Gå til innhold

Skal kjøpe meg våpen - Har to spørsmål

WubWub

Anbefalte innlegg

Hei. Har lyst til å bestille meg to våpen og jeg lurte litt på om jeg trenger våpenlisens eller søke hos politiet på forhånd pga kraften i våpnene.
Så det er sagt så er det snakk om luftgevær og luftpistol, Vet at alle som er over 18 kan kjøpe de fleste luftgevær innenfor en viss grense men om de er for kraftige så må man søke men jeg vet ikke hva grensa er så da spør jeg her.
Våpnene jeg hadde i tankene er disse (kaliber 4,5mm (.177) ,BB blykule ammo) :
Så siste spørsmålet mitt, har jeg lov til å bruke disse i skogen til å skyte på blink, dart skiver og ballonger? Hva skjer om noen kommer gåendes å blir vettaskremte over å se meg bevæpnet til tennene med utstyr som er identisk til ekte våpen?
Hadde tatt seg ut om de hadde ringt politiet som så rykket ut fullt bevæpnet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det er luftgevær/-pistol så ser det ikke ut som om det er nødvendig nei.

Hva er reglene for kjøp av luftpistol?

Luftpistoler kan kjøpes eller eies fritt av personer over 18 år.

Sitatet er hentet herfra, så det bør være pålitelig info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva skal du med de wubwub? brife til wollakompisene dine? grow up :fnise: :fnise:

Anonymous poster hash: 979a2...271
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er luftgevær/-pistol så ser det ikke ut som om det er nødvendig nei.

Sitatet er hentet herfra, så det bør være pålitelig info.

Det kommer ann på hvor kraftig våpenet er, noen er så kraftige at de blir brukt til jakt. Det er ikke noe leketøy det er snakk om :

I Norge var det fra 2001 til 2005 forbudt med luftvåpen med større kaliber enn 4.5mm. I et brev av 20 april 2005 til Politidirektoratet meddelte Justisdepartementet at denne loven var opphevet med øyeblikkelig virkning. Loven ble opphevet pga manglende notifikasjon til EU/EFTA. Det er grunn til å tro at en liknende lov vil bli iverksatt snarest.

Ellers sier våpenforskriften: § 2-15 om Luft og fjærvåpen:

«Våpenlovens § 29 første ledd om 18-års aldersgrense gjelder også ved overlatelse av luft- og fjærvåpen herunder luftvåpen drevet med gass, paintballmarkør og softgun

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å eie eller inneha luft- og fjærvåpen (herunder luftvåpen drevet med gass) som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før 1. januar 2001.

Tillatelse som nevnt i foregående ledd kan bare gis til den som fyller våpenlovens krav til vandel og personlige egenskaper. For øvrig må behovet for luft- og fjærvåpen ikke godtgjøres nærmere. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 2-1 annet og tredje ledd.»

Luftpistoler kan føre til permanent ødeleggelse av øynene, kjøttsår med tilhørende blyforgiftning, og prosjektiler ifra geværer kan penetrere langt under huden og føre til indre blødninger eller dødsfall. Luftvåpen kan også drepe om skuddet er velplassert. Ulykkeserfaring viser at geværer med munningshastighet over 180m/s kan penetrere kraniet og drepe den uheldige personen momentant eller gi alvorlige hjerneskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta jegerprøve og skyte på skytebanen? Høres mer gøy ut ;)

Jeg har ikke lyst til å skyte noen dyr eller være på skytebanen. Vil være ute i naturen for meg selv å hygge meg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal du med de wubwub? brife til wollakompisene dine? grow up :fnise: :fnise:

Anonymous poster hash: 979a2...271

Skyte på blink. Hvilke wollakompiser har jeg i skogen (eller i det hele tatt?) Hehe. Vokse opp? Det er aldersgrense på 18 år på luftgevær - ergo er det en hobby for voksne.

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst til å skyte noen dyr eller være på skytebanen. Vil være ute i naturen for meg selv å hygge meg :)

Du kan dra på skytebanen alene, og trenger absolutt ikke å slkyte dyr! Men da har du lov å skyte med tyngre våpen enn luftgevær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor henvender du deg ikke til politiet med spørsmålet ditt?

De vil jo faktisk gi deg et riktig svar....

Anonymous poster hash: f86b2...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor henvender du deg ikke til politiet med spørsmålet ditt?

De vil jo faktisk gi deg et riktig svar....

Fordi jeg regnet med at det var mennesker som kunne litt om jus på jus forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi jeg regnet med at det var mennesker som kunne litt om jus på jus forumet.

Så da tenker du at det er greit å kjøpe et ulovlig våpen og henvise til at noen på et forum sa det var greit?

Er det en grunn til at du ikke vil snakke med politiet, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da tenker du at det er greit å kjøpe et ulovlig våpen og henvise til at noen på et forum sa det var greit?

Er det en grunn til at du ikke vil snakke med politiet, kanskje?

Er dette et tredjegrads forhør eller hva er greia? Hvorfor svarer du på mine 2 spørsmål med 2 spørsmål?

Om du ikke har svarene på det jeg etterspør så trenger du ikke svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dra på skytebanen alene, og trenger absolutt ikke å slkyte dyr! Men da har du lov å skyte med tyngre våpen enn luftgevær.

Kanskje en gang i fremtiden, greit å trene litt med luftgevær først. Uansett så er det er absolutt en god tanke og en god ide !

Men i sommer blir det bare meg, sykkelen min, skog, luftgevær , blinker og ballonger. Grei mosjon i tillegg til litt avslappende og gøyal aktivitet når jeg har syklet meg dypt inn i den dypeste skogen :)

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje en gang i fremtiden, greit å trene litt med luftgevær først. Uansett så er det er absolutt en god tanke og en god ide !

Men i sommer blir det bare meg, sykkelen min, skog, luftgevær , blinker og ballonger. Grei mosjon i tillegg til litt avslappende og gøyal aktivitet når jeg har syklet meg dypt inn i den dypeste skogen :)

Ja, pass på å ikke treffe turgåere da ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pass på å ikke treffe turgåere da ;)

Jada mamma, skal passe på finne meg en stor åpen slette. Skal også bruke en kulefanger bak blinkene og dart skiva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du skyte på andre steder enn skytebane må du ha grunneiers tillatelse.

Mitt råd er å melde seg inn i et seriøst skytterlag/pistolklubb. Da får man opplæring, låne ok våpen og tilgang til bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du skyte på andre steder enn skytebane må du ha grunneiers tillatelse.

Mitt råd er å melde seg inn i et seriøst skytterlag/pistolklubb. Da får man opplæring, låne ok våpen og tilgang til bane.

Jeg kan/kunne skyte. Var mye med på jakt når jeg var ung, har ikke skutt på 12 år men muskelminne - sikkert litt rusten i starten men det tar seg opp.

Det var dumt, for nå har jeg allerede bestilt og betalt for revolver og skarpskyter rifle + endel modifikasjoner , 5000 kuler og haugevis av patroner.

Pistolklubb/skytterlag er ikke noe for meg enda, trives best i mitt eget selskap så hadde håpet på mange fine skogsturer i sommer.

Tenker jeg ringer politiet i morgen å hører med de, er ikke sikkert de er så firkanta på det om man sier ifra på forhånd. Da slipper de jo også å rykke ut om noen ringer inn bekymringsmelding om "stor mann med stort våpen observert", da kan jo politiet bare svare "Ja vi er informert om det på forhånd, vedkommende skyter på blink".

Hvis ikke det går så får jeg bare kontakte eierne av en gård jeg jobbet mye på som frivillig flere sommere når jeg var ung - vet de eier mye skog.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering :
Etter at "ransfelt are" gjorde meg oppmerksom om grunneiers tillatelse (takk for det forresten) så bestemt jeg meg for å undersøke dette nærmere for å se om det var noe hold i påstanden.
Jeg søkte meg igjennom lovdata.no for å finne noen paragrafer eller kilder som viste til det men fant ingenting.
Fikk sniper rifla og luftpistol revolveren i posten idag men kjente meg så skeptisk at jeg besøkte politistasjonen etter jobb for å få noe konkret å forholde meg til og det besøket viste bli veldig godt mottat av politi, fikk en lang samtale med politimesteren (det var ikke mangel på lovord for besøket mitt der i gården) - for da sparte jeg de for en stor aksjon med full uttrykning i full mundur (MP5 og skjold).
Planen min om å hygge meg i skogen hadde vært helt grei for bare noen år siden men nå lever vi i andre tider ble jeg fortalt, og befolkningen er generelt veldig redde - så om det blir meldt om skyting så rykker de ut med alt de har med en gang. I midt tilfelle med luftvåpen så hadde jeg mest sannsynlig bare fått meg en skjennepreken som det sang etter, hadde jeg i tillegg vært nebbete eller vrang ville de beslaglagt våpnet (men det ville jeg aldri vært uansett, har stor respekt for politi og den jobben de gjør for å holde samfunnet trygt).
Grunnen til at jeg trodde det var greit fortalte jeg de at var fordi jeg husket når jeg var 14 så hadde jeg og 3 kompiser fått låne 3 luftgevær av noen voksne, så vi tre unggutta gikk langs motorveien mot skogen med våpna godt synlige - vi ble stoppet av politi som spurte "skal dere ut a skyte? erre luftgevær?" og vi sa "ja" , så sa de bare "kos dere!" så kjørte de avgårde. Så i mitt hode tenkte jeg det samme ville vært greit idag - men det var det altså ikke, samfunnet og kulturen har forandret seg veldig siden den gang sa politimesteren.
Det han sa jeg burde gjøre var enten å finne meg noen til å låne meg en hage utenfor tettbebygd strøk eller å melde meg inn i skyteklubb for da får jeg også våpenkort samtidig som jeg får skikkelig trening med ekte våpen og mulighet til å eie eget. Diverse skyteklubber i min by har også store arealer med skog jeg kan boltre meg i.
Politimesteren anbefalte det siste alternativet og det er det jeg kommer til å gå for. Jeg beholder luftgeværet mitt tilfelle jeg finner noen som vil låne meg hage, men sender tilbake luft revolveren å sparer opp til en ekte revolver (smith & wesson) istedet.
The dream :
4080720332_1a3efb8a6a_o.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To eksempler på hvor gæli det kunne gått med delta styrker og helikoptre :

Luftgevær-testing utløste politiaksjon
Politihelikopteret sirklet over nabolag etter at en mann ble observert med våpen. Det viste seg å være en mann som testet et luftgevær.
Mannen hadde ikke på seg klær som minnet om en jeger. Han skal også ha håndtert våpenet på en måte som gjorde at melder reagerte. Dermed reagerte vi også, forteller operasjonslederen.
– Hva skjer med mannen videre?
– Vi kommer til å ta oss en prat med ham. Luftgevær er ikke ulovlig i utgangspunktet, sier operasjonslederen.
Store politistyrker rykket onsdag ettermiddag ut til Romsås etter å ha fått inn en melding om en mann i jegerutstyr som skal ha avfyrt skudd i skogen ved Sverre Iversens vei.
Å skyte med luftvåpen er ikke ulovlig i Norge, men ved Sverre Iversens vei på Romsås ligger det flere skoler og barnehager i nærheten. Det er også en fotballbane rett ved skogen, der barn er i full aktivitet hele dagen.
– Dette er hverken tid eller sted til å avfyre et luftvåpen. Det skaper frykt, sier Nilsen.
Politiet rykket ut med alt av tilgjengelig mannskap til Romsås.
– Vi hadde både Delta og hundepatruljen og på plass, samt ellers ordinære operative patruljer på stedet. Vi prøvde å avgrense området så godt det lot seg gjøre, sier hun.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldte meg inn i skyteklubb igår så har blitt 2 kvelder på rad meg skyting. Har også ringt rundt å hørt om noen kan låne meg en hage å skyte fra i sommer og det ordnet seg, i bytte mot at jeg må hogge ved av og til. Så da har jeg en hage å boltre meg i når jeg vil i sommer mens jeg får opplæring på skyteskole så jeg kan få meg våpenkort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...