Gå til innhold

Du som vil ned-hvor ofte veier du deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil iallfall ned, har drevet siden feb. Men har en dum uvane med å MÅTTE veie meg hver dag, men man veier jo ikke det samme hele tiden, feks har man noen ganger vann i kroppen og veier dermed mer. Etter jeg startet å trene (jogge pluss squats osv) så føler jeg også at jeg veier mer dagen etter...

Tror jeg kanskje skal veie meg kun 1 gang i uken her etter. Men det kommer til å bli vanskelg.., for jeg har blitt så "avhengig" av å gjøre det før jeg starter dagen..

Anonymous poster hash: 749ed...7b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veier meg daglig, men nå går ikke jeg ned noenting for tida uansett hva jeg gjør da. Skifter mellom en kilo opp og en ned hele tiden.

Anonymous poster hash: e9d1f...b61
AnonymBruker
Skrevet

Veier meg daglig, men nå går ikke jeg ned noenting for tida uansett hva jeg gjør da. Skifter mellom en kilo opp og en ned hele tiden.

Anonymous poster hash: e9d1f...b61

Samme her... Derfor jeg vil veie meg litt sjeldnere. Hilsen ts

Anonymous poster hash: 749ed...7b7

AnonymBruker
Skrevet

Veier meg så og si aldri. Kanskje hver 3. mnd? Bruker målebånd hver mnd hvor jeg måler midje, hofte, byste, lår og overarm

Veie seg hele tiden er ikke bra for psyken

Anonymous poster hash: ec8d4...cec
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hver dag. Naken på badet etter å ha stått opp. Klarer ikke å holde oppe motivasjonen ellers, må direkte se at jeg har gått ned noen gram, ellers gir jeg alt for lett opp. Vet at de fleste takler det bedre med å veie seg f.eks. en gang i uken, men jeg klarer aldri å holde på å gå ned ellers.

Anonymous poster hash: bdafb...1e6
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og nei, veie seg hver dag er IKKE bra for psyken, men klarer ikke å slanke med ellers. Merker at jeg er veldig opptatt av tallene som står på vekta.

Anonymous poster hash: bdafb...1e6
Skrevet

Veier meg hver fredag. Å veie seg hver dag er utrolig demotiverende da vekten svinger naturlig dag til dag. Ja, jeg får veldig lyst til å veie meg flere ganger i uka, men det hjelper meg til å se frem mot fredagen og være flink med mat/trening for å oppnå best mulig resultat.

Skrevet

Jeg fikk også den uvanen med å veie meg hver eneste dag. Noen ganger opptil flere ganger daglig. Det ble så slitsomt. Så etter en stund innførte jeg en veiedag som er hver mandag. Prøver å veie meg kun på denne dagen. Men hender det blir noen få ganger ekstra også.

Skrevet

Veier meg egentlig veldig sjelden, har ikke vekt.

Nå er jeg hjemme hos mamma, og her er det vekt så da blir det litt mer, men tallet på vekten betyr egentlig veldig lite for meg.

Skrevet

Jeg veier meg ofte når jeg har vekta stående fremme, da blir jeg liksom minnet på det hver gang jeg ser den, så jeg har satt den under senga hvor jeg nesten aldri ser den. Nå tar jeg den frem en gang i måneden, sammen med målebåndet. Føler meg mye mindre opphengt i vekta og egentlig mer fornøyd med meg selv etter at jeg innførte sistnevnte rutine.

Skrevet

Hver dag om morgenen etter jeg har stått opp og tisset. Siden jeg ikke stresser med opp og ned, så syns jeg det er helt greit. Gir et innblikk i hva som forårsaker oppgang iallfall, som er greit å ta med seg. Mensen, salt mat, for lite inntak av væske, sånne ting som slår ut er det et ganske godt mønster på.

• Liker 1
Skrevet

Veier meg en gang i uka sånn normalt sett. Har veiedag på fredager.

Hender noen ganger jeg tar en "jukseveiing" en annen dag for å se om noe jeg har gjort har stort negativt eller positivt utslag.

Men det siste prøver jeg å unngå, for jeg blir så skuffet om vekta ikke er helt der jeg vil ha den...

Skrevet (endret)

Det er ikke veiefrekvensen som evt er usunn, men holdningen til hva vekta viser. Kroppsvekt svinger naturlig fra dag til dag, og for noen passer det best å veie seg hver dag, for andre ukentlig, noen månedlig, og noen aldri. Veie seg flere ganger daglig synes jeg dog høres usunt og unødvendig ut.

Å bli demotivert pga daglige svingninger burde man ikke bli, man skal heller ikke justere kaloriinntaket daglig/ukentlig pga korte vektsvingninger. Disse er bare støy! Det er også fullt mulig å treffe på en "bunn" og så en "topp", om man veier seg ukentlig. Hvor frustrerende er ikke det? Man skal se på trenden over tid, minst et par uker, kanskje flere måneder - går man ned i passe takt/holder man vekta? Jo flere datapunkter, jo bedre, synes jeg.

Jeg synes det er nyttig og beroligende å veie meg hver dag, og legge inn tallene i Fitbit, som sender dem til Trendweight, som lager en vektkurve. Den ser ut som et EEG av et epileptisk anfall, men over tid er den merkelig stabil. Dette gjør meg trygg på at det jeg gjør, virker, og å veie seg daglig gjør at det blir en rutine, en normal hverdagsaktivitet istedenfor en slags eksamen hvor jeg skal "prestere" noe, og fjerner derfor mye av engstelsen. Jeg lot være å veie meg i mange år, mens jeg gikk opp i vekt. Jeg ville ikke se hva jeg allerede visste. Nå er jeg fornøyd med vekta mi, og liker å se hva jeg veier.

Endret av Pringle
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å la være, og veier meg hver dag. Tenker ofte at jeg skal gå over til en dag i uka, men....

Anonymous poster hash: 4d9ab...b5d
AnonymBruker
Skrevet

Jeg veier meg også hver dag, og ofte flere ganger daglig. Blir hekta av det.

Anonymous poster hash: 341a3...ed3
Skrevet

Har fast veiedag på fredagen, men veier meg innimellom ellers også hvis jeg "føler" at jeg har gått opp eller ned. :) Blir sur hvis jeg har gått opp noen gram, selv om jeg vet at det naturlig svinger fra dag til dag, men blir veldig glad de dagene jeg har gått ned noen gram. (da er det selvsagt rent fett som har forsvunnet. :ler2: )

AnonymBruker
Skrevet

Hver søndag morgen naken på badet, samtidig som jeg tar midjemål + der jeg er tykkest på magen med målebåndet og noterer ned.

Anonymous poster hash: 93787...376
AnonymBruker
Skrevet

Veier meg sjelden, blir så deprimert av å se tallet...

Anonymous poster hash: 0a62f...9c0
  • Liker 1
Skrevet

Aldri, har ikke vekt. Dvs. kanskje tre ganger i året når jeg er hjemme på besøk hos foreldrene mine.

Ser det uansett på kroppen når det skjer endringer, og vekt sier så lite om hva kroppen består av synes jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg veier meg hver morgen, jeg. Det har hjulpet meg til å bli klar over hvor mye vekta varierer, og at det ikke nødvendigvis betyr at man har lagt på seg om man veier litt mer en dag. For eksempel er jeg tyngre når jeg skal ha mensen. Før veide jeg meg en gang i uka, og kunne bli helt satt ut over at jeg plutselig veide flere kilo mer enn forrige uke, om jeg var så uheldig at veiedagen var på en "tung" dag. Jeg har fått et mer avslappet forholde til vekt etter at jeg begynte å veie meg hver dag, jeg. Og jeg slipper også den usunne dynamikken med å skeie ut rett etter veiedagen for så å skjerpe seg mer og mer fram mot neste veiedag.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...