Gjest Gjest_Idja Skrevet 19. mai 2015 #21 Del Skrevet 19. mai 2015 Hvorfor er det annerledes for samer? Fars søsken = Onkel, ikke søskenbarn. Blant samer ses søskenbarn som "nærmere" slektninger enn man gjør blant nordmenn. Blant samer er tremenninger også sett som nær slekt. Så jeg regner vedkommende mente at søskenbarn ses på som så nær slekt at fars søskenbarn i praksis ses på som en onkel. Men som jeg sa over, så er det samtidig mer akseptert med forhold mellom søskenbarn enn ellers. (hilsen same som ikke hadde søskenbarn på hjemplassen og dermed var fullstendig outsider i bygda >.<) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 19. mai 2015 #22 Del Skrevet 19. mai 2015 Venninnen til søsteren min er sammen med sitt eget søskenbarn. Det er kvalmt, men dette synes høres helt OK ut Kong Olav V og hans kjære kronprinsesse Märtha var faktisk fetter og kusine. Märtha var Olavs eneste store kjærlighet.. Og selv om Märtha var svensk, ble hun raskt akseptert i det norske samfunnet. Bryllupet sto 24 år etter unions-oppløsningen. Så lenge par-forholdet fungerer godt ser jeg ikke noe galt i det, selv om det kan virke litt rart. Det gikk jo veldig bra med Olav og Märtha, og de ble vel ikke sett på som rare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #23 Del Skrevet 19. mai 2015 Vi har aldri hatt kontakt med han og tenker vel egentlig ikke på han som slekt i den forstand og han har ingen kontakt med min far og vi har heller ikke kontakt med vår far. For litt over et år siden flyttet han hit og for ikke så lenge siden kom det ut at han og min søster har innledet et forhold. Er dette ulovlig? Han har et barn som vi da er tremenning med. Hvis min søster får barn med han vil hun være tremenning med sine egne barn. Anonymous poster hash: ef63e...a3b Ikke ulovlig...men personlig må jeg få si jeg synes det er litt kvalme.Anonymous poster hash: a5698...e16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #24 Del Skrevet 19. mai 2015 Kong Olav V og hans kjære kronprinsesse Märtha var faktisk fetter og kusine. Märtha var Olavs eneste store kjærlighet.. Og selv om Märtha var svensk, ble hun raskt akseptert i det norske samfunnet. Bryllupet sto 24 år etter unions-oppløsningen. Så lenge par-forholdet fungerer godt ser jeg ikke noe galt i det, selv om det kan virke litt rart. Det gikk jo veldig bra med Olav og Märtha, og de ble vel ikke sett på som rare. Kong Haakon og dronning Maud var også fetter og kusine. Ser ikke hvorfor noen syns dette er så kvalmt, det er mange som ikke vokser opp med søskenbarna sine, for mange er de ikke så nær familie. Anonymous poster hash: a9a2f...ce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #25 Del Skrevet 19. mai 2015 Syntes det er helt normalt jeg. Anonymous poster hash: d9390...2df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #26 Del Skrevet 20. mai 2015 Syntes det er helt normalt jeg.Anonymous poster hash: d9390...2df Kanskje i Alta. Æsj. Og skriv kusine/fetter, søskenbarn høres dumt ut. Anonymous poster hash: b8076...7b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #27 Del Skrevet 20. mai 2015 Kong Olav V og hans kjære kronprinsesse Märtha var faktisk fetter og kusine. Märtha var Olavs eneste store kjærlighet.. Og selv om Märtha var svensk, ble hun raskt akseptert i det norske samfunnet. Bryllupet sto 24 år etter unions-oppløsningen. Så lenge par-forholdet fungerer godt ser jeg ikke noe galt i det, selv om det kan virke litt rart. Det gikk jo veldig bra med Olav og Märtha, og de ble vel ikke sett på som rare. Før i tiden så måtte vel de kongelige gifte seg med slektninger Anonymous poster hash: c0a6e...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 20. mai 2015 #28 Del Skrevet 20. mai 2015 Før i tiden så måtte vel de kongelige gifte seg med slektningerAnonymous poster hash: c0a6e...7f5 Ikke nødvendigvis med slektninger, men med en av kongelig blod. Jo da var det vel lettest å finne en slektning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #29 Del Skrevet 20. mai 2015 Er det faren fetter? Anonymous poster hash: 91316...df5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 20. mai 2015 #30 Del Skrevet 20. mai 2015 Blant samer er det jo mer akseptert med forhold mellom søskenbarn enn ellers i landet... Taterne også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #31 Del Skrevet 20. mai 2015 Æsj. Og skriv kusine/fetter, søskenbarn høres dumt ut.Anonymous poster hash: b8076...7b9 Søskenbarn er gangbart bokmål, og mye lettere enn å skrive kusine/fetter. Det fremstår svært umodent å klage på korrekt språkbruk bare fordi man selv ikke er vant til det i sin dialekt. Det blir som å si at må skrive "datter/sønn" fordi "barn" høres dumt ut. Anonymous poster hash: 61101...a3b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #32 Del Skrevet 20. mai 2015 Vel...Nyere forskningsresultater har dokumenteret at det er over dobbelt så stor sjanse for dødfødsel eller medfødte funksjonshemninger hos barn med foreldre som er søskenbarn enn hos barn født av foreldre som ikke er så nær i slekt. Det er vanlig at barna utvikler dårlig både motoriske, kognitive og sosiale ferdigheter. Blant etniske nordmenn forekommer det knapt søskenbarn-ekteskap lenger, det er mer innenfor muslimske miljøer der dette er vanlig. I de fleste delstater i USA er det forbudt ved lov å gifte seg med så nære slektninger, man burde faktisk forby det her i dette landet og. Anonymous poster hash: 30a42...4b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #33 Del Skrevet 20. mai 2015 Bare ulovlig med familie i opp og nedstigende rang. Barn, foreldre, besteforeldre osv. Jeg synes både tremenning og søskenbarn er null problem, men det avhenger såklart av familieforholdet sånn ellers. Jeg vokste opp med mine søskenbarn, og de er som mine søsken, helt uaktuelt der altså. Jeg har en venn som er gift med sitt søskenbarn, de hadde ingen kontakt som barn, og møttes som voksne. Null problem. Det er ikke bare rett opp og ned som er ulovlig. Søsken er heller ikke tillat. Anonymous poster hash: 07664...a23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nanami Skrevet 20. mai 2015 #34 Del Skrevet 20. mai 2015 Det er ikke bare rett opp og ned som er ulovlig. Søsken er heller ikke tillat. Anonymous poster hash: 07664...a23 Ja, glemte det i farta! Søsken er såklart heller ikke lovlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nanami Skrevet 20. mai 2015 #35 Del Skrevet 20. mai 2015 Vel...Nyere forskningsresultater har dokumenteret at det er over dobbelt så stor sjanse for dødfødsel eller medfødte funksjonshemninger hos barn med foreldre som er søskenbarn enn hos barn født av foreldre som ikke er så nær i slekt. Det er vanlig at barna utvikler dårlig både motoriske, kognitive og sosiale ferdigheter. Blant etniske nordmenn forekommer det knapt søskenbarn-ekteskap lenger, det er mer innenfor muslimske miljøer der dette er vanlig. I de fleste delstater i USA er det forbudt ved lov å gifte seg med så nære slektninger, man burde faktisk forby det her i dette landet og. Anonymous poster hash: 30a42...4b1 De holder på med et lovendringsforslag angående dette nå. Ikke så mye fordi det kan oppstå komplikasjoner, men for å motvirke tvangsekteskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 20. mai 2015 #36 Del Skrevet 20. mai 2015 Hvorfor er det annerledes for samer? Fars søsken = Onkel, ikke søskenbarn. Både onkler og tanter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blondinka Skrevet 20. mai 2015 #37 Del Skrevet 20. mai 2015 Selv om dette kanskje ikke er ulovlig, synes jeg personlig at det er ekkelt når mennesker i så nær slekt har kjæresteforhold. Det kan vel heller ikke være sosial akseptert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #38 Del Skrevet 20. mai 2015 Selv om dette kanskje ikke er ulovlig, synes jeg personlig at det er ekkelt når mennesker i så nær slekt har kjæresteforhold. Det kan vel heller ikke være sosial akseptert? For meg er det absurd å kalle tremenninger for nær slekt. Jeg aner ikke hvem mine tremenninger er en gang. For meg ville det føltes mer incestiøst å innlede et forhold til nabogutten jeg vokste opp ved siden av, og som jeg ikke har noen genetiske relasjoner til, enn en tremenning. Anonymous poster hash: 07664...a23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BøffeMuffe Skrevet 20. mai 2015 #39 Del Skrevet 20. mai 2015 Bare ulovlig med familie i opp og nedstigende rang. Barn, foreldre, besteforeldre osv. Jeg synes både tremenning og søskenbarn er null problem, men det avhenger såklart av familieforholdet sånn ellers. Jeg vokste opp med mine søskenbarn, og de er som mine søsken, helt uaktuelt der altså. Jeg har en venn som er gift med sitt søskenbarn, de hadde ingen kontakt som barn, og møttes som voksne. Null problem. Jeg siterer deg bare fordi jeg synes du virket morsom. Anyway, dette var da forviklinger. Bestill gjerne en knutebok eller to, her er ett forslag: http://www.amazon.com/Complete-Book-Knots-Geoffrey-Budworth/dp/1558216324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blondinka Skrevet 20. mai 2015 #40 Del Skrevet 20. mai 2015 For meg er det absurd å kalle tremenninger for nær slekt. Jeg aner ikke hvem mine tremenninger er en gang. For meg ville det føltes mer incestiøst å innlede et forhold til nabogutten jeg vokste opp ved siden av, og som jeg ikke har noen genetiske relasjoner til, enn en tremenning.Anonymous poster hash: 07664...a23 Overraskende svar. Selv om jeg i min villeste fantasi ikke kunne tenke meg noe forhold til mine guttevenner fra barndommen, hadde jeg valgt dette lett fremfor et forhold til en tremenning. Jeg kjenner selv til svært få av mine tremenninger, og hadde jeg noensinne truffet en hyggelig mann som etterhvert viste seg å være en slektning, hadde jeg endt alt fortere enn svint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå