Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 275.000kr i brutto inntekt i året. Og vil ta opp 400.000kr i boliglån. Må jeg ha egenkapital da, eller er dette så lavt lån at jeg ikke trenger egenkapital?

Anonymous poster hash: 2c01b...924
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har så lav inntekt at du ikke får noe lån.

Anonymous poster hash: 46ff9...d30

Skrevet

Du har så lav inntekt at du ikke får noe lån.

Det er jo ikke sant, men lånet vil nok ikke bli særlig stort. Man kan jo alltids låne noe, men spørsmålet er om det er nok til det man ønsker seg.

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Har hørt at man får 3x inntekt jeg og 400.000kr er jo ikke engang 2x inntekten.

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker, on 18 May 2015 - 20:59, said:

Jeg har 275.000kr i brutto inntekt i året. Og vil ta opp 400.000kr i boliglån. Må jeg ha egenkapital da, eller er dette så lavt lån at jeg ikke trenger egenkapital?

Du vil ta opp et boliglån på 400 000 uten egenkapital? Nei du slipper nok ikke unna kravet om 15 % egenkapital.

Og hvis du bor i et område der du får boliger til 400 000 (inkl eventuell fellesgjeld), er vel ikke boligene akkurat lettsolgte, så banken er kanskje ekstra skeptisk? Anonymous poster hash: 424e7...82d

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hæ? Har hørt at man får 3x inntekt jeg og 400.000kr er jo ikke engang 2x inntekten.

Det er en pekepinn, men banken trenger ikke å gi deg lån hvis de mener det er for stor risiko. Men egenkapital bør du ha. Jeg har fått lån uten egenkapital, men det er mange år siden. Nå har jeg nettopp fått innvilget en utvidelse av boliglånet mitt uten egenkapital, men første gang jeg lånte på denne boligen for 3 år siden, måtte jeg ha egenkapital. De er blitt enda strengere på det.

Hør med de forskjellige bankene, du.

Endret av Harlekin
AnonymBruker
Skrevet

Det er et oppussing objekt. Det har stått endel mnd ute for salg og ingen vil ha det.

Takk for svar. Da vet jeg at man trenger 15% egenkapital også for ekstra små lån. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke slik at uansett hvor lav inntekt en har så får en låne 3 x inntekt. En må alltid ha et minimum å leve for og så på toppen av det har man det man kan betjene et lån med. Og med 275 000 brutto har en jo ikke stort mer enn til å leve av...

• Liker 2
Skrevet

Det er et oppussing objekt. Det har stått endel mnd ute for salg og ingen vil ha det.

Takk for svar. Da vet jeg at man trenger 15% egenkapital også for ekstra små lån. :)

Du kan jo være heldig? Jeg synes du skal høre med banken, jeg. Det verste du kan få, er nei.

AnonymBruker
Skrevet

Skal gjøre det.. :) Takk.

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor skal du få penger fra til å pusse opp?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

400.000kr er med oppussing :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Så du innbiller deg at du får låne mer enn boligen er verdt uten egenkapital?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lov og sjekke ut. Kanskje andre har noen historier hvor dem har fått lån uten egenkapital :) Spørs jo hvor mye man får den undertakst. Men vi sjekker med banken. :)

Skrevet

Dette blir sannsynligvis alt for dårlig planlegging fra din side.

En bolig som er så billig at du skal kjøpe + pusse opp for 400 000? En bolig som er så billig, vil sannsynligvis ha så store feil og mangler at du vil bruke MYE mer enn et par 100 000 for å pusse opp...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lov og sjekke ut. Kanskje andre har noen historier hvor dem har fått lån uten egenkapital :) Spørs jo hvor mye man får den undertakst. Men vi sjekker med banken. :)Anonymous poster hash: 2c01b...924

Hva taksten er har ingen betydning her. Boligen er ikke verd mer enn noen er villig til å betale for den, og banken går ut fra kjøpesummen. Du må minimum ha 15 % av kjøpesummen i egenkapital + dekke omkostningene ved boligkjøpet. Du vil ikke få låne ekstra til oppussing. Da må du enten søke om byggelån eller ha realkausjonist, men med så lav inntekt som 275.000,- er det dessverre små muligheter til dette.

Anonymous poster hash: a7523...46a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir sannsynligvis alt for dårlig planlegging fra din side.

En bolig som er så billig at du skal kjøpe + pusse opp for 400 000? En bolig som er så billig, vil sannsynligvis ha så store feil og mangler at du vil bruke MYE mer enn et par 100 000 for å pusse opp...

Du har tydeligvis ikke pusset opp med billig materialer og egen innsats før.

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Hvor i alle dager skal du bo hend a? Selges det boliger til 200-300.000?

AnonymBruker
Skrevet

Du har tydeligvis ikke pusset opp med billig materialer og egen innsats før.

Skal du samle rekved i fjæra da eller? Og satse på utedo og bad i sjøen?

• Liker 1
Gjest 82girl
Skrevet

Er godt mulig du får et lån, men før du drar i banken så sett opp budsjett. og hva skal pusses opp? hvordan ser badet ut? kjøkkenet? vinduene? bordkledning? må dette byttes/pusses opp så må du regne med litt mer i oppussing. er rørene gamle? det elektriske? er det vedfyring eller må det varmes opp med strøm?

Jeg kjøpte hus i oktober, hadde ikke 15 % i ek men har kausjonist, fikk 200 000 mer enn jeg ga for huset i et oppussingslån ( pengene sto på sperret konto, og banken fikk alle kvitteringene å betalte regningene)

Huset steg jo da i verdi.

hva slags andre utgifter har du? husk å regne med forsikring av bolig og innbo-forsikring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...