Gå til innhold

Orkideer og blomstring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har flere orkideer som er klippet ned og som det er kommet ny stilk og nye blomster på. Tidligere har stilken visnet så langt ned at jeg har vært nødt til å klippe bort hele, men denne gangen etter avblomstring er alle stilkene friske og fine, og jeg lurte derfor på:

Er det mulig at det vokser nye blomster ut fra der de gamle falt av? Eller er eneste alternativet for nye blomster at det skal vokse ut en ny stilk fra et av "øynene"? (Som forøvrig har begynt å skje på den ene stilken, selv om jeg ikke har klippet noe.) Er sikkert et utrolig dumt spørsmål, for ut fra det jeg har sett virker det ikke som at blomstene kommer tilbake på samme sted, men vil helst ha et sikkert svar før jeg klipper ned! :)

Har sett flere muligheter, noen sier at det beste er å klippe helt ned, mens andre mener man bør klippe rett nedenfor der blomstene var, ved det første øyet. Andre igjen har kommentert at man ikke bør klippe i det hele tatt! Som er grunnen til at jeg lurer på dette med blomstene.. Håper spørsmålet var forståelig :)

Anonymous poster hash: d6411...a5b
Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Hvis den gamle blomsterstilken ikke visner, så er det store muligheter for at du har nye blomster eller avleggere på vei.

Disse 'avleggerne' vokser ut fra gammel og frisk blomsterstilk.

Mine 'klikker' litt innimellom de også og produserer nye blomster med en ny stilk på forrige blomstrings stilk.

Her er et eksempel fra en av mine egne:

Så ikke klipp den levende stilken :)

Gjest økonomifrue
Skrevet

Jeg klipper aldri ned mine orkideer etter avblomstring, med mindre greia er voksen. Og det kommer alltid nye blomster Ila kort tid.

Men det skal sies at mine orkideer også får en del mer vann enn det som generelt anbefales. Så selv om jeg gjør ting litt annerledes enn oppskriftene, så har jeg kanonfine orkideer...

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

Bildet her viser den ene orkideen min, som altså har begynt å få ny stilk ut fra den gamle. Bør jeg klippe av den gamle stilken ovenfor der den nye vokser ut? Ser jo ikkje veldig dekorativt ut med en tom stilk på den ene siden og blomster på den andre :-)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

Bildet her viser den ene orkideen min, som altså har begynt å få ny stilk ut fra den gamle. Bør jeg klippe av den gamle stilken ovenfor der den nye vokser ut? Ser jo ikkje veldig dekorativt ut med en tom stilk på den ene siden og blomster på den andre :-)

Hmm, bildet ble visst ikke med! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...