AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #1 Skrevet 18. mai 2015 Svigermor ville lage et hentesett og sa det var veldig viktig for henne. Igår fikk vi det og det er altfo stort (type str 3-6mnd).. hun ville ha mye skryt og blir fort sur så jeg tør ikke si noe,heller ikke be noen andre om å strikke. Det er bare 4 uker til termin. Hva gjør jeg?Anonymous poster hash: 72ec1...011
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #2 Skrevet 18. mai 2015 Du bruker det og er fornøyd, ikke misfornøyd og sutrete! Hvordan ville du reagert om det var din egen mor som hadde strikket akkurat det samme? Anonymous poster hash: c63aa...369 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #3 Skrevet 18. mai 2015 Du bruker det og er fornøyd, ikke misfornøyd og sutrete! Hvordan ville du reagert om det var din egen mor som hadde strikket akkurat det samme? Anonymous poster hash: c63aa...369 Man kan ikke bruke et hentesett på en nyfødt som er altfor altfor stort! Anonymous poster hash: 72ec1...011 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #4 Skrevet 18. mai 2015 Du bruker det og er fornøyd, ikke misfornøyd og sutrete! Hvordan ville du reagert om det var din egen mor som hadde strikket akkurat det samme? Anonymous poster hash: c63aa...369 Hvis det var min mor hadde jeg sagt at det er for stort og at vi sparer det til det passer.Anonymous poster hash: 72ec1...011 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #5 Skrevet 18. mai 2015 Si til henne at det er for stort, så hun kan strikke et som er mindre? Hvis hun ikke vil, kan du vel spørre noen andre om å strikke. Anonymous poster hash: d1ba5...2f0
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #6 Skrevet 18. mai 2015 La nå ungen bli født før du klager. Kan hende det ser fint ut når ungen får det på. Jeg har ei ste-svigerdatter som aldri blir fornøyd med det jeg strikker. Hun vil gjerne bestemme hva jeg skal strikke, farger, str osv. Resultatet av dette er at jeg ikke strikker til de barna, bare til stedatters barn. Anonymous poster hash: d0262...03f 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #7 Skrevet 18. mai 2015 La nå ungen bli født før du klager. Kan hende det ser fint ut når ungen får det på. Jeg har ei ste-svigerdatter som aldri blir fornøyd med det jeg strikker. Hun vil gjerne bestemme hva jeg skal strikke, farger, str osv. Resultatet av dette er at jeg ikke strikker til de barna, bare til stedatters barn. Anonymous poster hash: d0262...03f Herregud! Jeg har takket,skrytt henne opp i skyene og sagt tusen tusen takk! sa flere ganger hvor heldig jeg er og hvor fint det er. Men det kan ikke brukes som -hentesett-!Anonymous poster hash: 72ec1...011
Hege899 Skrevet 18. mai 2015 #8 Skrevet 18. mai 2015 La nå ungen bli født før du klager. Kan hende det ser fint ut når ungen får det på. Jeg har ei ste-svigerdatter som aldri blir fornøyd med det jeg strikker. Hun vil gjerne bestemme hva jeg skal strikke, farger, str osv. Resultatet av dette er at jeg ikke strikker til de barna, bare til stedatters barn. Anonymous poster hash: d0262...03f Bedre at folk får bestemme selv slik at det blir brukt da. Du skaper splid når du kun strikker til den ene.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #9 Skrevet 18. mai 2015 Bedre at folk får bestemme selv slik at det blir brukt da. Du skaper splid når du kun strikker til den ene. Jeg strikker kun det jeg har lyst til å strikke. Strikker ikke på bestilling. Stedatter blir kjempeglad for det barna hennes får, mens ste-svigerdatter skal dirigere strikkinga mi. Det finner jeg meg ikke i. Jeg forventer ikke takk i hytt og pine, men jeg lar meg ikke dirigere. Anonymous poster hash: d0262...03f 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #10 Skrevet 18. mai 2015 Bedre at folk får bestemme selv slik at det blir brukt da. Du skaper splid når du kun strikker til den ene. Dersom hun aldri blir fornøyd skjønner jeg godt at det ikke blir strikket til henne. TS, se det ann når ungen blir født. Er det aaaltfor stort sparer du det til ungen har vokst og bruker noe annet. Er det passelig bruker du det Anonymous poster hash: aca38...ddf
SjiraffenLaffen Skrevet 18. mai 2015 #11 Skrevet 18. mai 2015 (endret) Hentesettet vi fikk var også altfor stort, men vi bare bretta opp armer og bein og knøt sløyfa litt strammere. Funker ikke det er det ikke grunn til å lage så mye oppstyr. Ta med settet, og et sett dere kjøper selv også bruker dere det som er best når hjemreisen kommer. Trenger jo ikke å si noe særlig om det til henne før uansett. Endret 18. mai 2015 av SjiraffenLaffen
lisske Skrevet 18. mai 2015 #12 Skrevet 18. mai 2015 Min mor strikker -hentesett- som hun selv kaller det. Det er i str 4 mnd, og vil passe når det blir kjøligere ute, okt-nov. Jeg sa at det var flott at hun strikker et sett som jenta vår kan ha bruk for og over litt lengre tid. Selve hentesettet blir jo i str 50, og kommer ikke til å kunne bruke det mange gangene før det er for lite... Vi har derfor gjort innkjøp av det som kommer til å bli brukt som hentesett selv Viste det til min mor, og hun var glad for at vi valgte noe vi selv likte og hadde valgt selv. Hennes definisjon på -hentesett- var et strikket sett til et spedbarn, buske, jakke, lue og sokker. Ikke at det absolutt måtte brukes fra sykehuset og hjem Så for meg og min mor var definisjonen på hentesett ulik. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #13 Skrevet 18. mai 2015 hvorfor spiller det noen rolle hva ungen har på seg når det drar hjem, hvorfor er hentesett et ord liksom? Kan man ikke bare dra på en hvilken som helst body, bukse genser og lue? Anonymous poster hash: bc3fd...04d 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #14 Skrevet 18. mai 2015 Dersom hun aldri blir fornøyd skjønner jeg godt at det ikke blir strikket til henne.Anonymous poster hash: aca38...ddf Takk Strikking er min hobby, noe jeg koser meg med og det tar mye tid. Derfor vil jeg selv velge hva jeg skal lage. hvorfor spiller det noen rolle hva ungen har på seg når det drar hjem, hvorfor er hentesett et ord liksom? Kan man ikke bare dra på en hvilken som helst body, bukse genser og lue? Anonymous poster hash: bc3fd...04d For mange så betyr det mye hva babyen har på seg når de skal hjem fra sykehuset. Det er jo noe av det første babyen har på av klær - bortsett fra det de har på sykehuset. Selv hadde jeg aldri som ts sin svigermor forlangt at babyen skulle ha på det jeg strikker. Synes det er koselig at det blir brukt, men har også forståelse for at foreldrene kanskje har vært å kjøpt hentesett i fellesskap. Dessuten er babyer så forskjellige i str, noen er store og andre er små. Er ikke alltid like lett å beregne riktig str. Anonymous poster hash: d0262...03f
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #15 Skrevet 18. mai 2015 Min baby var størrelse 40 som nyfødt, og foruten body etc reiste han hjem fra sykehuset (vinter) i en ulldress i størrelse 68 :-D "greit å ha noe å vokse i", mente min mor som hadde kjøpt den inn. Når dressen var passe var det sommer og ikke bruk for den. Neste vinter var den for liten. Men baby kom seg trygt hjem fra sykehuset :-)Anonymous poster hash: 0a6ec...295
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #16 Skrevet 18. mai 2015 Smil, takk og putt det på ungen. Er det ALT for stort, ta det på og ta et bilde for så å ta på noe som passer. hadde det ikke vært for at du straks har termin hadde jeg mistenkt deg for å være svigersøstra mi. Aldri møtt noen så uhøflig i mitt liv, og hun er ikke særlig likt av noen i familien. Men man kan såklart ikke gå å forlange at det blir brukt da, men greit å bruke det et par ganger bare for å vise at man setter pris på det som blir laget. Og ikke si at du skal bruke det, for så å bruke noe din egen mor har laget. Vær ærlig men samtidig høflig koselig at noen faktisk tar seg bryet med å legge arbeid i det man gir bort.Anonymous poster hash: 1e9c1...a19
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #17 Skrevet 18. mai 2015 Ser ikke helt problemet her. Du kan jo si at du håper det passer når babyen skal hjem fra sykehuset, og hvis det ikke gjør det får du iallfall brukt det senere kan du si.Anonymous poster hash: ab237...f74
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #18 Skrevet 18. mai 2015 Hvorfor i all verden skal TS takke, neie, bukke og late som hun er glad for å bruke noe hun egentlig ikke vil ha på babyen? Hvorfor skal hun gå på akkord med seg selv for å glede andre, hvis det gjør at hun føler det blir helt feil? Være takknemlig for noe hun ikke har bedt om? Ts - du må velge dine kamper med omhu. Hvis det er viktig for deg hva babyen har på seg når dere reiser hjem så takker du fint for strikkesettet og sier at det skal du bruke mye når det blir passe, men at det er for stort som hentesett. Jeg mener at man alltid skal være hyggelig og høflig når man får gaver, men liker jeg det ikke så setter jeg det bort eller gir det videre til freetex. Vi fikk en rosemalt vugge med "lilleprinsen" på av mine svigerforeldre. Jeg og min mann syntes den var helt forferdelig. Og aldri i verden om jeg ville ha den i stua. Det er ikke en gave det går an å gjemme bort heller, så vi tok det opp med de. Sa vi var veldig glade for vugga, men at den ikke passet helt inn hos oss. Vi foreslo litt justeringer på malingen, vugga ble helt grei og vi hadde den i stua i noen mnd. Bla. min søster syntes det var helt forferdelig at vi hadde sagt i fra, men hvorfor skal jeg ha en vugge jeg synes er sjøstygg stående (til min store irritasjon) i min stue, fordi at noen har kjøpt den uten å høre med oss først? Det samme med hun i innleggene over her - du kan ikke strikke det du selv synes er pent, gi det bort, for så å bli sur hvis mottager ikke liker det. Det får være måte på. Strikk enten det du vet din svigerdatter liker, eller la vær! Jeg mener ikke at man skal være utakknemlig, men vi alle er forskjellige og liker forskjellige ting. Så TS, vil du ikke bruke hentesettet så gjør du ikke det. Sørg for å si i fra på en respektfull og høflig måte. Det er ditt barn og du bestemmer, uansett.Anonymous poster hash: 5d1bb...122 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #19 Skrevet 18. mai 2015 Ta det på ungen, ta bilde og send til sviger, ta det av igjen og på med det ekte hentesettet. Problem solved.. Anonymous poster hash: 198a8...88d
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #20 Skrevet 18. mai 2015 Det samme med hun i innleggene over her - du kan ikke strikke det du selv synes er pent, gi det bort, for så å bli sur hvis mottager ikke liker det. Det får være måte på. Strikk enten det du vet din svigerdatter liker, eller la vær! Jeg mener ikke at man skal være utakknemlig, men vi alle er forskjellige og liker forskjellige ting.Anonymous poster hash: 5d1bb...122 Hahaha, morsom kommentar Det er ikke snakk om å bli sur fordi at mottager ikke liker det, men jeg lar meg ikke dirigere av ei som skal bestemme hva jeg skal strikke, og i tillegg legge seg oppi hele strikkeprosessen. Når jeg legger ut bilder på face av ting jeg har strikket til andre barn, så kommenterer ste-svigerdatter at hun vil også ha, men mål sånn og sånn, og farger osv. Jeg koser meg med håndarbeidet mitt, jeg strikker etter mønster og velger derfor å ikke strikke til ste-svigerdatters barn. En gang hadde jeg kjøpt inn garn og mønster til bunad til ene barnet hennes, da måtte jeg bytte garnet i bunnfargen fordi hun ikke likte det. Ja, greit at man skal like det, men strikk sjøl da for svarte. Anonymous poster hash: d0262...03f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå