Gå til innhold

Noen her som har eller har hatt tomatallergi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vokste du det av deg eller ikke? Hva slags reaksjon får du av tomat? Spiser du tomat en sjelden gang selv om du er allergisk eller spiser du aldri tomat?

Sønnen vår på 1 år blir rødflammet i huden rundt munnen av å spise tomat og bringebær, vi er 100% sikre på at det kommer av disse to tingene. Bringebær er enkelt å kutte ut så det har vi gjort men i går var jeg hos legen med gutten pga noe annet så jeg tok opp det med tomat. Legen sa at de kan ikke teste tomatallergi på legekontoret og da reaksjonen sønnen vår får ikke er alvorlig (f.eks han hovner ikke opp i svelget) så er det å henvise han til sykehuset for allgeriutredning litt "bortkastet" (han brukte ikke det ordet, husker ikke nøyaktisk hva han sa). Også fordi en slik test ofte kan vise ingen allergi selv om man ser at det er en allergi, så testingen er ikke til å stole på. Vi ble enige om at han skal ikke få noe tomat i to uker og vi skal følge med på om han får noen sånne utrbudd av noe annet. Gjør han ikke det men får utbrudd på nytt av tomat etter to uker så må det jo være tomaten. Legen sa at han kan vokse av seg denne allergien og det kan det være lurt å ikke gi han så mye tomat, helst veldig sjeldent eller aldri. Selv om han ikke får noen eksem eller hevelser av tomaten. Så hva er deres erfaring med dette? Vi kan absolutt klare å unngå å gi han tomat om vi bør, men legen virket litt usikker så da er vi usikre. Tomat er litt vanskeligere å unngå enn bringebær :)

Er det noen matvarer det er tomat i som mange ikke vet om? Jeg vet at noen leverposteier har tomatpurre.

Anonymous poster hash: 1bfa2...763

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytte :)

Anonymous poster hash: 1bfa2...763

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler ikke rå tomat, men tåler den når den har vært varmebehandlet, derfor har det ikke vært så vanskelig for meg å unngå reaksjon.

Slike ting som leverpostei, tomatpuré, ketchup osv har ofte vært varmebehandlet, og tåles greit for slike som meg. :)

Håper dere finner ut at dette gjelder for sønnen deres også. :)

Anonymous poster hash: 20687...034
Skrevet

Jeg reagerer på rå tomater. DVS jeg kan tale inntil 2-3 tomat skiver med let kribling på tunga og munnhulen, men tar jeg mer begynner det å svi litt mer, og gumler jeg I meg en god del mer, får jeg munnsår innvendig. Dette gjorde jeg en gang da jeg var yngre, og ikke visste bedre.

Men tomater I mat o.l. No problem. Tror det er "syre" I tomatsaft av råtomat som enkelte kan reagere mot.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler ikke tomat eller sauser baser på tomat (tåler litt ketchup). Jeg får store åpne sår på tunga og det etter en bit tomat på det verste. I gode perioder så kan jeg spise litt, og blir da bare litt sår. Blir også sånn av jordbær, plommer, fersken/nektarin, appelsin og klementin.

Anonymous poster hash: 1ca09...ed4
AnonymBruker
Skrevet

Når du tester med tomat igjen, så ta av skallet på tomaten. Skrell den rett og slett.

Jeg har gått til allergispesialist den gang det fantes. Da var rutinene 6 uker uten mat en kunne reagere på før en introduserte matvarene på nytt.

Jeg er litt usikker på om ikke tomat er en av de matvarene som gir kryssallergi ved pollenallergi. Skal google litt etterpå.

Er dette tilfellet, så vil barnet bare reagere på tomat i pollensesongen for det aktuelle pollenet.

Anonymous poster hash: 0e960...64e

AnonymBruker
Skrevet

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1536&ID=2841

Bjørkepollen og tomat kan kryssreagere, ser du i skjemaet.

Så ikke prøv på nytt med tomat før bjørkepollen sesongen er helt over der du bor. Folk kan ha ubetydelig bjørkeallergi og reagere på matvarer.

Allergiviten er skrevet av Kjell Aas, en av de fremste på allergi. CVen hans ligger på fremsiden, så disse opplysningene er pålitelig. Spør legen din om du skulle være i tvil.

Skrevet

Hadde nå vært bedre om å bli utredet for allergi, slik at man vet om man bør holde seg unna det eller ikke..
Selvom man ikke hovner opp i svelg, så kan man jo få en haug med annet ubehag.. Som gjør det egentlig mye bedre å holde seg unna det om man vet hvor allergisk man er mot det :)

Meg selv, reagerer av og til på tomat(!) Og diverse annet frukt, men jeg har kryssallergier, så det spørs hva jeg spiser først, har spist iløpet av dagen eller om det er pollensesong :fnise:
Om jeg ikke kjenner noe ubehag etter en liten skive tomat, så spiser jeg gjerne litt til og stopper om jeg kjenner prikking i munnen x)

AnonymBruker
Skrevet

AB #5 her. Jeg har ikke bjørkepollenallergi, men andre typer pollenallergi. Jeg fikk allergi mot tomat og annet typer frukt og grønt som voksen, i 30 års alderen. Har hatt annen allergi nesten hele livet.

Anonymous poster hash: 1ca09...ed4
AnonymBruker
Skrevet

AB #5 her. Jeg har ikke bjørkepollenallergi, men andre typer pollenallergi. Jeg fikk allergi mot tomat og annet typer frukt og grønt som voksen, i 30 års alderen. Har hatt annen allergi nesten hele livet. Anonymous poster hash: 1ca09...ed4

Du kan ha Bjørkepollenallergi uten å ha symptomer, særlig når du reagerer på så mang/flere av de kryssallergenene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...