AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #1 Skrevet 19. mai 2015 Har dere en fast regel om hvor stor andel/over ett visst beløp/en spesiell type seddel/mynt dere sparer fast? Og gode sparetips? Jeg har i vinter hatt en regel om at seddler går i lommeboken og blir brukt til mat osv mens mynter går i sparebøssen. Nå når sommerern er her og det blir mer tips - mer jobb og jeg trenger myntene til veksel vil jeg prøve å spare 200-lappene mens andre valører går til veksel/forbruk. Har ett stort sparebehov akkurat nå, men føles som om pengene går rett ut for tiden. Det at tipsen kommer inn hver dag jeg er i jobb og at den er i form av kontanter så det ikke vises på kontoutskriften gir meg ett dårlig forhold til dem, jeg ser ikke lenger på dem som "ekte penger". Men samtidig vet jeg at når jeg legger det sammen så blir det en del.. Trenger motivasjon til å spare dem, gjerne litt "artige" måter å gjøre det på. Anonymous poster hash: a9b6f...e98
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #2 Skrevet 19. mai 2015 Hvorfor setter du dem ikke inn i banken etter hvert?Anonymous poster hash: 7a59b...2b0
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #3 Skrevet 19. mai 2015 spar all tipsen en måned, så bruker du det som lommepenger neste måned. Dvs. at du ikke bruker noe av pengene du får inn på konto til annet enn mat, faste utgifter, kollektivtransport, mobil og sparing. Anonymous poster hash: 8d47e...12d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #5 Skrevet 19. mai 2015 Hvorfor setter du dem ikke inn i banken etter hvert?Anonymous poster hash: 7a59b...2b0 Tømmer sparebøssen innimellom og setter det inn i banken tilslutt. Men det er ofte det blir brukt før det kommer seg så langt. TS Anonymous poster hash: a9b6f...e98
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #6 Skrevet 19. mai 2015 For the record: Det er skatt også på tips. Fullstendig klar over det, og skatten betaler jeg med glede. Men får likevel min tips som kontanter. TS Anonymous poster hash: a9b6f...e98
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #7 Skrevet 19. mai 2015 Jeg jobbet i en fancy restaurant under studietiden og fikk flere tusen kroner i tips hver måned. Dette brukte jeg på mat og ting man kunne betale kontant med. Lønna mi gikk rett til sparekonto. På ferier vekslet jeg pengene til lokal valuta og brukte det som lommepenger. Om jeg skattet av de pengene? Hell no! Jeg fikk hvertfall spart til egenkapital på leilighet innen jeg var ferdig med studiene. Anonymous poster hash: 26255...33c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå