AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #1 Skrevet 18. mai 2015 Jeg har en uvane med å snakke veldig fort og utydelig, jeg aner ikke hvorfor og det begynner å bli irriterende og litt flaut. Føler at jeg ikke klarer å fullføre enkelte setninger eller at jeg begynner å rote med ordene. Vil gjerne bli kvitt dette, men jeg vet ikke hvorfor? Har prøvd å snakke sakte og tydelig, men dette skjer selv om jeg snakker med min egen mor eller kjæreste. Og jeg har jo ikke akkurat noe grunn til å være nervøs når jeg snakker med dem. Er det noen som sliter med det samme? Jeg har nettopp fått meg en lederjobb og jeg vil gjerne bli kvitt denne "uvanen" for jeg føler jeg virker mer usikker enn hva jeg faktisk er. Da jeg var på jobbintervju følte jeg at jeg snakket veldig utydelig og lavt. Jeg fikk jobben selv om (heldigvis..). Av og til begynner jeg på en setning, slutter midt i og begynner på en ny setning med en helt annen betydning. Må jo virke smårar ovenfor de jeg snakker med Jeg skjønner det hjelper å snakke sakte og tydelig - men hva når dette ikke hjelper nok..? Det er gjerne i arbeidssituasjoner jeg vil slippe dette, føler jeg virker så useriøs og usikker. Og jeg vil gjerne gjøre et godt inntrykk på de jeg møter. Jeg har jo en lederjobb og vil gjerne virke stabil og trygg - men det virker jo ikke som at jeg er der når jeg ikke snakker "trygt" og med en klar stemme. Anonymous poster hash: 476a0...924
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #2 Skrevet 18. mai 2015 Håper du får svar, sliter nemlig med det samme.. Trodde det var bare meg jeg, så bra vi er flere jeg har merket at jeg tenker utrolig mye når jeg snakker, man konsentrerer seg ikke om det man snakker om. Har du vane for å bli lett ukonsentrert? Tillegg til det så tenker man på noe annet enn det man snakker om, også plutselig snakker du om to forskjellige ting. Hjelper å ikke tenke for mye når man snakker, men da kan det også bli krøll. Håper det kommer noen smarte tips her Anonymous poster hash: c28c8...8a0
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #3 Skrevet 18. mai 2015 Trodde det bare var meg som slet med dette! Jeg roter sinnsykt når jeg snakker, glemmer ord, snakker altfor fort og utydelig. Ender med at folk ikke gidder å snakke med meg, snur seg vekk, mister interessen, ikke tar meg alvorlig. Veldig slitsomt, sårende og irriterende..Håper også det kommer noen smarte tips, beklager at jeg ikke kan hjelpe deg! Anonymous poster hash: 8dfb5...b99
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #4 Skrevet 18. mai 2015 Jeg har dette som et av symptomene på lavt stoffskifte. Det er i hvert fall det legen har konkludert med, i og med at det avhenger av nivået på stoffskiftet og alle nevrologiske tester var i orden. Det er tidvis VELDIG plagsomt, men jeg har lært meg å leve med det. Veldig greit å ha en grunn til hvorfor det er sånn da.Anonymous poster hash: 7de54...705
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #5 Skrevet 18. mai 2015 Kanskje det er slik dere har: http://www.statped.no/lopsktale Altså løpsk tale. Kan være verdt en tur til logoped:) Anonymous poster hash: 337ed...1fd 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #6 Skrevet 18. mai 2015 Dette er akkurat sånn som jeg er. Roter noe grusomt med ord, blander orda i setninga og blir sjeldent ferdig med en setning før jeg starter på en ny... Vært sånn hele livet. Da jeg var liten var det kun mamma som forstod hva jeg sa. Er under utredning for adhd nå, og tror det henger litt sammen med det. Skulle gjort veldig mye for å lære meg å snakke t-y-d-e-l-i-g Anonymous poster hash: 71c46...0d5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #7 Skrevet 18. mai 2015 Hva med å øve seg litt på å snakke tydelig? Når du er alene kan du feks. prøve å si vokalene stakato, og øv deg på å si feks; "en djerv dvergbjerk" "torskefisk-laksefisk" "pappa pappegøyen pakker pappesker" Dersom du øver deg på å si dette høyt, tydelig, langsomt og fort så vil du til slutt føle at du har god diksjon det er en treningssak, så selv om det er kjedelig i starten så skal det ikke så mye til før du merker forskjell. Har prøvd det selv Anonymous poster hash: d4173...956
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #8 Skrevet 19. mai 2015 Hva med å øve seg litt på å snakke tydelig? Når du er alene kan du feks. prøve å si vokalene stakato, og øv deg på å si feks; "en djerv dvergbjerk" "torskefisk-laksefisk" "pappa pappegøyen pakker pappesker" Dersom du øver deg på å si dette høyt, tydelig, langsomt og fort så vil du til slutt føle at du har god diksjon det er en treningssak, så selv om det er kjedelig i starten så skal det ikke så mye til før du merker forskjell. Har prøvd det selv Anonymous poster hash: d4173...956 Takk for tips, dette må jeg prøve ut! TS Anonymous poster hash: 476a0...924
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå