Gå til innhold

Døra er ulåst når jeg våkner, noen som låser den opp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere,
jeg bor i en blokk og har ikke bodd her mer enn et års tid. Har hatt en rar følelse fra starten av, og de siste månedene har jeg flere ganger kommet hjem til ulåst dør, og våknet opp til ulåst dør. Jeg er alltid påpasselig med å låse. Det er ingenting som blir stjelt eller noe, men jeg kan ikke skjønne hvorfor døra mi plutselig er ulåst! Begynner å bli litt redd. I starten når jeg bodde her fikk jeg akutt paranoid angst fordi jeg syntes det var noen som drev å tukla med døra mi og hvisket på utsiden. Aldri vært skeptisk til naboer eller noe før men føler virkelig at det er noe humbug her, ikke fra naboene men fra noen som åpenbart har nøkler selv og sniker seg inn av ukjente årsaker eller evn bare for å "psyke meg ut".
Noen som har opplevd noe lignende? Er det noen som spionerer på meg? Hva kan jeg gjøre for å forsikre meg om at ingen låser seg inn her? (utenom å bytte lås for egen regning, for da må jeg uansett søke boligeier osv)

Jeg vurderte å henge ting på håndtaket på innsiden slik at jeg hører det faller av om de låser opp døra på natta, men er liksom litt redd for å våkne av det også vet ikke om jeg vil takle at det plutselig er noen som kommer inn døra mi. Hadde og en ubehagelig opplevelse, som mange vil kalle for søvnparalyse, der jeg våknet av at noen tråkket rundt i soverommet mitt og jeg så en skikkelse men klarte ikke røre meg. Det kan jo bare ha vært en søvnparalyse, men når jeg igjen i dag står opp til ulåst dør begynner jeg virkelig å lure...! Jeg har ikke vært ute av leiligheten hele helga, og vet at døra har stått låst.

Anonymous poster hash: b3784...931
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett noe tungt foran døren før du legger deg om kvelden. Om noen låser seg inn, vil du høre om de prøver å komme seg inn, og du vil se om det har blitt flyttet på iløpet av natten.

• Liker 30
Skrevet

Bytt lås?

• Liker 20
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg sover med ørepropper får ikke sove uten pga sus fra gaten og passerende trikk... Kan heller ikke bytte lås for da må jeg få tillatelse fra de som eier blokka, og hvis det er noen som sniker seg inn med nøkkel er det jo sannsynlig at det faktisk er de som eier blokka som har ekstrasett med nøkler... Noen som har opplevd noe lignende??!

Skjønner liksom ikke poenget med å låse opp en dør gang på gang om de ikke skal stjele noe så jeg føler meg så overvåket/forfulgt...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tidligere beboer som har skaffet seg nøkler, kanskje? Støtter rådet om å sette noe tungt fremfor døren, men var jeg deg, ville jeg ha søkt eier om å få bytte lås, altså.

Anonymous poster hash: 0bfa0...e42
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Sett på en slik lenkelås.. Husker en jeg leide til en gang brukte å komme uten å si fra, gjerne tidlig om morgenen. Jeg begynte å bruke den låsen, etter det har han alltid sendt melding før han kommer. Haha. Eller du kan kjøpe et kamera/bruke web kamera som filmer når den registrerer bevegelser rettet mot innsiden av døra. Da finner du nok ut av hva som skjer. Jeg hadde vært ut av leiligheta der for lenge siden hadde jeg vært deg

Anonymous poster hash: bcc76...727

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Men sikkerhetslenke kan du vel sette opp uten å søke hos noen?

Anonymous poster hash: 5d7b6...d6c

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

. Kan heller ikke bytte lås for da må jeg få tillatelse fra de som eier blokka, og hvis det er noen som sniker seg inn med nøkkel er det jo sannsynlig at det faktisk er de som eier blokka som har ekstrasett med nøkler..

Det å søke om å bytte lås er en formalitet, alle kan miste nøkler, og da må lås byttes.

Hvis døren fortsetter å bli låst opp etter å ha byttet nøkkel vet du jo hvem som har anledning til det.

Ingen kan nekte deg å installere sikkerhetslås og sikkerhetslenke på din dør.

Anonymous poster hash: 821bd...6db

• Liker 20
Skrevet

Sett opp en sikkerhets lenke. Da kommer de i hvertfall ikke inn når du er hjemme.

Du vil ikke være den første som har tidligere beboere eller boligeiere som sniker rundt hos folk.

Ei jeg kjenner opplevde at ting hjemme hos henne flyttet på seg. Hun trodde først at det var hun som surret, men så la hun ut små feller. Å da de hadde flyttet på seg så forsto hun at det faktisk var noen der.

Hun satt opp ett sjult kamera. Å det viste seg at en som hadde bodd der for flere år siden fortsatt hadde en nøkkel. Så var han som låste seg inn.

Å det gjorde han ikke kun da hun var borte, men om natten da hun sov også.

Han ble anmeldt og fikk dom.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig ekkelt!! Hadde ikke turt å sove der en natt til. Sett opp en felle av noe slag ja. Eller sitt våken i gangen i natt.

Anonymous poster hash: 751b2...dfd

• Liker 10
Skrevet

Heng opp et par blikkbokser på innsiden av døren.

Om du ikke våkner av det, så kan du ta den typiske Donald Duck fella. Ta et langt hårstrå. Teip det fast slik at det går fra døren og over til dørkarmen.

Dersom hårstrået er brutt dagen etterpå så er det noen som har åpney døren

• Liker 6
Skrevet

Ekkelt! Skjønner at du ikke tør å henge noe som lager lyd på døra, men enn hvis du får besøk av noen som ikke drar før dere har funnet ut hvem det er? Støtter også de som sier du bør kjøpe sikkerhetslås! Synes det er litt rart at vedkommende kommer seg inn, men ikke låser døra. Men kan jo være at de er ute etter å skremme deg.

AnonymBruker
Skrevet

Skifter ikke alle lås når de overtar leilighet?

Det gjorde vi samme dag som vi overtok.

Det har jeg gjort i de tidlgere leilighetene jeg har eid også. Litt mer komplisert i borettslag, men det ordnet seg der og.

Anonymous poster hash: 44e10...804
  • Liker 6
Gjest gjestvest
Skrevet (endret)

Heng uro på den øvre dørkarmen, så får vedkommende også satt fast nesa i uroen, får seg en nesering i samme slengen.

Entret bygget kul og relaxed, hippie blødende fra nesa gående zikk zakk på vei ut.

Følg bloddråpene, så finner du ut hvor han bor.

Du kan jo installere en sånn en. Enkelt å sette opp.

Du kan også sette det opp slik at det begynner å filme med en gang det er bevegelse i rommet.

http://www.clasohlson.com/no/Pr364994000/Pr364994000

Endret av gjestvest
AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg kjenner opplevde at ting hjemme hos henne flyttet på seg. Hun trodde først at det var hun som surret, men så la hun ut små feller. Å da de hadde flyttet på seg så forsto hun at det faktisk var noen der.

Hun satt opp ett sjult kamera. Å det viste seg at en som hadde bodd der for flere år siden fortsatt hadde en nøkkel. Så var han som låste seg inn.

Å det gjorde han ikke kun da hun var borte, men om natten da hun sov også.

Han ble anmeldt og fikk dom.

Å herregud, men hvorfor gjorde han det?! Hva var forklaringen hans?!

Takk for kommentarer dere, jeg skal komme meg til clas ohlson å kjøpe kamera i morgen, og bruke det hårstrå trikset inntil jeg får tak i dørlenke! Det hadde vært "greit" (greiere) om det bare skjedde én gang og noe faktisk ble stjelt, men nå har det skjedd ca ti ganger og ikke noe stjelt og da blir jeg jo enda mere redd for hva som er intensjonen til den/de som gjør det!

• Liker 1
Skrevet

Sett noe under dørhåndtaket, slik at han/hun ikke får trykket det ned. Men tror jeg hadde skyldt på at jeg hadde mistet nøklene og fått byttet lås. Hvis leiligheten har vært leid ut mange ganger kan det jo være mange nøkler rundt om.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da besteforeldrene mine kjøpte leilighet, så var det som hdde låst seg inn, og spist ting i kjøleskapet osv. Det tok noen ganger før de skjønte at det ikke var hverandre som hadde gjort det. La bestemte ting i kjøleskapet som forsvant. Det viste seg at det var sønnen til de som bodde der før som var narkoman og bodde ute. Heldigvis hadde de ingen kontanter ligggende fremme

Anonymous poster hash: d75e0...a3d
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...