Gå til innhold

Hvor stor sosial kompetanse har førsteklassingen din?

Anbefalte innlegg

Gjest *kokos*
Skrevet

Jeg har en førsteklassing som er litt fortvil. Hun har venner og trives på skolen, men er i mange konflikter, og blir ofte misforstått av de andre. Hun gjør mange lite hensiktsmessige og irriterende ting, som f-eks å slå de andre på rumpa, stikke fingre mot ansiktet til andre, lage høye lyder nært inntil andre, pirke borti osv. Altså mange irriterende småting som de litt mer veslevoksne jentene begynner å bli passe lei av.

Er dette normal oppførsel, eller bør jeg bli bekymra over dette? Hun sier at hun ikke helt vet hva annet hun skal gjøre ovenfor dem.

Hun er ellers veldig reflektert, flink til å sette ord på ting, og normalt lærenem, men disse irriterende handlingene blir hun ikke kvitt (selv om hun ønsker det.)

Noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet (endret)

Har ho vanska for å kome inn I leiken? Tek ho initiativ til leik?

Slik oppførsel KAN vera eit forsøk på å få merksemd frå dei andre elevane. Har de prøvd å gje ho reisa som ho kan bruke td korleis ho kan spørja for å vera med? At ho kan spørja medelevene framfor å pirke borti dei.

Mange elevar har denne "vansken" og treng rett og slett veileding for korleis ein skal ta del i sosiale samhandlinga.

Edit: helvettes autocorrecturen

Endret av Stjerner og planeter
AnonymBruker
Skrevet

Er litt usikker, de utvikler seg forskjellig i denne alderen. Kanskje datteren din føler seg litt usikker i enkelte situasjoner, og gjør visse ting pga det? Situasjoner hvor hun ikke helt vet hva hun skal si eller gjøre. Det er viktig at slike ting blir observert, så kan man få hjelp med å håndtere det. Det som er bra er jo at barnet ditt er klar over dette selv, kanskje helsesøster har noe smart å komme med?

Det kan være mange grunner som man ikke kan svare på før man har møtt barnet. Kan være sinne, blir litt for glad slik at det bruser over?, ukonsentrert, nervøs, usikker, redd osv.

Hvis det fortsetter ville jeg tatt tak i det, bedre jo tidligere slik at andre ikke trekker seg unna henne. Kanskje fortelle de andre at hun ikke mener det hun gjør

Anonymous poster hash: 5004c...b04

Gjest morhjertegod
Skrevet

Hun virker som en jente som søker oppmerksomhet og som er litt usikker. Jeg har en jente på samme alder, hun er veldig veslevoksen og oppfører seg nesten litt for ordentlig. Min datter ville nok reagert på slik oppførsel, men ville fint akseptert det om hun forsto at det ikke er vondt ment.

Er dette noe som har begynt nå?

Tror det eneste du kan er å veilede, forklare at det ikke er greit. Barn kan ofte tro at slike ting er morsomt, at din jente prøver på det?

Om hun ikke sliter med annet, virker veldig urolig, så tror jeg hun vokser det fra seg.

Gjest *kokos*
Skrevet

Takk for svar! Hun er nok usikker, ja, tenker og bekymrer seg altfor mye. Har et par venninner hun er veldig trygg på, men dei blir også litt lei hvis hun lager for mye lyd/pirker/slår dem på rumpa. I de situasjonene skyldes det nok overivrighet, men ellers er det nok en kontaktmetode. Hvordan kan jeg hjelpe henne med å ta smartere valg her?

Det er først de siste ukene jeg har fått satt disse atferdspuslespillbrikkene i system, men hun har nok vært sånn i hele førsteklasse. Kan jeg be helsesøster om hjelp via kontaktlærer? Hun har en kontordag på skolen hver uke.

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt her som er sånn (men han har en diagnose som gjør det), og vet hvor vondt det kan være å se på uten å kunne hjelpe. Helsesøster er et bra sted å begynne, hun skal ha kompetanse på området. Ellers kan det være en ide at vaktene som er ute i frimiuttene holder et ekstra øye med henne og hjelper henne litt inn i leken/veileder henne litt, slik at situasjonene ikke kommer så langt som at de andre blir irriterte. Det er jo ikke bra for noen. Gutten min er 3.klassing, og vi snakker mye med han om hvordan andre oppfatter det han gjør, og hvorfor de reagerer som de gjør. Minner han på å "oppføre seg normalt" hver morgen når han går på skolen (selv om "normalt" definitivt er et begrep med betydelig slingringsmonn), og det fungerer av og til. Det høres ut som om jenta di er usikker på de andre. Kanskje det er flere som også føler det slik i klassen? Hør med kontaktlæreren om hun/han kan bruke litt tid på å få til et trygt og godt miljø i klassen. De skal jo gå i samme klasse i 7 år.

Anonymous poster hash: 43c4f...516
Skrevet

Høres ut som hun har litt lav impulskontroll. Har du snakket med læreren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...