Gå til innhold

Delt bosted ved separasjon/skilsmisse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen som er skilt eller har vært gjennom samlivsbrudd og har delt bosted for ungene (50-50 deling) kan si litt om hvordan dere har løst det?

-Hvor lenge er barna på hvert sted?

-Har barna samme registrerte adresse, eller en noen registrert hos mor og noen hos far?

-Virker det som om barna er fornøyd med løsningen? Fungerer det?

Ta gjerne med hvor gamle barna er også.

Er for oss snakk om 3 barn mellom 5 og 10 år.

Vurderer enten annenhver uke, eller om ungene skal være 2 uker om gangen hos hver. Rent egoistisk kan jeg ikke utstå tanken å være uten ungene i 2 uker, men ser at det kan gi mer ro og stabilitet enn å bytte hver uke. Forutsetter uansett at vi blir boende nærme hverandre (i samme skolekrets)

Anonymous poster hash: 82b09...bcc
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 50/50. Ungene har adressen sin til oppveksthjemmet sitt. Den endret vi ikke på. Vi deler barnetrygden i to, og ingen betaler bidrag.

Vi har annenhver uke. Bytte i helga.

Ungene har ikke klaget på ordningen, de sier til og med at de har det veldig bra. Prøver å ha mest mulig dobbelt av utstyr , så det blir lite flytting frem og tilbake.

Nå samarbeider vi riktignok godt, og bor i samme skolekrets.

Barna er 15 og 12 år nå.

Anonymous poster hash: 037bd...356
Skrevet

Vi har 3 barn, disse har bodd 50% hos hver til nå, men nylig over på 60/40 fordeling ulikt på de tre.

Barn på 5 og 12 skal være 60% hos meg mens 11 åring skal være 60% hos far - dette har han ønsket seg selv.

Vi har byttet på fredager, for å starte helgen med rolig tempo..

2 er da folkeregistrert hos meg, og en hos far.

vi har begge rett på utvidet barnetrygd, og ingen skal betale bidrag.

vi bytter over til 60/40 fordi vi merker barna blir stresset og ikke trives særlig godt med denne ordningen.. vi har da snakket med dem, og de har fått uttrykke hva de ønsker selv og tilpasser som best vi kan til det.

Tror dette blir en bedre løsning for oss alle faktisk.

Bor i samme skolekrets, og samarbeider greit

• Liker 1
Skrevet

Jeg er skilsmissebarn og vokste opp med 50/50. Var vel rundt 3-4 år gammel når foreldrene mine skilte seg. De bodde ca. 10-15 minutter unna hverandre og vi byttet hver onsdag. Hadde dobbelt opp av alle klær, men ski, skøyter osv. ble fraktet mellom hjemmene. Fungerte veldig bra for meg med en slik ordning (rent bortsett fra en stemor fra h****** som helst skulle sett jeg aldri fantes). Men se an barna, gir de uttrykk for at de ikke trives etter en lengre periode (holder ikke med et par uker, det tar jo tid å venne seg til dette) så må endringer til og da skal deres ønsker veie tyngst, ikke hva som passer seg best for foreldrene.

Jeg begynte for eksempel å bo fast hos mor rundt tiende klasse tror jeg, for da orket jeg rett og slett ikke være rundt stemoren min lenger + at det kortet ned skoleveien min når jeg begynte på vgs.

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen som er skilt eller har vært gjennom samlivsbrudd og har delt bosted for ungene (50-50 deling) kan si litt om hvordan dere har løst det?

-Hvor lenge er barna på hvert sted?

-Har barna samme registrerte adresse, eller en noen registrert hos mor og noen hos far?

-Virker det som om barna er fornøyd med løsningen? Fungerer det?

Ta gjerne med hvor gamle barna er også.

Er for oss snakk om 3 barn mellom 5 og 10 år.

Vurderer enten annenhver uke, eller om ungene skal være 2 uker om gangen hos hver. Rent egoistisk kan jeg ikke utstå tanken å være uten ungene i 2 uker, men ser at det kan gi mer ro og stabilitet enn å bytte hver uke. Forutsetter uansett at vi blir boende nærme hverandre (i samme skolekrets)

Anonymous poster hash: 82b09...bcc

Delt bosted og 50/50 fra barna var 2 år.

Vi foreldre bor i samme nabolag (5 min å gå) og samme skolekrets.

Ingen av oss har hatt eller har andre partnere etter bruddet og vi har et godt samarbeid om barna.

Vi feirer 17.mai, jul, bursdager og stiller i alt av foreldremøter og venne/barnearrangement sammen.

Barna savner den andre når de er his den ene og dette ordner vi ved at vi alle er mye sammen i hverandres uker! Vi har middager sammen og er i det hele tatt en del sammen.

Barna får hele tiden kjenne og høre hvor mye glad vi er i de. Vi skal også alle på ferie sammen.

Egentlig fungerer vi som en familie der mor og far bor i hver sin bolig og ikke kysser eller har sex. Ellers omtrent som en A4-familie i organisatorisk oppbygning.

Fungerer strålende så langt!

Så lenge vi er single og svært fornøyde med det. Begge har for mange prosjekter til å ha tid til andre enn barna/alle og alenetid.

Anonymous poster hash: 3fdc5...cf6

AnonymBruker
Skrevet

Delt bosted og 50/50 fra barna var 2 år.

Vi foreldre bor i samme nabolag (5 min å gå) og samme skolekrets.

Ingen av oss har hatt eller har andre partnere etter bruddet og vi har et godt samarbeid om barna.

Vi feirer 17.mai, jul, bursdager og stiller i alt av foreldremøter og venne/barnearrangement sammen.

Barna savner den andre når de er his den ene og dette ordner vi ved at vi alle er mye sammen i hverandres uker! Vi har middager sammen og er i det hele tatt en del sammen.

Barna får hele tiden kjenne og høre hvor mye glad vi er i de. Vi skal også alle på ferie sammen.

Egentlig fungerer vi som en familie der mor og far bor i hver sin bolig og ikke kysser eller har sex. Ellers omtrent som en A4-familie i organisatorisk oppbygning.

Fungerer strålende så langt!

Så lenge vi er single og svært fornøyde med det. Begge har for mange prosjekter til å ha tid til andre enn barna/alle og alenetid.

Føyer til:

Barna er folkeregistrert hos mor i år, hos far til neste år, dernest mor, osv.annethvert år hos hver.

Etter innkjøringsfasen på 6 måneder samarbeider vi svært godt. Det skal sies at jeg tror ikke jeg ville ha klart dette så bra dersom det hadde vært en annen partner med i bildet.

Glad for at vi får gjøre dette "i fred" uten forstyrrende momenter som f.eks en annen kjæreste med i bildet. Det hadde ødelagt ganske mye for min del. Vi har vært heldige og har fått til en meget god løsning for alle.

Vi opererer ikke med "bidrag", vi deler alt.

Skrevet

Føyer til:

Barna er folkeregistrert hos mor i år, hos far til neste år, dernest mor, osv.annethvert år hos hver.

Etter innkjøringsfasen på 6 måneder samarbeider vi svært godt. Det skal sies at jeg tror ikke jeg ville ha klart dette så bra dersom det hadde vært en annen partner med i bildet.

Glad for at vi får gjøre dette "i fred" uten forstyrrende momenter som f.eks en annen kjæreste med i bildet. Det hadde ødelagt ganske mye for min del. Vi har vært heldige og har fått til en meget god løsning for alle.

Vi opererer ikke med "bidrag", vi deler alt.

Det du skisserer høres fantastisk ut, og er nok målet vi sikter mot også. Håper virkelig vi får det til. Skjønt jeg tror ikke vi kommer til å kunne være mye sammen i hverdagen (utenom for å se på ungene spille kamper e.l.), og neppe aktuelt med ferier sammen dessverre, med mindre min mann kommer på andre tanker når vi får litt avstand (nå tåler han nesten ikke være i nærheten av meg, selv om han sier noe annet. Og jeg skjønner ikke hvorfor og får ikke skikkelig svar, så dette er vanskelig :( ). Vi har allerede snakket om at jul m.m. skal feires sammen, i alle fall til det kommer nye partnere inn i bildet. Heldigvis. For jeg har ingen familie utenom ungene og svigerfamilien som det er naturlig å være sammen med.

Men bytter barna deres bosted hver uke eller annen frekvens?

AnonymBruker
Skrevet

Det du skisserer høres fantastisk ut, og er nok målet vi sikter mot også. Håper virkelig vi får det til. Skjønt jeg tror ikke vi kommer til å kunne være mye sammen i hverdagen (utenom for å se på ungene spille kamper e.l.), og neppe aktuelt med ferier sammen dessverre, med mindre min mann kommer på andre tanker når vi får litt avstand (nå tåler han nesten ikke være i nærheten av meg, selv om han sier noe annet. Og jeg skjønner ikke hvorfor og får ikke skikkelig svar, så dette er vanskelig :( ). Vi har allerede snakket om at jul m.m. skal feires sammen, i alle fall til det kommer nye partnere inn i bildet. Heldigvis. For jeg har ingen familie utenom ungene og svigerfamilien som det er naturlig å være sammen med.

Men bytter barna deres bosted hver uke eller annen frekvens?

Venner som vi er alle med av og til vinter og lurer på om vi blir sammen igjen...men tror ikke det. Samtidig er det utenkelig å se for seg ny partner for noen av oss.

Barna er 1 uke hos hver. Vi bor nær og barna har alt de behøver hos begge - det blir altså ikke noe "pakking".

Vi får se når barna blir større: de vil nok si i fra om de ønsker det annerledes.

Skrevet

Venner som vi er alle med av og til vinter og lurer på om vi blir sammen igjen...men tror ikke det. Samtidig er det utenkelig å se for seg ny partner for noen av oss.

Barna er 1 uke hos hver. Vi bor nær og barna har alt de behøver hos begge - det blir altså ikke noe "pakking".

Vi får se når barna blir større: de vil nok si i fra om de ønsker det annerledes.

Først må jeg bare gi dere all mulig kredit for at dere får det til å fungere såpass godt..

Men jeg håper dere er realistiske..

Så fort en ny partner kommer inn i bildet, vil det bli forandringer.. Ikke fordi den nye partneren skal ødelegge, men fordi det kommer en ny person inn i bildet som også skal tas hensyn til..

Bare et lite råd.. Ikke lag krig da, når ting har gått så greit til nå..

For meg virker det faktisk også som dere ikke er helt ferdige med hverandre, og derfor kan det slå ganske hardt ned om en av dere går videre...

AnonymBruker
Skrevet

Først må jeg bare gi dere all mulig kredit for at dere får det til å fungere såpass godt..

Men jeg håper dere er realistiske..

Så fort en ny partner kommer inn i bildet, vil det bli forandringer.. Ikke fordi den nye partneren skal ødelegge, men fordi det kommer en ny person inn i bildet som også skal tas hensyn til..

Bare et lite råd.. Ikke lag krig da, når ting har gått så greit til nå..

For meg virker det faktisk også som dere ikke er helt ferdige med hverandre, og derfor kan det slå ganske hardt ned om en av dere går videre...

Ønsker ikke å tenke på det...håper ikke det skjer noen av oss.

Er ikke klar for det, det ødelegger balansen.

Men...mulig..kanskje og muligens kanskje er vi ikke helt ferdige med hverandre. Men ser ikke helt hvordan det skulle skje at det ble oss igjen.

Vi har det begge bra slik det er. Men mulig begge er åpne for noe i fremtiden med hverandre igjen, hvem vet.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 50/50-ordning, har hatt det i drøyt 4 år nå. Bor i samme gate, bare 3 hus mellom oss. Så ungene opplever ikke at unger som ellers ville besøkt dem "går bomtur" og gir opp, de går bare litt lengre borti veien hvis de ringer på hos pappa og ungene er hos mamma. Ungene er nå 11 og 15 år gamle

Vi pakker minst mulig når ungene drar imellom; yttertøy, skolesaker, sykkel osv, og ellers hvis det er spesielle leker/klær de vil ha med seg. En unge registrert i på farens adresse, en på morens adresse. Ikke bidrag. Felles konto der vi setter inn penger som brukes til gaver, fritidsaktiviteter osv til ungene.

Ungene er en uke på hvert sted. Det fungerer greit, men jeg tror hvis det var praktisk mulig ville eldstemann foretrukket to uker på hver plass. Dette er ikke mulig pga fars jobb, og det skjønner ungdommen. Jeg ser det er vanskeligere for den eldste med overgangene mellom to hjem. Enkelte ganger -langt fra hver gang - går det etpar dager før h*n finner roen.

Vi samarbeider greit. Er sammen på foreldremøter, utviklingssamtaler, feirer bursdager sammen og har feiret noen julaftner sammen.

Anonymous poster hash: f939e...019
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker ikke å tenke på det...håper ikke det skjer noen av oss.

Er ikke klar for det, det ødelegger balansen.

Men...mulig..kanskje og muligens kanskje er vi ikke helt ferdige med hverandre. Men ser ikke helt hvordan det skulle skje at det ble oss igjen.

Vi har det begge bra slik det er. Men mulig begge er åpne for noe i fremtiden med hverandre igjen, hvem vet.Anonymous poster hash: 3fdc5...cf6

Hvis du ikke er klar for en eventuell ny partner til eksen, er du ikke ferdig med han. Men ikke si at det ødelegger "balansen". Hvis eksen din går videre er det ikke stort du kan gjøre med det likevel, annet enn at dere har et like godt samarbeid. Sett bort fra felles ferier og at dere ikke kommer til å tilbringe like mye tid sammen.

Anonymous poster hash: 56ba9...0c9

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode svar her. Jeg kommer til å foreslå at vi begynner med annenhver uke, og så ser an hvordan ungene takler det. Mye er avhengig av hvordan vi blir boende i forhold til hverandre. Jeg håper vi får bodd nært nok til at ungene kan fly litt imellom (hvis de glemmer ting, vil hente en leke e.l. Ellers er det selvfølgelig viktig at de vet hvor de skal være når.) Og at vi begge holder oss innenfor skolekretsen er et absolutt krav, i alle fall hvis ungene skal ha adressen registrert hos oss begge (altså noen hos hver). Her fører nemlig adresse utenfor skolekretsen automatisk til at man må skifte skole, for skolen her er overfull.

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset flyttet mannen ut for et halvt år siden. To barn på 5 og 9 år. Begge har tatt det tungt. Ok samarbeid, og ingen "kamp" om barna, begge opptatt av hva som er best for dem. Har prøvd oss frem dette halvåret. Barna bor fast hos meg, men pappaen bor i samme skolekrets. Han kommer ofte innom hos oss. Har dem på overnatting hos seg 1-3 ganger pr uke. Spesielt det ene barnet savner meg veldig hvis det går mer enn 2-3 dager uten at han ser meg. Derfor er løsningen for oss å se begge foreldene ofte, men bo fast hos meg (i samme hus som de alltid har bodd). De har uttrykt at de ikke ønsker å bo en uke hos hver, heller ikke to uker. De vil se begge foreldene hyppigere. Hvis behovene skulle endre seg etterhvert, endrer vi også på samværet/bostedet.

Anonymous poster hash: de21b...723

Skrevet

Her i huset flyttet mannen ut for et halvt år siden. To barn på 5 og 9 år. Begge har tatt det tungt. Ok samarbeid, og ingen "kamp" om barna, begge opptatt av hva som er best for dem. Har prøvd oss frem dette halvåret. Barna bor fast hos meg, men pappaen bor i samme skolekrets. Han kommer ofte innom hos oss. Har dem på overnatting hos seg 1-3 ganger pr uke. Spesielt det ene barnet savner meg veldig hvis det går mer enn 2-3 dager uten at han ser meg. Derfor er løsningen for oss å se begge foreldene ofte, men bo fast hos meg (i samme hus som de alltid har bodd). De har uttrykt at de ikke ønsker å bo en uke hos hver, heller ikke to uker. De vil se begge foreldene hyppigere. Hvis behovene skulle endre seg etterhvert, endrer vi også på samværet/bostedet.

Anonymous poster hash: de21b...723

Jeg ønsker å sette barnas ønsker høyt. Og det gjør mannen også. Men jeg vet også at om vi lar barna velge nå i starten så komme i alle fall de to yngste til å bare ville bo hos meg, og det blir feil i forhold til faren. Han ønsker å ha de halve tiden, og det syns jeg er viktig og riktig. Og ungene vet jo ikke hva de sier nei eller ja til før de har prøvd. Skal høre hva familievernkontoret mener også, men tror jeg går for 1 uke på hvert sted den første tiden, og at vi så ser an hvordan ungene trives med det. Kanskje fungerer ikke 50/50 deling heller. Kommer veldig an på hvordan det løser seg med bosted også, så får legge inn noen ekstra "klausuler" i avtalen. Takk for tilbakemeldinger!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke er klar for en eventuell ny partner til eksen, er du ikke ferdig med han. Men ikke si at det ødelegger "balansen". Hvis eksen din går videre er det ikke stort du kan gjøre med det likevel, annet enn at dere har et like godt samarbeid. Sett bort fra felles ferier og at dere ikke kommer til å tilbringe like mye tid sammen.

Anonymous poster hash: 56ba9...0c9

Er ikke klar for at noen av oss finner en ny. Vi har nok med å hente oss inn og finne roen i oss selv. Vi er nok ferdige med hverandre som par - men fordi vi har barn sammen kan vi ikke være 100% sikre på det ennå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...