Gå til innhold

Dere som har barn som ikke konsentrerer seg så veldig


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Han en førsteklassing, som lett kan gjøre andre ting i timen, eller falle litt ut. Kan feks tegne på pulten innimellom.

Har dere noen tips til hvordan øke hennes konsentrasjon? Går dette gradvis over når hun begynner i andreklasse?

Anonymous poster hash: 9b465...8a9

Fortsetter under...

Hva gjør læreren for å støtte henne i å bedre konsentrasjonen? Dersom dere ikke har snakket om det, bør dere.

Edit: ikke fordi det er krise at en 6-åring er ukonsentrert altså, men læreren er rette person å snakke med

Endret av mini-mio
AnonymBruker

Hva gjør læreren for å støtte henne i å bedre konsentrasjonen? Dersom dere ikke har snakket om det, bør dere.

Edit: ikke fordi det er krise at en 6-åring er ukonsentrert altså, men læreren er rette person å snakke med

Har snakket med læreren. Og han ville at vi skulle se den ann litt. Eventuelt ppt. Hva kan ppt hjelpe med egentlig? Ekstra undervisning?

Anonymous poster hash: 9b465...8a9

AnonymBruker

Dra inn ppt fordi en seksåring ikke klarer å holde seg konsentrert en hel skoletime?

Er ikke dette noe som mest sannsynlig går seg til?

Ja det trodde jeg også.

Anonymous poster hash: 9b465...8a9

Annonse

Dra inn ppt fordi en seksåring ikke klarer å holde seg konsentrert en hel skoletime?

Er ikke dette noe som mest sannsynlig går seg til?

Bedre å få en vurdering fra ppt tidlig enn å få det for sent. Hva skader det om ppt vurderer det til at barnet har behov for litt ekstra støtte i en periode? Går det seg til så trenger kanskje ikke barnet ekstra støtte videre. Om man får inn tiltak for sent så er det ikke sikkert det kan bli noe særlig bedre.

Venter ikke til huset har brent ned før man ringer brannvesenet.

  • Liker 1
Gjest Magdalene

Bedre å få en vurdering fra ppt tidlig enn å få det for sent. Hva skader det om ppt vurderer det til at barnet har behov for litt ekstra støtte i en periode? Går det seg til så trenger kanskje ikke barnet ekstra støtte videre. Om man får inn tiltak for sent så er det ikke sikkert det kan bli noe særlig bedre.

Venter ikke til huset har brent ned før man ringer brannvesenet.

Absolutt ikke skadelig med en vurdering av ppt, men jeg mener det er overkill og misbruk av ressurser å dra inn ppt pga en førsteklassing ikke klarer å holde konsentrasjonen en skoletime.

Da bør det være noe mer enn en litt ukonsentrert 6åring.

Absolutt ikke skadelig med en vurdering av ppt, men jeg mener det er overkill og misbruk av ressurser å dra inn ppt pga en førsteklassing ikke klarer å holde konsentrasjonen en skoletime.

Da bør det være noe mer enn en litt ukonsentrert 6åring.

Det er lett å si at det er unødvendig å dra inn ppt pga dette, men det kan man lett mene om de fleste tilfeller der det er en liten bekymring som viser seg å være mye mer enn det man først tenkte.

Jeg slet med å bli tatt på alvor da jeg fortalte lege/bhg/helsestasjon om mine bekymringer og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg fikk beskjed om at "det er helt normalt". Hadde jeg ikke fått undersøkt dette tidlig så hadde fremtiden til min sønn sett mye mørkere ut enn den gjør nå.

Hadde det da vist seg at det ikke var noe galt så hadde det vært fint.

Ppt er ikke bare for å bekrefte at barnet sliter og må ha ekstra ressurser. De er for å observere og kartlegge et evt behov. Det er ikke sånn at de i hvert tilfelle sier at det må settes inn tiltak.

  • Liker 2
AnonymBruker

Det er lett å si at det er unødvendig å dra inn ppt pga dette, men det kan man lett mene om de fleste tilfeller der det er en liten bekymring som viser seg å være mye mer enn det man først tenkte.

Jeg slet med å bli tatt på alvor da jeg fortalte lege/bhg/helsestasjon om mine bekymringer og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg fikk beskjed om at "det er helt normalt". Hadde jeg ikke fått undersøkt dette tidlig så hadde fremtiden til min sønn sett mye mørkere ut enn den gjør nå.

Hadde det da vist seg at det ikke var noe galt så hadde det vært fint.

Ppt er ikke bare for å bekrefte at barnet sliter og må ha ekstra ressurser. De er for å observere og kartlegge et evt behov. Det er ikke sånn at de i hvert tilfelle sier at det må settes inn tiltak.

Kan jeg spørre hva slags bekymringer du hadde?

Anonymous poster hash: 9b465...8a9

AnonymBruker

Det kan være helt normalt og det kan være tegn på at barnet sliter med noe. Hvis dette er noe som vedvarer og som gjør at barnet har trøbbel med å henge med i skolearbeid ville jeg bedt om henvisning til ppt.

Vårt barn slet med konsentrasjonsvansker fra 1. klasse, men det ble ikke tatt på alvor før i begynnelsen av ungdomsskolen. Alt for sent spør du meg.



Anonymous poster hash: 7e76c...58d

Annonse

Kan jeg spørre hva slags bekymringer du hadde? Anonymous poster hash: 9b465...8a9

Det er litt vanskelig å forklare for bekymringen lå der hele tiden. I begynnelsen var jeg egentlig ikke bekymret for noe spesielt, men jeg følte noe var annerledes med barnet mitt. jeg følte han var mye mer krevende enn andre barn på samme alder, men ettersom alle sa at det var normalt og at jeg ikke skulle bekymre meg så ble det til at jeg følte meg mislykket som mor (fordi jeg ikke taklet det like bra som alle andre) fremfor en spesifikk bekymring for barnet.

Etter han begynte i bhg begynte jeg å bekymre meg for den manglende utviklingen hans, men igjen fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle sammenligne og at det var normalt. Bhg ytret bekymring da han var 1,5 og først da turte jeg å ta tak i det og kjempe for å bli hørt slik at vi kunne få hjelp.

Om jeg ser tilbake nå så ser jeg mye som helsesøster burde reagert på, som absolutt ikke er normalt. Hadde han ikke vært mitt første barn så ville jeg reagert allerede i barseltiden.

Han var dårlig på blikkontakt og likte ikke så mye nærhet. Ville helst ligge for seg selv. Han begynte å pludre litt rundt 6mnd alder, men mye av de lydene forsvant igjen. Han hadde ingen språkforståelse, ingen gester/kroppspråk, søkte ikke trøst, var mye urolig, spiste dårlig, klarte ikke lære noe, klarte ikke leke, ingen språkutvikling, reagerte ikke på navnet sitt +++

Han lærer ingenting av seg selv slik som andre barn gjør. Andre barn følger ofte med på hva barn og voksne rundt de gjør også prøver de å gjøre det samme, mens gutten min er "i sin egen boble". Vi må tilogmed lære han å leke.

Han har kommet ganske langt i utviklingen nå, men ligger fortsatt laangt bak andre barn på samme alder. Men uten utredning -diagnose- tiltak så hadde han aldri vært på det nivået han er nå. Hadde vi først nå startet med å trene inn ferdigheter så er det ikke sikkert vi hadde klart å lære han noe som helst.

Jeg mener det er mye bedre å søke hjelp en gang for mye enn en gang for lite. Hvis ppt sier det ikke er noe å bekymre seg for og at man ikke trenger ekstra støtte i skolen så fortsetter ting som før (utenom at de vil være oppmerksomme på dette og muligens vurdere på nytt senere). Hvis de mener det kan være behov for ekstra støtte så får barnet det og blir ikke hengende etter på skolen. Og hvis det går seg til etter en periode med ekstra støtte så er det ikke verre enn å prøve uten.

Og det spiller ingen rolle om barnet kan konsentrere seg med lekser hjemme. På skolen er det mye rundt som forstyrrer og nettopp det kan være årsak til at barnet syns det er vanskelig. Dette vil ppt kunne hjelpe dere med å finne ut av.

For meg virker det som mange tror ppt kommer inn for å utrede og stille diagnose. Det er ikke tilfelle. De utreder behovet for ekstra støtte i bhg/skole og det behøver ikke bety at det "feiler barnet noe" selvom man har behov for litt støtte

AnonymBruker

Det kan være helt normalt og det kan være tegn på at barnet sliter med noe. Hvis dette er noe som vedvarer og som gjør at barnet har trøbbel med å henge med i skolearbeid ville jeg bedt om henvisning til ppt.

Vårt barn slet med konsentrasjonsvansker fra 1. klasse, men det ble ikke tatt på alvor før i begynnelsen av ungdomsskolen. Alt for sent spør du meg.

Anonymous poster hash: 7e76c...58d

Hadde barnet vansker gjennom hele barneskolen?

Anonymous poster hash: 9b465...8a9

AnonymBruker

Det er litt vanskelig å forklare for bekymringen lå der hele tiden. I begynnelsen var jeg egentlig ikke bekymret for noe spesielt, men jeg følte noe var annerledes med barnet mitt. jeg følte han var mye mer krevende enn andre barn på samme alder, men ettersom alle sa at det var normalt og at jeg ikke skulle bekymre meg så ble det til at jeg følte meg mislykket som mor (fordi jeg ikke taklet det like bra som alle andre) fremfor en spesifikk bekymring for barnet.

Etter han begynte i bhg begynte jeg å bekymre meg for den manglende utviklingen hans, men igjen fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle sammenligne og at det var normalt. Bhg ytret bekymring da han var 1,5 og først da turte jeg å ta tak i det og kjempe for å bli hørt slik at vi kunne få hjelp.

Om jeg ser tilbake nå så ser jeg mye som helsesøster burde reagert på, som absolutt ikke er normalt. Hadde han ikke vært mitt første barn så ville jeg reagert allerede i barseltiden.

Han var dårlig på blikkontakt og likte ikke så mye nærhet. Ville helst ligge for seg selv. Han begynte å pludre litt rundt 6mnd alder, men mye av de lydene forsvant igjen. Han hadde ingen språkforståelse, ingen gester/kroppspråk, søkte ikke trøst, var mye urolig, spiste dårlig, klarte ikke lære noe, klarte ikke leke, ingen språkutvikling, reagerte ikke på navnet sitt +++

Han lærer ingenting av seg selv slik som andre barn gjør. Andre barn følger ofte med på hva barn og voksne rundt de gjør også prøver de å gjøre det samme, mens gutten min er "i sin egen boble". Vi må tilogmed lære han å leke.

Han har kommet ganske langt i utviklingen nå, men ligger fortsatt laangt bak andre barn på samme alder. Men uten utredning -diagnose- tiltak så hadde han aldri vært på det nivået han er nå. Hadde vi først nå startet med å trene inn ferdigheter så er det ikke sikkert vi hadde klart å lære han noe som helst.

Jeg mener det er mye bedre å søke hjelp en gang for mye enn en gang for lite. Hvis ppt sier det ikke er noe å bekymre seg for og at man ikke trenger ekstra støtte i skolen så fortsetter ting som før (utenom at de vil være oppmerksomme på dette og muligens vurdere på nytt senere). Hvis de mener det kan være behov for ekstra støtte så får barnet det og blir ikke hengende etter på skolen. Og hvis det går seg til etter en periode med ekstra støtte så er det ikke verre enn å prøve uten.

Og det spiller ingen rolle om barnet kan konsentrere seg med lekser hjemme. På skolen er det mye rundt som forstyrrer og nettopp det kan være årsak til at barnet syns det er vanskelig. Dette vil ppt kunne hjelpe dere med å finne ut av.

For meg virker det som mange tror ppt kommer inn for å utrede og stille diagnose. Det er ikke tilfelle. De utreder behovet for ekstra støtte i bhg/skole og det behøver ikke bety at det "feiler barnet noe" selvom man har behov for litt støtte

Takk for en meget utfyllende svar. Det er sant som du sier, fryktet at ppt ville stille diagnose som ADHD og slik uten og engang tenke at barnet er liten.

Anonymous poster hash: 9b465...8a9

Annonse
AnonymBruker

Ser at du har fått en del svar.

Min datter slett veldig med konsentrasjonen sin, vi tok det opp mange ganger. Hun var så konsentrert hjemme, men ofte kunne hun ikke det som ble lært i skolen. Vi byttet plass, men ingenting hjalp (var plass bytte de hadde å tilby, på begynnelsen av 90 tallet).

Først når vi byttet skole gikk det bra, hennes problem var at hun klarte ikke å lære når det var så mye bråk. Hun kom i en klasse med en fin ro i og allerede noen uker gikk det bedre.

Dessverre gikk det for mange år til vi byttet skole, ble noen tøffe år på henne der.

Men nå er jenta blitt ei voksen dame med utdannelse som jordmor, og vi som bare kryssa fingrene for å få henne igjennom skolen!



Anonymous poster hash: c0744...d0b
AnonymBruker

Ser at du har fått en del svar.

Min datter slett veldig med konsentrasjonen sin, vi tok det opp mange ganger. Hun var så konsentrert hjemme, men ofte kunne hun ikke det som ble lært i skolen. Vi byttet plass, men ingenting hjalp (var plass bytte de hadde å tilby, på begynnelsen av 90 tallet).

Først når vi byttet skole gikk det bra, hennes problem var at hun klarte ikke å lære når det var så mye bråk. Hun kom i en klasse med en fin ro i og allerede noen uker gikk det bedre.

Dessverre gikk det for mange år til vi byttet skole, ble noen tøffe år på henne der.

Men nå er jenta blitt ei voksen dame med utdannelse som jordmor, og vi som bare kryssa fingrene for å få henne igjennom skolen!

Anonymous poster hash: c0744...d0b

Godt å høre ☺️

Anonymous poster hash: 9b465...8a9

Takk for en meget utfyllende svar. Det er sant som du sier, fryktet at ppt ville stille diagnose som ADHD og slik uten og engang tenke at barnet er liten.Anonymous poster hash: 9b465...8a9

Utredning av enkelte diagnoser er ikke ppt sitt felt. Det er egne instanser som gjør dette. Barnet mitt ble utredet før ppt kom inn (det tok litt lang tid fra jeg kontaktet de, til de kom og observerte han) så jeg er usikker på om ppt uttaler seg hvis de mistenker en spesifikk diagnose evt anbefaler utredning, men hvis de gjør det så vil jeg bare si at det er lurt å gjøre det. barnet er fortsatt det samme selvom det blir stilt en diagnose. Det stilles ikke diagnoser for å sette noen i bås, men for å gi riktig tiltak. Samtidig gir det rettigheter.

Du behøver så absolutt ikke tenke at det er noe galt med barnet ditt, men hvis mistanken om f,eks adhd blir sterkere så burde du få sjekket det. Jeg har selv adhd og fikk diagnosen i voksen alder. Min oppvekst hadde vært så mye bedre om jeg hadde blitt utredet og fått hjelp da jeg var lita.

Gjest Vampen

Takk for en meget utfyllende svar. Det er sant som du sier, fryktet at ppt ville stille diagnose som ADHD og slik uten og engang tenke at barnet er liten.

Anonymous poster hash: 9b465...8a9

Det er BUP som setter diagnoser, ikke PPT.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...