kornelia84 Skrevet 29. august 2004 #1 Skrevet 29. august 2004 *litt spent* :klø: Jeg har blå øyne.. Samboeren har brune/grønne/spraglete.. Min far har blå, min mor har brun/grønne/spraglete og alle mine søsken har blå.. Hans far har blå, hans mor har brun/grønne/spraglete ..jeg trodde de spraglete var genetisk brune og "regjerte" over de blå? Men er det ikke sånn? :o
Gjest allium Skrevet 29. august 2004 #2 Skrevet 29. august 2004 Forenklet kan man si at det er 50/50 sjanse for enten blå eller brune øyne i deres tilfelle. Det stemmer at brunt dominerer. Det vil si at hvis man har ett gen for blått og ett for brunt, får man brune øyne. For å få blå øyne, må man ha to blå gener. Dermed har samboeren din arvet ett blått gen av moren, og sjansen er 50/50 for at dette går videre til deres barn. Arvet barnet det brune genet hans, blir det brunøyd.
millemei Skrevet 30. august 2004 #3 Skrevet 30. august 2004 Jeg trodde også at det brune dominerte og siden jeg og min mor har brune øyne, var jeg ganske sikker på at barna mine ville få det også. Men tydeligvis har jeg blå gener i meg også, for begge barna mine har fått blå øyne
Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 30. august 2004 #4 Skrevet 30. august 2004 Jeg også trodde at brunt er dominerende. Jeg har brune, mor, far, 3 søsken har brune øyne. Han har blå øyne. Datteren vår har blå øyne.
Nasseline Skrevet 30. august 2004 #5 Skrevet 30. august 2004 Min stedatter har brune øyne. Faren har brun-grønne, og moren henes har blå (tror jeg).
Gjest Gjesta Skrevet 30. august 2004 #6 Skrevet 30. august 2004 Hun ene vinneren av Frøken Norge var halvt Thailandsk, og det såg ut som hun har blå øyne. (Er ikke det uvanlig med blå øyner i Thailand?)
Lala Skrevet 30. august 2004 #7 Skrevet 30. august 2004 Brune eller blå! Din samboer har fått et blått "gen" fra sin mor, mens det brune "genet" fra hans far har dominert over og dermed gitt fargen brun hos han. Du som har blå øyne har to blå gener. Genkombinasjonene blir blått fra deg og blått fra han (resultat blå), blått fra deg brunt fra han (resultat brun). Sannsynligheten er 50/50
Gjest :) Skrevet 3. september 2004 #8 Skrevet 3. september 2004 Vi fikk tvillinger. Begge vi foreldrene har grønne øyne. Farmor og farfar grønne og blå.Mormor og morfar blå. Men tvillingene fikk brune øyne. Det hadde begge oldefedrene deres. :D
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2004 #9 Skrevet 3. september 2004 Jeg vil tro at ungene deres mest sannsynlig får brune, gulbrune(spraglete) eller grønne øyne. Vi er to brunøyde foreldre, fikk et barn med knallblå øyne.
Gjest Embla s Skrevet 4. september 2004 #10 Skrevet 4. september 2004 Hvis to brunøyde (som begge har brun og blå gener) får barn, er det 25% sjangse for å få barn med brune øyne og brun-brun gener, 50 % sjangse for å få barn med brune øyne og brun-blå gener og 25 % sjangse for å få barn med blå øyne og blå-blå gener. ps: Hvis to mennesker med blå øyne får barn med brune øyne er HAN den mest blåøyde
Varja Skrevet 4. september 2004 #11 Skrevet 4. september 2004 ps: Hvis to mennesker med blå øyne får barn med brune øyne er HAN den mest blåøyde Ikke nødvendigvis heldigvis. Naturen er ikke så eksakt som matematikk. For den som har hørt om Mendel så "pyntet" han på resultatene sine når han krysset erteblomster med forskjellig farge, teorien hans stemte ikke i absolutt alle tilfellene.
Gjest Tex Skrevet 4. september 2004 #12 Skrevet 4. september 2004 Jeg har grå, pappaen har blå og min sønn har de nydeligste brune du kan tenke deg. Det er noen som har reagert.....
Gjest Embla s Skrevet 4. september 2004 #13 Skrevet 4. september 2004 Ikke nødvendigvis heldigvis. Naturen er ikke så eksakt som matematikk. For den som har hørt om Mendel så "pyntet" han på resultatene sine når han krysset erteblomster med forskjellig farge, teorien hans stemte ikke i absolutt alle tilfellene. Vel, hvis man har BLÅ øyne, består de av genene blå og blå. Dette er ressesive gener, slik at hvis du får barn med noen med brune øyne (som kan inneholde brun-brun eller blå-brun genmateriale) kan du få barn med blå øyne (hvis den brunøyde har brun-blå som genotype). Hvis to mennesker med BKÅ øyne får barn, finnes det ikke brune gener hos noen av de (Siden blå er ressesivt og består av genotypen blå-blå). Hvor skulle liksom det brune kommet fra, mener du? Hvis en av foreldrene hadde hatt brunt med i genene sine, ville jo det brune overkjørt det blå og vedkommende ville hatt brun farge på øynene.
Varja Skrevet 4. september 2004 #14 Skrevet 4. september 2004 Vel, hvis man har BLÅ øyne, består de av genene blå og blå. Dette er ressesive gener, slik at hvis du får barn med noen med brune øyne (som kan inneholde brun-brun eller blå-brun genmateriale) kan du få barn med blå øyne (hvis den brunøyde har brun-blå som genotype). Hvis to mennesker med BKÅ øyne får barn, finnes det ikke brune gener hos noen av de (Siden blå er ressesivt og består av genotypen blå-blå). Hvor skulle liksom det brune kommet fra, mener du? Hvis en av foreldrene hadde hatt brunt med i genene sine, ville jo det brune overkjørt det blå og vedkommende ville hatt brun farge på øynene. Det du beskriver er slik det er i de fleste tilfellene. Men det er ikke alltid slik. Nå er ikke jeg biolog, og det begynner å bli noen år siden jeg hadde biologi på gymnaset, så jeg kan ikke svare på hvorfor. Av og til skjer det mutasjoner i genmaterialet som gjør at de forandrer seg, mulig at dette er årsaken i noen tilfeller. En annen mulig årsak kan være at det finnes ulike fargesjatteringer, at for eksempel grå eller grønne øyne inneholder noe brunt osv.
Gjest Eir Skrevet 4. september 2004 #15 Skrevet 4. september 2004 Hvis to mennesker med BKÅ øyne får barn, finnes det ikke brune gener hos noen av de (Siden blå er ressesivt og består av genotypen blå-blå). Hvor skulle liksom det brune kommet fra, mener du? Hvis en av foreldrene hadde hatt brunt med i genene sine, ville jo det brune overkjørt det blå og vedkommende ville hatt brun farge på øynene. Som sagt, dette stemmer ikke alltid. Den genlæra vi hadde på ungdomsskolen var for det første kraftig forenklet, gener kan være mere sammensatt enn at de enten er dominante eller recessesive, det finnes også ulike grader av dette. Så har man også mutasjoner, i tillegg til naturens uforutsigbarhet, som gjør at både dominante og recessive gener plutselig kan poppe opp mange generasjoner senere. Foreldrene min har også blå øyne, mens jeg har hovedsaklig grønne/brune. Og det er ingen tvil om hvem foreldrene mine er. Men øynene mine innholder egentlig alle fargene fra grått/blått til brunt/grønt, så jeg vil tippe at det kan være en slags mutasjon. Men feks så kan begge foreldrene i teorien ha små spor av brunt, som er for små til å dominere, (det gjør de bare dersom blått/brunt er 50/50) men når disse islettene slår seg sammen hos ett evt avkom, så kan det bli nok til å dominere.
Gjest Cuddly Skrevet 5. september 2004 #16 Skrevet 5. september 2004 Grønne øyne er et resultat av brune øyne "gone wrong". Produksjonen av farge stoppet for tidlig opp. Altså er det gen for brune øyne man har, selv om fargen er grønn!
smofie Skrevet 5. september 2004 #17 Skrevet 5. september 2004 Hun ene vinneren av Frøken Norge var halvt Thailandsk' date=' og det såg ut som hun har blå øyne. (Er ikke det uvanlig med blå øyner i Thailand?)[/quote'] Fikk veldig på følelsen at det var blå linser, slik som miss Kathrine har.
Gjest Gjesta Skrevet 5. september 2004 #18 Skrevet 5. september 2004 Ikke umulig. (Så Kathrine har linser?..Det visste jeg ikke..)
Shagya Skrevet 6. september 2004 #19 Skrevet 6. september 2004 Forenklet kan man si at det er 50/50 sjanse for enten blå eller brune øyne i deres tilfelle. Det stemmer at brunt dominerer. Det vil si at hvis man har ett gen for blått og ett for brunt, får man brune øyne. For å få blå øyne, må man ha to blå gener. Dermed har samboeren din arvet ett blått gen av moren, og sjansen er 50/50 for at dette går videre til deres barn. Arvet barnet det brune genet hans, blir det brunøyd. Javel ? Min mor har brune øyne, min far har blå. Søsknene mine har brune øyne, jeg har blå. Det vil med andre ord si at min mor har blå gener ? Men hvordan kan det gå an da, om det er brunt som dominerer ? Da burde jo jeg vært like brunøyd som begge mine søsken... ?
Gjest Eir Skrevet 6. september 2004 #20 Skrevet 6. september 2004 Javel ? Min mor har brune øyne, min far har blå. Søsknene mine har brune øyne, jeg har blå. Det vil med andre ord si at min mor har blå gener ? Men hvordan kan det gå an da, om det er brunt som dominerer ? Da burde jo jeg vært like brunøyd som begge mine søsken... ? Sannsynligvis har da moren din ett brunt og ett blått gen. (Disse er alltid i par, og man arver bare ett gen fra mor og ett fra far.) Siden blått er recessivt kan det arves i mange generasjoner, før det før sjansen til å slå ut i praksis. Dermed har du sannsynligvis arvet det blå genet fra henne, og ett av de to blå som faren din nødvendigvis har, og endt opp med blå øyne. Søsknene dine har tydeligvis fått det brune genet fra mor, som da dominerer de blå fra far, slik at de har endt opp med brune øyne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå