Gå til innhold

Toving


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Min yngste datter ønsker seg en tovet lue. Jeg har allerede laget den en gang, men da jeg tovet den i vaskemaskinen ble den altfor liten! Garnet heter Eskimo, jeg vasket på 40 grader med en spiseskje grønnsåpe. Brukte vanlig bomullsporgram med sentrifugering og skylling. Noen som kan si hva jeg bør gjøre annerledes - jeg vil så gjerne at datteren min skal få denne luen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan prøve å strekke luen. Ha masse balsam i en bøtte, og strekk luen. Burde fungerer hvis den ikke ble aaaaltfor liten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har strekt den så mye jeg klarte (fikk til og med hjelp av min mann) men den er fortsatt for liten. Så jeg må nok lage en ny. Men hva gjør jeg, så det ikke går likens med den nye luen når den skal toves?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke noe annet forslag enn at du strikker en større lue i utgangspunktet.

Ble den veldig hardt tovet ? I min maskin er en rundt på 40 grader minimum for å tove skikkelig, blånisseluene har gått enten to runder eller på 60 grader.

Du kan selvfølgelig prøve finvask, eller 30 grader, eller begge, men da er jeg redd det ikke blir noen skikkelig tovet effekt.

Fulgte du oppskrift ? Uansett kan det neppe skade å strikke den større, hvis den fortsatt er for stor etter tovingen, tover du den bare en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja jeg fulgte oppskrift. Men det jeg lurer på er om dere pleier å sentrifugere? Tenkte jeg kunne prøve lett sentrifugering eller noe neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg fulgte oppskrift. Men det jeg lurer på er om dere pleier å sentrifugere? Tenkte jeg kunne prøve lett sentrifugering eller noe neste gang.

Jeg pleier alltid å sentrifugere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sentrifugerer, men bruker ikke såpe.

Da jeg lager masse vesker, har jeg kommet frem at min maskin tover finest på finvask program.

Strikk noen prøvelapper med det garnet du bruker, som du prøver deg frem med på de ulike programmene. Med og uten såpe osv!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...