Gjest Bhg. ass Skrevet 29. august 2004 #1 Skrevet 29. august 2004 Jeg har jobbet i barnehage nå i 6-7 år som utdannet Barne-og ungdomsarbeider. Både i avdeling 0-3 og 3-6. Noe jeg har likt ganske bra stort sett. Men det er noe med det å ikke gro fast. Jeg har tenkt litt på dette med å skifte miljø. Med min utdannelse kan jeg også jobbe som assistent i skolen. Men erfaringene derfra er kun fra praksis som lærling. Da var jeg noen år yngre og mer usikker, og følte ikke at det var rett plass for meg. Barna ble så store der, både i kropp og i alder. I en barnehage blir det liksom noe annet selv om 5-6 åringene jo blir svært modne og voksne når de går i barnehage. Praksisen i skole var som assistent i en 1 og en 3 klasse, og på SFO. Jeg følte vel egentlig at jeg falt litt utenfor. Lærerene holdt oss ikke orientert om hva som skulle skje fra dag til dag, så vi møtte opp til time, og hadde ingen anelse, og kunne ikke forberede oss. Følte vi ble brukt til å roe ned i en klasse som læreren helt åpenbart ikke hadde kontrollen over. Hun var den "snille" vi fikk jobben med å "kjefte", og måtte stå igjen i friminuttene for å kle på barn som ikke greide det selv, mens hun hadde fri. Ute følte jeg meg usikker, for der var jo elevene på ungdomskolen ikke så mange årene yngre enn meg, og jeg følte meg lite autoritær/voksen. Men, dette kan jo være at bare var fordi jeg hadde praksis på "feil" sted, eller at jeg ikke var voksen nok selv. Har jo vokst en del på disse årene, og på mestring. Men det jeg driver og tenker på nå er hvordan det ville vært å få jobb som assistent på en skole. Ville jeg fått samme lønn som jeg har nå? Ville jeg fått mer fri? I barnehagen så er det jo aldri fri. Kun helligdagene til jul og påske. Skolen har jo både høst og vinterferie, samt lengre ferier i forbindelse med julen. Sommerferien blir også lengre. Eller tar jeg helt feil nå? for hvordan virker dette egentlig? Om man er assistent på en skole, jobber man da også i SFO? Og har SFO åpent hele tiden? Hvis målet mitt er å få mer fri, ikke blir så fastlåst, vil jeg komme noe nærmere dette ved å få jobb i en skole? Eller er jeg like langt (eller kort) ? Og hvordan blir det med det faglige? Bør en assistent i en klasse ha gode faglige kunnskaper? Nå er det 7-8 år siden jeg gikk ut av videregående. Og jeg har glemt en hel masse. Jeg var aldri noe flink i matte, rettskriving eller rettskriving på engelsk. Og jeg er litt redd for at jeg vil komme til kort. At jeg skal hjelpe noe, men ikke får dette til selv en gang. Dette er også en av grunnene til at jeg ikke har gått videre på skole eller tatt en ny utdannelse. Jeg likte meg bare ikke der, og det var så masse som var vanskelig å forstå. Jeg håper det er noen her som jobber som assistent i skolen , eller har gjort det, som kan fortelle litt om hvordan dette var. I barnehagen så har jeg tross alt noe å si. Der er jeg en del av et team. Vi er en familie. Vi jobber mot noe sammen. Dette følte jeg ikke da jeg hadde praksis på skolen. Men, så blir det kanskje noe annerledes når man er der som lærling en kort periode? Jeg er redd jeg skal komme til kort faglit sett, og at jeg skal føle at jeg bare henger med på slep. For en assistent har vel ikke så mye han/hun skulle sagt, det er tross alt lærerene som bestemmer. Foresten så er vel hele skoleopplegget blitt annerledes på disse årene, det er ikke sikkert jeg vil kjenne igjen noe.
Gjest Poirot Skrevet 29. august 2004 #2 Skrevet 29. august 2004 Om man jobber 100 % i SFO er det mange som jobber i både høstferie og vinterferie, hvis skolen har SFO-tilbud.
millemei Skrevet 30. august 2004 #3 Skrevet 30. august 2004 Hvis man bare jobber i SFO, får man ikke 100 % stilling, da SFO bare er åpen før og etter skoletid. Mange kombinerer derfor en stilling i SFO med en assistentstilling i skolen. Da begynner man gjerne i SFO 7:30 - 8:30, og hjelper f.eks elever med særskilt behov eller assisterer på andre måter i skolen fram til 12-13, når skolen slutter. Da går man tilbake til SFO. En slik arbeidsdag blir med andre ord litt mer variert. Når det er skolefri (som f.eks i høstferien) jobber man langdager i SFO. SFO er åpen når skolen er stengt, med unntak av helligdager selvsagt. Skolen slutter rundt 20. juni før sommerferie, mens SFO er åpen en uke lenger. Da er det langdager på SFO. De som jobber full tid, tar gjerne avspaseringer noen av disse dagene. De som bare jobber i SFO, jobber gjerne fra 12-16:30. Tror neppe du vil falle til kort. Bare ha troen på deg selv du, så går dette kjempefint. Det er ikke vanskelig i det hele tatt, og for barna er du den som kan mest uansett Håper du finner en arbeidsplass du vil trives på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå