Gå til innhold

Klarer ikke å bake brød!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fant en kokebok jeg hadde liggende (Fra boller til burritos), å skulle bake ett brød her om dagen. De to første forsøkene gikk dårlig, brødet hadde trolig ikke fått heve lenge nok, i tillegg til at jeg hadde brukt tørrgjær. Det samme skjedde neste dag, selv om jeg lot det heve lenger.

Så igår var jeg å kjøpte vanlig myk gjær å prøvde igjen idag. Jeg fulgte oppskriften, lot den heve til dobbel størrelse (1 t og 15 min), rullet de ut å la de i hver sin brødform og lot det heve i 2 t, før jeg satte det i ovnen.
Etter de kom i ovnen, er det akkurat som at de sank, å nå er de halvparten så tykke.. Hva gjør jeg galt??

Oppskriften jeg bruker til 2 brød inneholder:

50g gjær (èn pakke)
2 ss olje
1 ts salt
4 dl lunka melk/vann
4 dl Sammalt mel
2 dl Havregryn
4 dl Hvetemel

Anonymous poster hash: e5a85...197
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at væsken har riktig temperatur? Tørrgjær skal ha litt varmere væske enn fersk gjær. Det er også viktig å elte deigen lenge (minst 10 min), for å frigjøre glutenet i melet. Det er ikke gluten i havre, og jo mindre gluten, jo vanskeligere er det å få til god heving.

Kanskje du kan prøve deg på eltefritt brød? Jeg vet om mange som får til god bakst med det, som ikke får til så mye annen gjærbakst. Sjekk ut www.matpaabordet.com for oppskrifter. Jeg har ikke prøvd eltefritt selv, men det ser og høres veldig enkelt ut!

Anonymous poster hash: 7bab4...a26
Gjest Lille-pus
Skrevet

Riktig temeratur på væsken som gjæren løses opp i.

Deigen må knas såpass lenge som 10-12 minutter i en kjøkkenmaskin, eller for hånd inntil du blir sliten.

Heves under en plastpose (bærepose er supert) på et lunkent sted uten trekk (badet pleier være et bra sted siden det som regel er litt høyere temperatur der inne).

Når du trykker på deigen med en finger og det blir et søkk i deigen og søkket holder seg, så er deigen klar for steking.

Jeg er frsitet til å mistenke at 2 timers hevetid for en deig som er laget med varm væske er for lenge. Da vil deigen falle sammen.

Skrevet

Min oppskrift:

13 dl vann/væske

2 pk tørrgjær

2 ss olje

1 ss salt

2 ss mørk sirup

2 dl solsikkefrø

blanding av melsorter (hvetemel, rug og sammalt hvete) til fast deig som ikke kleber på fingeren. Dvs ca 1/2 pakke rug og 1/2 pakke sammalt hvete pluss hvetemel til deigen er fast nok.

Jeg elter deigen i kjøkkenmaskin kun til den er så fast at det ikke klisser. Deretter får den heve til den kommer over toppen av bollen, ca 30 min. Så samler jeg den fort til brød og hiver de oppi former, og deretter hever de kanskje 20 min før de går inn i ovnen. Væsken jeg bruker er bittelitt varmere enn hudtemperatur.

Mine brød hever seg alltid, og jeg har aldri noe trøbbel med å få til fine og godt hevede brød.

Prøv en gang til, så kanskje det går bra :)

Skrevet

Riktig temeratur på væsken som gjæren løses opp i.

Deigen må knas såpass lenge som 10-12 minutter i en kjøkkenmaskin, eller for hånd inntil du blir sliten.

Heves under en plastpose (bærepose er supert) på et lunkent sted uten trekk (badet pleier være et bra sted siden det som regel er litt høyere temperatur der inne).

Når du trykker på deigen med en finger og det blir et søkk i deigen og søkket holder seg, så er deigen klar for steking.

Jeg er frsitet til å mistenke at 2 timers hevetid for en deig som er laget med varm væske er for lenge. Da vil deigen falle sammen.

Ja, jeg er enig. 2 timer er for lenge til heving.

Bortsett fra det, så er ikke brødbaking noe mysterium, man trenger hverken plastposer eller bad for å få det til. Ikke så mye elting som 12 min heller. Få deigen passe fast, forlat, hev, og ha i former.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Ja, jeg er enig. 2 timer er for lenge til heving.

Bortsett fra det, så er ikke brødbaking noe mysterium, man trenger hverken plastposer eller bad for å få det til. Ikke så mye elting som 12 min heller. Få deigen passe fast, forlat, hev, og ha i former.

Lunt og trekkfritt er noe jeg ikke undervurderer når en deig skal heves.

Og en pose over deigen gjør underverker for 'kosemiljøet' i bakebollen ;)

AnonymBruker
Skrevet

Å herregud. Folk her bruker myyye gjær :o Jeg pleier å bruke ca 1 ts tørrgjær og vann som er ca 25 grader. Det viktigste er at vannet ikke er for varmt. Hever gjerne lenger enn 45 minutter da. Gjerne noen timer. Med mindre det er eltefritt, eller jeg ca ti minutter i maskin. Hever til dobbel størrelse, og etterhvert til dobbel størrelse. Etterheving er viktig for smak.

Et tips til et eltefritt brød jeg er veldig glad i: http://www.dn.no/smak/2015/01/08/2110/Sverre-Stres-bakeskole/hverdagslig-matpakkebrd

Anbefaler generelt bakeboka hans. Der lærer man mye om baking og gode metoder for å få god høyde på grove brød slik som å strekke og brette brødet.

Det var først når jeg reduserte gjær og øket hevetiden at jeg fikk brød som var saftige i flere dager.

Anonymous poster hash: 308c8...8d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...