Gå til innhold

Forsikringsproblem - Hus

Anbefalte innlegg

Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Vi overtok et hus for under 30 dager siden. Det er et gjestetoalett nede i første etasje. Kun få dager etter vi flyttet inn kjente vi en fæl lukt inne på badet. Alt er utelukket av sluk, vannlås osv. Vi måtte åpne et lite hull i veggen for å måle etter fukt da en takstmann var her - jo større hullet i veggen ble, desto mer lukt kom det. Hatt rørlegger innom som frykter det kan være noe med avløpsrøret under gulvet/ i bakken e.l.!

Saken er nå - vi har åpnet reklamasjonssak, da vi mener dette er en skjult mangel. Enten at tidligere eier har skjult det, eller at tidligere eier ikke visste det (meget suspekt isåfall..). De tegnet eierskifteforsikring som vi nå har åpnet sak mot. Problemet er bare at vi kommer ikke noen vei mot det forsikringsselskapet. Forsikringsselskapet sier at vi må vise akkurat hva skaden er, hva det vil koste, og gjerne bilde. De sender ingen takstmann, bevisbyrden ligger på oss. Imidlertid finner hverken rørleggere eller takstmennene ut av dette - for da må evt veggen rives, gulvet rives opp. Dette vil selvsagt ingen begynne på uten at det er avklart hvem som betaler, og det kan bli en sykt dyr jobb. Så vi tør heller ikke å bare få noen til å sette i gang.

Kan dette evt gå på villaforsikringen vår? Jeg ser ikke helt hvor vi skal begynne fra nå? Vi har nettopp flyttet inn og har ikke akkurat penger til å slenge hundre, tohundretusen (evt mer) for å rive opp halve huset her for å finne skaden..

Hjelp?

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Saken er nå - vi har åpnet reklamasjonssak, da vi mener dette er en skjult mangel. Enten at tidligere eier har skjult det, eller at tidligere eier ikke visste det (meget suspekt isåfall..). De tegnet eierskifteforsikring som vi nå har åpnet sak mot.

Kan dette evt gå på villaforsikringen vår? Jeg ser ikke helt hvor vi skal begynne fra nå? Vi har nettopp flyttet inn og har ikke akkurat penger til å slenge hundre, tohundretusen (evt mer) for å rive opp halve huset her for å finne skaden..

Hjelp?

Vi kjøpte nytt hus for et år siden. Etter noen mnd dukket det opp noen feil, som vi påpekte for utbygger.

De prøvde flere ganger å finne ut av problemet, og til slutt var vi så lei at vi kontaktet forsikringsselskapet vårt (Villaforsikringen), og hadde en dialog med de. De dekket både takstmann og hva som måtte gjøres, og krevde senere penger fra utbygger (men det var ikke noe vi hadde noe med).

Ta en telefon til dem. Våre var veldige behjelplige.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er neppe noe som dekkes dersom det ikke var tegn til lukt eller skade ved visning og/eller ved overtakelse. Hvordan skulle eier klare å skjule slikt?? Bare rett og slett uflaks for dere. Vi hadde liknende sak, bare etter noen uker. Kom ingen vei siden tidligere eier ikke kjente til problemet og det heller ikke var avdekket av takstmannen før salg. F... slike forsikringer!

Anonymous poster hash: ecd15...fa8
  • Liker 1
Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Dette er neppe noe som dekkes dersom det ikke var tegn til lukt eller skade ved visning og/eller ved overtakelse. Hvordan skulle eier klare å skjule slikt?? Bare rett og slett uflaks for dere. Vi hadde liknende sak, bare etter noen uker. Kom ingen vei siden tidligere eier ikke kjente til problemet og det heller ikke var avdekket av takstmannen før salg. F... slike forsikringer!

Anonymous poster hash: ecd15...fa8

Vi kjente lukten på kvelden samme dag som vi overtok, men trodde det var gammelt vann som stod i vaskemaskinen vi flyttet med oss. Når den hadde kjørt noen ganger kunne vi derfor utelukke at det ikke var den. Trodde så det var sluket som var tørt.. Etter en dag fant vi ut det ikke var det. Trodde da det var vannlås, fant så ut det ikke var det.. Så jeg tror virkelig det har vært der siden før de flyttet ut.

Men jeg er ikke egentlig så opptatt av hvem sin feil det er. Vi må få fikset det, uten å bli gjeldsslaver for livet. :)

Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Vi kjøpte nytt hus for et år siden. Etter noen mnd dukket det opp noen feil, som vi påpekte for utbygger.

De prøvde flere ganger å finne ut av problemet, og til slutt var vi så lei at vi kontaktet forsikringsselskapet vårt (Villaforsikringen), og hadde en dialog med de. De dekket både takstmann og hva som måtte gjøres, og krevde senere penger fra utbygger (men det var ikke noe vi hadde noe med).

Ta en telefon til dem. Våre var veldige behjelplige.

Deres eget forsikringsselskap, lurte de på om det kunne ha vært der fra før, eller var de ikke så opptatt av det? Jeg er så redd for at forsikringsselskapet vårt ikke vil ta det, siden det er så kort tid siden vi overtok - at de kanskje tenker at dette nok har vært der fra før? Også siden vi har prøvd å kjøre en sak mot tidligere eiers eierskifteforsikring. Men det har kanskje ingenting å si? Så lenge vi ikke kom noen vei? Jeg kan særdeles lite om dette. :\

Gjest Magdalene
Skrevet

Deres eget forsikringsselskap, lurte de på om det kunne ha vært der fra før, eller var de ikke så opptatt av det? Jeg er så redd for at forsikringsselskapet vårt ikke vil ta det, siden det er så kort tid siden vi overtok - at de kanskje tenker at dette nok har vært der fra før? Også siden vi har prøvd å kjøre en sak mot tidligere eiers eierskifteforsikring. Men det har kanskje ingenting å si? Så lenge vi ikke kom noen vei? Jeg kan særdeles lite om dette. :\

Vårt forsikringsselskap ja.

Bare ta en telefon og hør om dette er en sak de kan hjelpe dere med.

AnonymBruker
Skrevet

Forsikringsselskapet (villaforsikring) kommer nok ikke til å ta det da skaden åpenlyst oppstod hos forrige eier. Dersom det er et av de større selskapene så er det jo muligheter for at de tar saken og kjører regress mot forrige eiers forsikringsselskap(dette vet jeg de gjør med bl.a. sopp og råte). men jeg vet ikke hvor store sjansene er når det har oppstått så kort tid etter overtakelsen.

Anonymous poster hash: b1c7d...5e2
AnonymBruker
Skrevet

Beklageligvis er Protector/forsikringsselskapene svært uvillig til å bidra med noe som helst. Så lenge tidligere eier ikke har skrevet om dette i egenerklæringen kan dere ha en sak, men dere må nok selv bekoste takstmann og fagfolk for å få hjelp. Når dere etterhvert melder krav til forsikringsselskapet bør dere ihverfall kunne få bistand til de juridiske kostnadene dere vil få gjennom forsikringsselskapet deres/innbo. Vi kranglet med et slikt forsikringsselskap i havvannet år før de til slutt ga oss igjen en del av de kostnadene vi hadde. De trekker for alt av "oppgraderinger"/standardheving" og at det dere må gjøre noe med blir nytt mens dere kjøpte gammelt. Lykke til!!

Anonymous poster hash: 0209e...2bd

Gjest LilleTusenfryd
Skrevet (endret)

Når dere etterhvert melder krav til forsikringsselskapet bør dere ihverfall kunne få bistand til de juridiske kostnadene dere vil få gjennom forsikringsselskapet deres/innbo. Vi kranglet med et slikt forsikringsselskap i havvannet år før de til slutt ga oss igjen en del av de kostnadene vi hadde.

Anonymous poster hash: 0209e...2bd

Takk for svar! :-) Det jeg er redd for, er å spørre forsikringsselskapt mitt (innbo/villa) om bistand til det juridiske - for hva hvis vi ikke kommer noen vei med den saken som er nå, og vi ønsker å prøve å få villaforsikringen til å dekke problemet? Da kan de vel avvise oss og si at vi bare må ta de tmed protector? Er så redd for å bli sittende i den situasjonen at jeg ikke kommer noen vei med Protector, og at min egen villaforsikring sier det ikke er deres problem, da skaden trolig var der da vi kjøpte. NOEN må jo hjelpe oss?? :o

Vi har jo ikke penger til å betale hundretusener for utbedring av egen lomme.. Det er jo derfor man har forsikring(?).

Endret av LilleTusenfryd
Skrevet

Du har vell ikke noe rettshjelp gjennom jobb/fagforening da? Kan være verdt å prøve :)

Skrevet

Har ingen erfaringer, men tenker at dere må jo bare starte et sted.

Dessverre er det normalt slik med forsikringer at man må legge ut en god del selv for så å kreve tilbake. Jeg vil tro at uansett hvilken forsikringsselskap så vil de kreve at dere finner skaden og ikke minst får den taksert. Dette må dere bruke penger på selv, og ja, det kan bety å rive badet omtrent. Dessverre. For dere vil vel finne feilen? Hvis ikke det er til å leve med så må dere jo det for egen del også.

Deretter høres det mest riktig å gå på selgers eierforsikring da det trolig er en skjult mangel. Men dette må dere nesten diskutere med forsikringsselskapene når dere har alle fakta om skaden på bordet.

Dessverre har jeg inntrykk av at mange slike boligforsikringen knapt lever opp til å kalles en forsikring. Og dessverre er det faktisk ikke 100% sikkert at noen kan hjelpe dere heller. I alle fall ikke uten langvarig kamp. Men, dere kan også være heldige å ha en veldig klar sak. For å finne ut av dette må dere nok finne feilen og få den vurdert.

Disse boligforsikringsgreiene ved kjøp er endelige saker. Man må rett og slett sørge for å ha endel i bakhånd for å fikse evt feil, og så kan man alltids håpe på å få noe dekket. Men det skal på ingen måte tas for gitt har jeg skjønt etter å ha lest utallige historier som ikke ender vel for kjøper.

Gjest Magdalene
Skrevet

Har ingen erfaringer, men tenker at dere må jo bare starte et sted.

Dessverre er det normalt slik med forsikringer at man må legge ut en god del selv for så å kreve tilbake. Jeg vil tro at uansett hvilken forsikringsselskap så vil de kreve at dere finner skaden og ikke minst får den taksert. Dette må dere bruke penger på selv, og ja, det kan bety å rive badet omtrent. Dessverre. For dere vil vel finne feilen? Hvis ikke det er til å leve med så må dere jo det for egen del også.

Vi fikk beskjed av forsikringsselskapet vårt å få inn takstmann, og fagfolk til å finne ut av hva som var galt, for så å sende regningen til forsikringsselskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...