Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søker og søker rundt på nettet, men klarer ikke helt å plassere hvilke/hvilken bunad som tilhører Ringsaker. Selv er både jeg, mamma og pappa fra Vestfold, men min bestemor er fra Ringsaker. Jeg synes ikke Vestfoldbunaden har noe spesielt "wow-effekt" over seg, og ønsker meg en jeg synes er finere.

Har sett at noen har brukt Lundebybunaden, men den hører vel mer til i Solør-Odal området? Eller er den innafor å bruke som bunad fra Ringsaker?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hedmarksbunad

Anonymous poster hash: 52035...771

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lundebybunaden er tegnet av en kunstner fra Gjøvik, men har egentlig ingen tilhørighet selv om de fra området ser på den som litt "sin". Den er i utgangspunktet en festdrakt som kan brukes av alle uansett landsdel.

Anonymous poster hash: 9bb4a...6dd
AnonymBruker
Skrevet

Hedmarksbunad som finnes i tre versjoner.
55-modell, 85-modell og en rekonstruert som er en del dyrere og ganske eksklusiv. 85-modellen er kjempefin :)

Anonymous poster hash: 87ec7...408
Skrevet

Det er Hedmarksbunaden ja, gul, blå og rød brokadeliv, eller brodert i stil med stakken. Var et alternativ for meg og, likte den gule vesten best. Men gikk for en annen bunad da alle her har den.

Skrevet

Det er Hedmarksbunaden ja, gul, blå og rød brokadeliv, eller brodert i stil med stakken. Var et alternativ for meg og, likte den gule vesten best. Men gikk for en annen bunad da alle her har den.

Hvilken er det du har da? Om du ikke har Hedmarksbunaden? ;)

Skrevet

Hvilken er det du har da? Om du ikke har Hedmarksbunaden? ;)

Bergstadsbunad har jeg.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Hedmarksbunad som finnes i tre versjoner.

55-modell, 85-modell og en rekonstruert som er en del dyrere og ganske eksklusiv. 85-modellen er kjempefin :)

Dette.

Bortsett fra at jeg synes 85-modellen er den minst fine av dem.

Skrevet

Da bor nok vi på samme sted ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søker og søker rundt på nettet, men klarer ikke helt å plassere hvilke/hvilken bunad som tilhører Ringsaker. Selv er både jeg, mamma og pappa fra Vestfold, men min bestemor er fra Ringsaker. Jeg synes ikke Vestfoldbunaden har noe spesielt "wow-effekt" over seg, og ønsker meg en jeg synes er finere.

Har sett at noen har brukt Lundebybunaden, men den hører vel mer til i Solør-Odal området? Eller er den innafor å bruke som bunad fra Ringsaker?

Jeg lurer også fælt mye på om Lundebybunaden er en som blir brukt som bunad fra Ringsaker :wink:

Anonymous poster hash: 35026...5c6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også fælt mye på om Lundebybunaden er en som blir brukt som bunad fra Ringsaker :wink:

Anonymous poster hash: 35026...5c6

Jeg bor i Ringsaker, og Lundebybunaden er slett ikke uvanlig her, men heller ikke noe man ser på annenhver person. Det aller vanligste er en av variantene av Hedmarksbunad. Dernest kommer nok Gudbrandsdalens festbunad, Dovrebunad, Rutaliv og råndastakk, Marie Aaen-bunaden og Lundebybunaden.

Anonymous poster hash: a048e...4ac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Ringsaker, og Lundebybunaden er slett ikke uvanlig her, men heller ikke noe man ser på annenhver person. Det aller vanligste er en av variantene av Hedmarksbunad. Dernest kommer nok Gudbrandsdalens festbunad, Dovrebunad, Rutaliv og råndastakk, Marie Aaen-bunaden og Lundebybunaden.

Regner med du mente at den det kryr mest av er 55-modellen med blå vest. Kanskje mest naturlig, da denne er eldst. (sett bort ifra 35-modellen som ikke produseres lenger). Men fy så kjedelig den er!

TS: Om du skal ha Hedmarksbunad, velg 85-modellen eller rekonstruert. De er fine begge to :)

AnonymBruker
Skrevet

Regner med du mente at den det kryr mest av er 55-modellen med blå vest. Kanskje mest naturlig, da denne er eldst. (sett bort ifra 35-modellen som ikke produseres lenger). Men fy så kjedelig den er!

TS: Om du skal ha Hedmarksbunad, velg 85-modellen eller rekonstruert. De er fine begge to :)

Jeg synes jeg ser omtrent halvt om halvt med 55- og 85-modeller. De aller fleste av 55-modellene har blått liv, ja. Men det er også en del som har rødt, og noen få som har gult. Jeg så en hel del av den rekonstruerte på 17. mai også, men den er mye dyrere, som nevnt av noen andre tidligere.

Hvis jeg skulle hatt Hedmarksbunad ville jeg valgt 55-modell eller rekonstruert, da jeg ikke liker fargene og blomstrene i 85-modellen så godt. Jeg synes den bærer veldig preg av at den ble utviklet på 80-tallet.

Skrevet

Brodert i stil med stakken, noen som har noe link til hvilken bunad dette kan være? Er det liksom 55-/85-modellen bare med broderi på livet også

Jeg synes jeg ser omtrent halvt om halvt med 55- og 85-modeller. De aller fleste av 55-modellene har blått liv, ja. Men det er også en del som har rødt, og noen få som har gult. Jeg så en hel del av den rekonstruerte på 17. mai også, men den er mye dyrere, som nevnt av noen andre tidligere.

Hvis jeg skulle hatt Hedmarksbunad ville jeg valgt 55-modell eller rekonstruert, da jeg ikke liker fargene og blomstrene i 85-modellen så godt. Jeg synes den bærer veldig preg av at den ble utviklet på 80-tallet.

Angående fargevalg på livet, er det fra gammelt av noe "kode" fra hvor du er ifra?

Her i Vestfold vet jeg at det betydde ulike ting utifra hvilken farge du hadde på stakken (uansett 32- eller 56-modell). Blått : var fra kysten, grønt : fra landet, svart derimot vet jeg ikke, men har tenkt selv at det kanskje var et symbol på at du var fra byen.

Forøvrig, takk for alle svar! Hjelper meg i jakten på den perfekt bunad, er enda ikke "utlært" og har heller ikke bestemt meg, så bare å kjøre på fortsatt :)

Skrevet

Brodert i stil med stakken, noen som har noe link til hvilken bunad dette kan være? Er det liksom 55-/85-modellen bare med broderi på livet også

Vettu jeg tok feil!! det er jo ikke broderier på. Den er blå/grå som stakken i samme ullstoff bare!

Skrevet

Da bor nok vi på samme sted ;)

Spennende :) På riktig side av mjøsa og til og med!!

• Liker 1
Skrevet

Vettu jeg tok feil!! det er jo ikke broderier på. Den er blå/grå som stakken i samme ullstoff bare!

Kan det være denne du mener når du sier med broderier på kanskje? Kvinnebunaden fra Vallset

Skrevet

Eller kan det være denne du tenkte på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...