Gjest Anonymous Skrevet 29. august 2004 #1 Del Skrevet 29. august 2004 "- Stanser OL ved bønn (VG Nett) Pastor Jan-Aage Torp er sikker på at det ikke blir noe av OL i Athen. Idrettsfesten er nemlig stanset ved bønn. Pinsevennen Jan-Aage Torp mener bruken av motiver fra gresk mytologi i forbindelse med sommerens olympiske leker er et uttrykk for demonisk påvirkning, skriver Dagen. Dro til Athen Derfor reiste Torp, som er pastor i Oslokirken, til Athen sammen med 12 støttespillere. I Athen ba Torp og hans 12 disipler til Gud om at OL må stanses. - Vi ba, gjorde profetiske handlinger og erklærte at OL ikke skal gjennomføres, sier Torp til Korsets Seier. - Det kommer ikke til å bli noe OL i Athen, sa Torp om arrangementet som ikke bare trues av norske pinsevenners bønner. Generelt gresk kaos og problemer rundt byggingen av OL -fasilitetene er nesten like truende for gjennomføringen av arrangementet. - Demonisk påvirkning - Den greske gudsdyrkelsen er ikke en død religion, men fører mennesker inn under en demonisk påvirkning. Ungdom søker åndelige realiteter. Gud har talt til oss om at vi ikke skal akseptere dette. Vi tror på bønnens makt, og at vi gjennom bønn kan rive festningsverk i grus, sier Jan-Aage Torp til Korsets Seier. hele artikkelen http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=231794 Pastor Torp uttalte også på radioen at OL i Aten ikke ville bli gjennomført Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. august 2004 #2 Del Skrevet 29. august 2004 Slike folk er forskrudde. var det ike han som gikk ut med at det ville bli terrorhandlinger også? Det var noe forferdelige greier so skulle skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 29. august 2004 #3 Del Skrevet 29. august 2004 Wow, så overrasket jeg er over at det pastorens spådommer ikke slo til... Med mindre han tenkte på doping eller noe sånn. Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 29. august 2004 #4 Del Skrevet 29. august 2004 Wow, så overrasket jeg er over at det pastorens spådommer ikke slo til... Med mindre han tenkte på doping eller noe sånn. Catzy Jaja, andre sekter som Jehovas vitner er nå fryktelige flinke til å glemme sine egne dommedagsprofetier, så jeg tipperTorp med sine disipler glemmer denne bommen kjapt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. august 2004 #5 Del Skrevet 29. august 2004 full prest angrep marathon-løper slik at han tapte. var det Jan Åge Torp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsLarsere Skrevet 30. august 2004 #6 Del Skrevet 30. august 2004 "- Stanser OL ved bønn hele artikkelen http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=231794 Pastor Torp uttalte også på radioen at OL i Aten ikke ville bli gjennomført Stor overaskelse at det ikke slo til. gud tøysa sikkert me'n, skulle bare drite'n ut litt. selv gud har humor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. august 2004 #7 Del Skrevet 30. august 2004 selv gud har humor! - Ikke forstyrr, Torp, jeg ser på synkronstup!' Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. august 2004 #8 Del Skrevet 30. august 2004 dette utspillet kom pastor Torp med bare få dager før OL fra Dagen 03.08.04 "Torp maner til bønn imot OL-blodbad Jan Aage Torp tror at Gud har talt om blodbad og terror under OL i Hellas. Nå oppfordrer han kristne til å be for arrangementet. Pastor i Oslokirken tror på både forbønner og motbønner, og sammen med elleve andre var han i Athen i mars for å be om at de olympiske leker måtte avlyses. Torp liker dårlig at de olympiske leker er grunnlagt på dyrkelsen av Zevs. I gårsdagens Vårt Land åpner Halvor Nordhaug ved Menighetsfakultetet opp for at menigheter kan få varsler om kommende begivenheter, og at vi ikke kan utelukke at noe lignende kan skje i dag. Men han mener at Torp baserer synet sitt på en gedigen misforståelse all den tid at den greske mytologi er en religion og en tradisjon som er død og forlatt. Det er imidlertid Torp fullstendig uenig i. I et intervju med Dagen opplyser han at det fins et gresk mytologisk samfunn i Hellas som ber til Zevs og lovpriser ham. Og da snakker vi ikke om noen få. Samfunnet har 300.000 medlemmer, sier han. Bilder av blodbad Torp har tidligere gått ut i mediene med en oppfordring om å be imot OL. Nå har han valgt å gå ut med et syn som han og flere andre fikk da de var sammen i Athen for å be. – Mens vi ba kom det en veldig sorg over flere av oss. Vi gråt, og det kom opp bilder av blodbad og terror. I første omgang valgte jeg ikke å si noe om det, men på oppfordring fra en av de andre i teamet har jeg nå bestemt meg for å snakke om det, forteller han. Interessen fra media har vært stor, men Torp angrer ikke på at han gikk ut med informasjon fra bønnemøtet i Athen." http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=6221 ironisk nok så brukte grekerne flere milliarder på sikkerhetstiltak mot mulige muslimske fundamentalister, mens det var en kristenfundamentalist som klarte å ødelegge noe av slutten. (marathon-løpet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest arnt.. Skrevet 30. august 2004 #9 Del Skrevet 30. august 2004 her er fra et radiointervju med Torp og Anita Valen fra juni Fra Dagsnytt 18, debatt mellom Anita Valen (AV), Pastor Torp (PT) og med debattleder (DL). DL: - Om OL likevel blir arrangert, vil du ønske Anita Valen lykke til da? PT: - Jeg vet at OL ikke blir arrangert. AV: - *sukk* DL: - Men dersom det LIKEVEL blir arrangert, vil du ønske henne lykke til? PT: - La meg slippe å teoretisere. Tragisk morsomt. Og ikke så rent lite pinlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
edea Skrevet 30. august 2004 #10 Del Skrevet 30. august 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 30. august 2004 #11 Del Skrevet 30. august 2004 Men OL er da ikke over...? Torp'ern kan ha rett, vet dere. Jeg har i hvert fall innmeldingsskjema i pynsevennene klar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
edea Skrevet 30. august 2004 #12 Del Skrevet 30. august 2004 Men OL er da ikke over...? jo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
edea Skrevet 30. august 2004 #13 Del Skrevet 30. august 2004 Men OL er da ikke over...? jo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 30. august 2004 #14 Del Skrevet 30. august 2004 :oops: Ja, jeg holder på seriøs skriving, folkens... men nå har jeg sett på Dagsrevyen...hellu.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest OL kongen Skrevet 30. august 2004 #15 Del Skrevet 30. august 2004 Jeg tror nok at pastor Torp drev et høyt spill blant sine egne tilhengere da han utbasunerte denne profetien. Hypotetisk: hvis OL hadde bli avlyst eller stoppet pga av terror (noe som forøvrig ikke hadde vært så veldig usansynlig i disse tider) så hadde han selvsagt blitt sett på som en stor profet blant sine egne ...og kanske flere. noen uker etter denne "profetien" så skjønte nok Torp at han hadde spilt vel høyt og kom da med et utspill om at han skulle arrangere bønnekampanjer blant de kristne slik at OL skulle bli forskånet fra terror. På denne måten forsøkte han selvsagt å helgardere seg uansette utfallet. det han imidlertid ikke hadde lagt in i kalulasjonen var at en kristenfanatiker nesten ødela slutten på OL da han angrep en ledende marathon-løper slik at han trolig gikk glipp av gullet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2004 #16 Del Skrevet 31. august 2004 Da fikk han rett altså? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2004 #17 Del Skrevet 31. august 2004 Jeg tror nok at pastor Torp drev et høyt spill blant sine egne tilhengere da han utbasunerte denne profetien. Hypotetisk: hvis OL hadde bli avlyst eller stoppet pga av terror (noe som forøvrig ikke hadde vært så veldig usansynlig i disse tider) så hadde han selvsagt blitt sett på som en stor profet blant sine egne ...og kanske flere. noen uker etter denne "profetien" så skjønte nok Torp at han hadde spilt vel høyt og kom da med et utspill om at han skulle arrangere bønnekampanjer blant de kristne slik at OL skulle bli forskånet fra terror. På denne måten forsøkte han selvsagt å helgardere seg uansette utfallet. Eller som det heter blant kompetente sportsreferenter: Djerv 1919, uavgjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2004 #18 Del Skrevet 31. august 2004 Det er jo slik folk som han får "rett" Det er o han og hans folk som forhindret at det ikke skedde noe? hvorfor ber han ikke for alle som lider her i verden? han har jo makten og de rette ordene. Han har også kontakt med de som er lengre oppe, så hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 31. august 2004 #19 Del Skrevet 31. august 2004 hvorfor ber han ikke for alle som lider her i verden? han har jo makten og de rette ordene. Han har også kontakt med de som er lengre oppe, så hvorfor ikke? Guds veier er uransakelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2004 #20 Del Skrevet 31. august 2004 Tom! Dette vil pastoren svare også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå