes og lærer hva som er sosialt akseptert og ikke, de også. Selvsagt bør gutten korrigeres, men nå vet vi ikke annet enn at gutten kommenterte av han så "pupper og rumpe", og for alt vi vet kan det være første gangen han sa det. Det er også stor forskjell på å konstantere at man ser noe, og på det å si noe slemt om andres kropper, som at folk er tykke, stygge o.s.v, og det er noe normalt fungerende barn ofte gjør, helt ned i barnehagealder. Det er da så enkelt at TS kan snakke med gutten om det skjer igjen, og si at hun ikke liker at han sier sånt (og formulere seg på en måte som gjør at han forstår). Og stopper han ikke, kan hun vel nevne det for foreldrene. Ikke sikkert de er klar over det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #31 Del Skrevet 20. mai 2015 Det er ikke slik at psykisk utviklingshemmede ikke blir mer voksen i hodet sitt med alderen skjønner du. De modnes og lærer hva som er sosialt akseptert og ikke, de også. Selvsagt bør gutten korrigeres, men nå vet vi ikke annet enn at gutten kommenterte av han så "pupper og rumpe", og for alt vi vet kan det være første gangen han sa det. Det er også stor forskjell på å konstantere at man ser noe, og på det å si noe slemt om andres kropper, som at folk er tykke, stygge o.s.v, og det er noe normalt fungerende barn ofte gjør, helt ned i barnehagealder. Det er da så enkelt at TS kan snakke med gutten om det skjer igjen, og si at hun ikke liker at han sier sånt (og formulere seg på en måte som gjør at han forstår). Og stopper han ikke, kan hun vel nevne det for foreldrene. Ikke sikkert de er klar over det heller. Det er ikke slik at psykisk utviklingshemmede ikke blir mer voksen i hodet sitt med alderen skjønner du. De modnes og lærer hva som er sosialt akseptert og ikke, de også. Selvsagt bør gutten korrigeres, men nå vet vi ikke annet enn at gutten kommenterte av han så "pupper og rumpe", og for alt vi vet kan det være første gangen han sa det. Det er også stor forskjell på å konstantere at man ser noe, og på det å si noe slemt om andres kropper, som at folk er tykke, stygge o.s.v, og det er noe normalt fungerende barn ofte gjør, helt ned i barnehagealder. Det er da så enkelt at TS kan snakke med gutten om det skjer igjen, og si at hun ikke liker at han sier sånt (og formulere seg på en måte som gjør at han forstår). Og stopper han ikke, kan hun vel nevne det for foreldrene. Ikke sikkert de er klar over det heller. Det er ikke slik at psykisk utviklingshemmede ikke blir mer voksen i hodet sitt med alderen skjønner du. De modnes og lærer hva som er sosialt akseptert og ikke, de også. Selvsagt bør gutten korrigeres, men nå vet vi ikke annet enn at gutten kommenterte av han så "pupper og rumpe", og for alt vi vet kan det være første gangen han sa det. Det er også stor forskjell på å konstantere at man ser noe, og på det å si noe slemt om andres kropper, som at folk er tykke, stygge o.s.v, og det er noe normalt fungerende barn ofte gjør, helt ned i barnehagealder. Det er da så enkelt at TS kan snakke med gutten om det skjer igjen, og si at hun ikke liker at han sier sånt (og formulere seg på en måte som gjør at han forstår). Og stopper han ikke, kan hun vel nevne det for foreldrene. Ikke sikkert de er klar over det heller. Jeg forholder meg til det trådstarter forteller, og der sier hun at han også tidligere har kommentert naboejentene på en frekk måte. Og det er ikke nødvendig å bruke hersketeknikker for å få frem poenget ditt. Jeg vet at gutten kan bli mer voksen og moden etterhvert som han blir eldre, men poenget mitt var at han var minst 3-5 år mentalt nå, og et barn på dette stadiet kan godt få beskjed om at dette er upassende oppførsel. Enten av trådstarter, eller av foreldrene. Jeg er derfor uenig i de som sier at dette skal overses og aksepteres fordi han har en psykisk utviklingshemming, da jeg mener dette er å undervurdere gutten. Jeg vet at sønnen noen ganger har kommet med småfrekke kommentarer til nabojentene her tidligere. Anonymous poster hash: a7576...58d Anonymous poster hash: 6d217...dab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #32 Del Skrevet 20. mai 2015 Ts her. Jeg mener ikke frekk som frekk. Tenkte på frekk som "seksuelt frekk", hvis dere skjønner? Kunne like gjerne sagt seksuelle kommentarer. Jeg kjenner et par som jobber med psykisk utviklingshemmete, og de sier at de må lære de om sex ol. fordi de også har seksuelle behov, og de forstår gjerne ikke når det er "lov/okei" å være seksuell. Jeg vil tippe at han er rundt 17-20år. Altså, hadde det vært en 10åring, så hadde jeg ikke tatt det så ille opp. En "normal" 10åring kunne jo gjerne funnet på å sagt det samme. Anonymous poster hash: a7576...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #33 Del Skrevet 20. mai 2015 Ts her. Jeg mener ikke frekk som frekk. Tenkte på frekk som "seksuelt frekk", hvis dere skjønner? Kunne like gjerne sagt seksuelle kommentarer. Jeg kjenner et par som jobber med psykisk utviklingshemmete, og de sier at de må lære de om sex ol. fordi de også har seksuelle behov, og de forstår gjerne ikke når det er "lov/okei" å være seksuell. Jeg vil tippe at han er rundt 17-20år. Altså, hadde det vært en 10åring, så hadde jeg ikke tatt det så ille opp. En "normal" 10åring kunne jo gjerne funnet på å sagt det samme. Anonymous poster hash: a7576...58d "Mennesker med utviklingshemming". Anonymous poster hash: b87a6...4b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 9. desember 2015 #34 Del Skrevet 9. desember 2015 Foreldre burde være obs på hva barn gjør på nettet, men det å lese meldingene blir for drøyt. Prat med barnet ditt om nettvett, ikke stalk. Oppfattet ikke at TS klaget, men opplevde uønsket oppmerksomhet.Man kan først forsøke før man avskriver de som ikke egnet til læring.Helt enig. Jeg har selv en treg utvikling, og kjenner flere med psykisk utviklingshemning. Nesten ingen av de p u jeg jobber med, eller som bor i samme borettslaget mitt, pluss mine venner med p u, oppfører seg slik. De har faktisk normal folkeskikk, omtrent som med de fleste 'funksjonsfriske'. Men så er det noen jeg kjenner som har ganske lite grep om å tilpasse seg. Der tror jeg oppdragelse eller oppvekst er like viktig, jeg VET at foreldrene til h*n ene ikke akkurat er de beste rollemodeller, heller. Da jeg har møtt dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå