Gå til innhold

sushi for nybegynnere

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg og noen venner har bestemt oss for å ha sushi-kveld. Lurte på om noen hadde noen enkle oppskrifter på sushi. Tenkte at jeg kanskje kunne bruke gravlaks også, med tanke på at vi ikke har spist så mye sushi før... Oppskrifter på tilbehør som kan serveres til sushi kommer også godt med!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

uten at jeg egentlig vet det med sikkerhet synes jeg gravlaks skurrer litt... mest fordi jeg tror smaken kan kræsje med de øvrige ingrediensene. Men for all del - motsi meg gjerne.

det er kjempegodt med bl a tofu (stekt i olje), avocado, agurk og kokt asparges inni sånne ruller (maki?) - det trenger ikke være fisk i tillegg inni disse. Husk sesamfrø. Og si fra til fiskehandleren hva fisken skal brukes til så dere er sikret den ferskeste fisken. Laks er godt, det samme er tunfisk, smørfisk, kamskjell, scampi... Dessverre har jeg ingen erfaring med å lege sushi (har sett på en gang, da), så tips om koking av ris (vet at noen synes det er vanskelig å bruke sushi-ris), og rulling av ..ruller må jeg heller ta til meg fra andre her.

Smakte forresten en ekstra tykk og mørk soyasaus til sushi en gang - naaaam. men de sier at kikkoman er vel så bra.

tilbehør forresten... husk miso-suppe:)

kos dere!

Gjest Anonymous
Skrevet

heh? ingen som kan lage sushi her? ikke jeg som startet tråden, men er nysgjerrig på oppskrifter..

Skrevet

Jeg tror det er vanskelig å lage bra sushi, i forhold til hva du får ut av det. Tar lang tid og forholdsvis dyrt... Jeg har en sushi bok tenkte å prøve en gang å invitere mange ( har ikke gjort det enda), men det er liksom ikke bare å gjøre det for noen få personer.

Du må ha topp kvaliet fisk også tror jeg de pleier å fryse den ned 24 timer før de lager sushi for å få fisken til å være fastere i fisken :ler:

Skrevet

Å lage Sushi er en kunst, det er ikke som å lage hvilken som helst annen mat. Det tok meg nesten 3 år å virkelig lære meg kunsten noenlunde og det kreves mange spesielle ingredienser du ikke kan oppdrive på dagen.

Jeg råder deg til å anskaffe boken The Sushi Cook Book: A Step-by-step Guide to This Popular Japanese Food av Roger Hicks og Katsuji Yamamoto samt Japanese Food- Ingredients & Culture av Richard Hosking.

Skal du lære deg å lage Sushi så må du begynne med en bok, det er en altfor omfattende kokekunst å skrive om på nettet på lik linje med mer lettlaget mat.

Gjest Anonymous
Skrevet

å lage skikkelig god sushi-middag med all mulig fisk og slikt er en kunst, ja. Men det er egentlig ikke så vanskelig å lage noen varianter selv. Man kan lage gode maki-ruller (er det ikke det det heter...?) uten fisk - med grønnsaker, tofu og omelett - og god kaviar, feks, om man har problemer med å få tak i fersk fisk. Kombinert med wasabi, soyasaus og ingefær har man faktisk et skikkelig godt måltid. Jeg har i hvert fall fått det servert hos en kamerat som IKKE har brukt så mye tid på å lære seg det (selv om han er genuint opptatt av mat. Sukk. En meget bra mann). Men litt prøving og feiling må sikkert til... man trenger imidlertid ikke være redd for at det skal smake fiskebåt i tropevarme dersom man ikke gambler på fiskekvaliteten. Sushi-kokebok er ellers noe jeg skal investere i, så slipper man å stå der med skjegget i postkassa og ha glemt viktige ingredienser...

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel, sushikvelden ble vellykket den. Jeg lagde med laks, mens de vi var hos hadde lagd med tunfisk. Serverte en nudelsalat til og god vin... Nå var det jo heller ikke meningen at det skulle bli noe veldig innviklet, bare helt vanlig sushi som er lett å svelge for nybegynnere....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...