Gå til innhold

Burde jeg slippe katten ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) Jeg har en kastrert hannkatt som frem til forrige sommer var utekatt. Han kom inn med store skader, som f.eks. masse sår og blod i ansiktet og avrevne klør, og etter det turte jeg ikke å slippe han ut så han har vært innekatt siden i fjor.

Jeg ser jo på han at han vil ut, og han maser hele tiden, men jeg vet ikke om jeg tør? Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: cda01...084
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker dyr, men synes det er ille at katter ikke får lov til å være ute. Det ligger i naturen for dyr å ferdes "fritt" ute, men selvfølgelig skal de også få være inne.

Trist at han ble skadet, men det behøver jo ikke gjenta seg.

Slipp han ut og prøv å følge litt med han.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker dyr, men synes det er ille at katter ikke får lov til å være ute. Det ligger i naturen for dyr å ferdes "fritt" ute, men selvfølgelig skal de også få være inne.

Trist at han ble skadet, men det behøver jo ikke gjenta seg.

Slipp han ut og prøv å følge litt med han.

Ser det kom dårlig frem i innlegget, men dette er noe som gjentok seg 5-6 ganger på ganske kort tid. Jeg er forsåvidt helt enig, jeg vil jo at han skal få gå ut, synes jo synd i han :(

Skrevet

La han få dra ut! Et liv innendørs er ikke noe liv for en katt.

Jeg tenker sånn at det er bedre at de lever et kort fullverdig liv utendørs med alle farene som er der, enn å leve 15 år innendørs.

• Liker 1
Skrevet

Ville sluppet ham ut. Innekattter kan ha det fint de, men ikke når de er vandt til og trives med å være ute.

• Liker 1
Skrevet

Det går jo an å gjøre et forsøk iallfall. Du vet jo ikke før du har forsøkt, og hvis katta viser tydelig at hun vil ut, og hun også er vant til å være ute, - så bør hun jo få lov til det :)

Jeg har en katt som en periode var så redd for en av nabokattene at hun plutselig ikke turde å være ute lenger. Hun var da 4 år, og jeg fikk henne noen måneder tidligere av noen som ikke kunne ha henne lenger. En av mine nabokatter hadde inntil da hatt fritt territorium på min eiendom, og var veldig kosete meg meg og lot meg holde seg. Men etter at jeg fikk katt selv ble det selvsagt slagsmål mellom disse to kattene, - da min katt skulle skape seg sitt territorium utenfor huset vårt. Etter at min katt hadde vært ute jevnlig i fem måneder ville hun plutselig ikke mer. Dette var på sommeren, og det ble februar før jeg fikk henne ut igjen :( Hun viste aldri tegn til skader, og da hun begynte å gå ut igjen i februar så var det ikke noe problem.

Skrevet

Hvor gammel var pus sist han var ute, og hvor lenge pågikk det at han kom inn med disse skadene? De har nok ganske sikkert sloss om territoriet, og det kan dessverre gå ganske hardt for seg av og til. Men det har det jo med å roe seg etter hvert, når bare grensene er satt og det er bestemt dem imellom hvem som skal bestemme hvor. Han er nok ingen hakkekylling, for da hadde skadene sittet i bakparten og ikke i ansiktet. Likeverdige katter sloss "face to face", og han har jo stått opp for seg i.o.m de avrevne klørne...

Dessuten forandrer saker og ting seg der ute. Det kan være den verste motstanderen ikke er der lengre. Det kan være at det den gang var en hjemløs som hadde "forvillet" seg inn på territoriet til din katt.

Jeg ville latt han få komme ut nå. Men alt etter hvor gammel han er, og alt etter hvor lenge han fikk prøve utelivet sist, så ville jeg ha tatt mine forhåndsregler. Det er tross alt snart et år siden han var ute, og det er ganske lenge i et kattesinn. Så jeg ville ha startet i det små, og helst blitt med han ut de første gangene. Kall han inn med jevne mellomrom slik at du har en viss kontroll, og slipp han ikke ut om natten! Det er da mesteparten av "elendigheta" finner sted. Katter venner seg helt fint til å komme inn om kvelden og sove inne. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Jeg slapp han ut ganske kort tid etter siste innlegg fra meg. Da var han ute i fem minutter, også kom han inn og sjekket at jeg enda var her, så løp han ut igjen og var ute i et par timer :) Jeg skal følge med på hvordan det går. Nå vil han ut igjen, men jeg har ingen planer om å slippe han ut i natt så han må pent bare vente til i morgen tidlig.

Hvor gammel var pus sist han var ute, og hvor lenge pågikk det at han kom inn med disse skadene?

Han var ute for ca. et år siden sist, og han var da tre år gammel. Nesten hver gang han var ute forrige sommer (hver dag) kom han inn med et eller annet nytt sår.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det er et dårlig tegn at jeg hadde mareritt i natt om at katten kom inn med tidenes verste skader? :sjokkert:

Skrevet

Han blir ikke bedre til å sloss, det er ihvertfall sikkert. Så enten må du bestemme deg. La han ferdes ute, slik han burde, eller stenge han inne. Jo mer han blir stengt inne, jo dårligere blir han jo til å beskytte sitt "revir" noe han uansett kommer til å gjøre hvis han får gå ute.

Skrevet

Lurer på om det er et dårlig tegn at jeg hadde mareritt i natt om at katten kom inn med tidenes verste skader? :sjokkert:

Det vil jeg tro er din egen redsel for katten som kommer frem i drømmen.

Jeg synes du gjør rett ved å slippe ut katten så han får vært ute slik som han ønsker. Og får vennet seg til utelivet og holdt instinktene ved like.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen :)

Nå har jeg sluppet han ut hver dag siden jeg la ut innlegget, og det går supert! Han sitter dog for det meste på verandaen min, og det er bare et par ganger han har gått ut på "lengre" turer. Til nå har han kommet inn uskadet! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...