AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #1 Skrevet 18. mai 2015 Har to små hunder på 6mnd og 3år, og de gjør begge enda ifra seg om nettene.. Hun på 3år har nettopp blitt sterilisert, og etter det har hu tisset betydelig mindre om natta, mens hun på 6 mnd både tisser og bæsjer dersom hu må.. De sover i bur på soverommet vårt så er jo hinsides ekkelt igrunnen. Har prøvd å ha de løse på badet med valpegrind som dør istedenfor å lukke de helt inne, og de gjør fortsatt ifra seg da.. Trives i buret og går frivillig inn der om kvelden! På kvelden, før det blir veldig mørkt går vi en runde i nabolaget, og hun eldste tisser/markerer flere plasser, mens hun yngste tisser kun en plass. Rett før leggetid slipper jeg de ut på terrassen slik at de får gjort fra seg, og de tisser som oftest da også. Begynner å bli litt lei av å vaske teppene deres flere ganger i uka, og våkne opp i stanken På dagtid, når de er løse holder de seg uten problem, men hender hu minste tisser på teppet foran døren.. Noen som har det likt? Noen som har hatt det sånn, men fått bukt på problemet? Noen som har tips? Anonymous poster hash: 02ec3...31b
Tabris Skrevet 18. mai 2015 #2 Skrevet 18. mai 2015 Jeg ville først og fremst droppet å ha dem i bur. Når det er hinsides ekkelt for deg, så kan du tenke deg hvordan det er for dem som må sove med egen avføring hver natt. Ellers er det flere ting som kan spille inn her. Har den eldste alltid gjort fra seg inne, eller begynte det når valpen kom? Har de vært sjekket hos dyrlegen at de er friske? Er de stresset i hverdagen eller harmoniske? Er avføringen fast eller rennende? Hvordan er matrutinene deres? Hvordan har du gjennomført det å trene dem husrene? Det kan være litt vanskelig å svare på dette over nettet, samt for oss å hjelpe deg over nettet. Du kan alternativt ta kontakt med en oppdatert og kunnskapsrik atferdsspesialist og få ham/henne til å hjelpe deg. Men jeg ville uansett tatt dem ut av buret og latt dem sove, som du gjorde før, på badet bak valpegrind eller noe. Om de gjør fra seg inne uansett, så slipper de i hvert fall å ligge i egen avføring. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #3 Skrevet 18. mai 2015 Jeg ville først og fremst droppet å ha dem i bur. Når det er hinsides ekkelt for deg, så kan du tenke deg hvordan det er for dem som må sove med egen avføring hver natt. Ellers er det flere ting som kan spille inn her. Har den eldste alltid gjort fra seg inne, eller begynte det når valpen kom? Har de vært sjekket hos dyrlegen at de er friske? Er de stresset i hverdagen eller harmoniske? Er avføringen fast eller rennende? Hvordan er matrutinene deres? Hvordan har du gjennomført det å trene dem husrene? Det kan være litt vanskelig å svare på dette over nettet, samt for oss å hjelpe deg over nettet. Du kan alternativt ta kontakt med en oppdatert og kunnskapsrik atferdsspesialist og få ham/henne til å hjelpe deg. Men jeg ville uansett tatt dem ut av buret og latt dem sove, som du gjorde før, på badet bak valpegrind eller noe. Om de gjør fra seg inne uansett, så slipper de i hvert fall å ligge i egen avføring. Javisst er det utrolig ekkelt for dem også.. Planen er at de skal sove på badet igjen uansett, men hun eldste har nettopp slitt litt med psyken etter løpetid og hormoner i ubalanse, og måtte derfor sove oppi senga vår(da gjorde hun ikke ifra seg overhode og holdt seg hele natten gjennom!) Hun eldste har alltid gjort dette, samme med valpen(som ikke er den eldste sin, sånn til info) :/ Går jevnlig til dyrlege iforbindelse med vaksiner ol, og får beskjed om at begge er fine og sunne hunder, med fin pelskvalitet, fine tenner og masse muskler ifh til størrelse. I hverdagen er de harmoniske og rolige hunder, bjeffer sjeldent og liker å være med på tur (både i skog og mark og jogging), de får også brukt nesen sin regelmessig da vi driver med smeller. De spiser V&H blandet med litt acanafór så vil nesten si at avføringen er perfekt. De får mat 1-2 ganger daglig. Prøver å ikke gi de det siste måltidet for sent. Som oftest før 19-20.. Vi legger oss gjerne klokken halv 1-1.. Vedrørende å gjør de husrene så har jeg bare trent positivt. Oversett når de har gjort det inne, og latet som om det har vært jul og nyttår når de har gjort fra seg ute Hun eldste brukte noe lang tid, mens hun lille gikk til døra 4 dager etter at hun flyttet til oss. Bare veldig merkelig for min del, for hun eldste holder seg jo når hun får sove i senga.. Har fått tips om å fjerne vannskålen på kvelden, noen timer før vi legger oss, men de drikker ikke SÅ mye på kveldstid uansett. Da er de mest oppi sofaen med oss og sløver.. Og nesten litt uaktuelt å fjerne den også, da jeg synes de skal ha tilgang på vann mens vi er våkne. Anonymous poster hash: 02ec3...31b
Tabris Skrevet 18. mai 2015 #4 Skrevet 18. mai 2015 Hva om de får ett måltid til dagen, og de får det om morgenen? Kan det gjøre at de ikke vil ha behov for å gjøre fra seg om natten?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #5 Skrevet 18. mai 2015 Har ofte gitt de maten sin i 14-15 tiden, og da bæsjer fortsatt minsten.. Må nevne at hu eldste ikke bæsjer i buret sitt da. Anonymous poster hash: 02ec3...31b
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #6 Skrevet 19. mai 2015 Igår bæsja minsten i 22tiden da vi gikk siste runden. Fikk også gå ut på terrassen rett før vi la oss. Imorges var det bæsj i buret igjen.. Anonymous poster hash: 02ec3...31b
Tabris Skrevet 19. mai 2015 #7 Skrevet 19. mai 2015 Hvorfor velger du å fortsatt ha minsten i bur når du vet han gjør fra seg der? Er det ikke bedre å gi ham et avgrenset område så han slipper å sove i egen avføring?
Lilleulv_ Skrevet 19. mai 2015 #8 Skrevet 19. mai 2015 Da mine var valper var jeg ute med de om natta også. Når de ble større våknet jeg, om de begynte å romstere og gikk ut med de slik at det ble minimalt med uhell inne. Jeg var nok veldig på alerten, så jeg sov nok ikke veldig dypt i den perioden:) Jeg var opptatt av at de skulle tas med ut når de måtte på do, og å være proaktiv rundt dette. Det gjør de jo raskere husreine. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #9 Skrevet 19. mai 2015 Hvorfor velger du å fortsatt ha minsten i bur når du vet han gjør fra seg der? Er det ikke bedre å gi ham et avgrenset område så han slipper å sove i egen avføring? Jo, såklart. Men ikke helt gunstig når urinen trekker nedi de fugene på badet.. Blir litt rådløs, ikke så kjekt å våkne opp til tiss på baderomsgulvet og bæsj.. Selvom de sover på badet vil vi ikke få løst problemet. Flyttes igjen på badet fortløpende da hu eldste har komt seg godt nok etter operasjonen! Da mine var valper var jeg ute med de om natta også. Når de ble større våknet jeg, om de begynte å romstere og gikk ut med de slik at det ble minimalt med uhell inne. Jeg var nok veldig på alerten, så jeg sov nok ikke veldig dypt i den perioden:) Jeg var opptatt av at de skulle tas med ut når de måtte på do, og å være proaktiv rundt dette. Det gjør de jo raskere husreine. Såklart har jeg vært ute med alle valper om natta jeg også. Våkner når de piper og sier ifra, men desverre ikke så fort de bare reiser seg/graver osv. Hadde en omplasseringshund som måtte tisse veldig ofte. Fikk konstantert at han hadde veldig liten blære, men han ga ihvertfall beskjed når han måtte ut... Disse her lar det bare gå.. Anonymous poster hash: 02ec3...31b
Chifru Skrevet 19. mai 2015 #10 Skrevet 19. mai 2015 (endret) Nå skal det sies at jeg hadde kun det problemet første 2mnd valpen kom i hus. Jeg sto opp en gang midt på natten å gikk til den vaske faste "tisse-plassen"i ca 3 uke fra jeg fikk valpen. Jeg fant også ut at valpen sov lengre og roligere på natten når hun slapp å ligge i bur. Da sov hun på soverommet sammens med meg, i sin egen seng på gulvet. Da sluttet hun på DAGEN å både tisse å gjøre fra seg på natta. Heller aldri hatt problemer på dagtid. Hva med å prøve å lufte hundene en gang midt på natta, helst til en fast plass de bruker å tisse? Og kanskje slutte med bur på natta høres ut som noe verdt å prøve, selv om de trives der. Dette mtp at de skal slippe å ligge i sin egen avføring, for det synes jeg er hinsides ekkelt for dyret. Endret 19. mai 2015 av Chanett 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #11 Skrevet 19. mai 2015 Dette er hunder som begge er voksne nok til ikke å måtte gjøre fra seg om natta når de har gjort det om kvelden. Det skulle egentlig vært unødvendig å måtte lufte dem midt på natta, men ja det er verdt et forsøk. Jeg kjenner jeg hadde kviet meg veldig for å ha hunder jeg måtte opp med om natta når de var voksne, men jaja. Jeg har bare hatt store hunder, og de gangene jeg hører om slike ting, så er det små hunder det gjelder. (Og dette med at små hunder er vanskelig for å få husrene er en av grunnene til at jeg kun har store hunder) Har derfor ikke vært i samme situasjon, for de hundene jeg har hatt, har aldri gjort fra seg inne om natta. Om de har måttet, så har de sagt fra såpass kraftig at vi har våknet og tatt dem med ut, men det har kanskje hendt 1 gang på 5 år. Du gjør alt etter oppskriften, ts. Så jeg skjønner ikke hva som er feil her. Du får bare prøve å lufte dem midt på natta og se om det blir bedre etterhvert. Anonymous poster hash: 5481f...f5c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #12 Skrevet 19. mai 2015 De har store nok bur slik at de ikke må ligge *oppi* avføringen sin, men ja, enig. Er veldigveldig ekkelt at de går på do der de sover. Skal ha de på badet fremover, men har fremdeles ikke løst problemet.. Etter operasjonen var det forresten heeelt reint i buret til den eldste, så jeg VET at hu klarer å holde seg. Anonymous poster hash: 02ec3...31b
Tabris Skrevet 19. mai 2015 #13 Skrevet 19. mai 2015 Jeg tenker også at du kan sette alarmen på og stå opp en gang om natten og ta dem ut. Du kan ha tissematter eller aviser på gulvet slik at urin og avføring ikke trekker ned i gulvet. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #14 Skrevet 24. mai 2015 En liten oppdatering: Ser aller helst at hundene skulle sove i bur, på rommet vårt. Greiest å fortsette med å ha de i bur da vi skal på ferier, andre må passe de, når vi får besøk (har bare ett bad) da de faktisk går dit frivillig når det er bråk/de er slitne. Men de har faktisk ikke gjort noen ting i buret siden dagen etter jeg skrev siste post her. Fjerna rett og slett vannskålen ca 2 timer før vi legger oss (tygger de bein så tilbyr jeg de såklart vann) og er de virkelig tørste gir de beskjed) og fjerna den matta som pleide å ligge foran terrassedøra (som hu lille tissa på innimellom)! Itillegg har de fått mat i kanskje 16-17tiden senest, og her en kveld skulle hu lille til å bæsje mens jeg fortsatt lå våken, da spratt jeg opp og sa neineinei, og bar hu rett ut Vet ikke hva som gjør at de plutselig har skjønt det, men deilig er det hvertfall Anonymous poster hash: 02ec3...31b
Tabris Skrevet 24. mai 2015 #15 Skrevet 24. mai 2015 Så bra! Man trenger ikke la hundene sove i bur hver natt selv om man ønsker at de skal slappe av der ved besøk, ferier osv. Det er litt mye at de skal tilbringe en tredjedel av livet i bur når det ikke er nødvendig, de klare fint å slappe av i bur når dere må ha det uten å gjøre det på den måten. Du kan kanskje forsøke med burdøren åpen? 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #16 Skrevet 24. mai 2015 Hehe, de sover igrunnen kun i bur om natta, evt ett *få* timer på kvelden om de velger å trekke seg tilbake. De kan ikke ha burdøra åpen for da kommer den eldste luskende opp i senga så fort jeg har sovna dessuten er det vel det samme om en hund sover i kurven sin ved siden av eierens seng eller i ett bur ved siden av eierens seng? Anonymous poster hash: 02ec3...31b
Tabris Skrevet 25. mai 2015 #17 Skrevet 25. mai 2015 Det er ikke det samme så lenge burdøren er igjen, for da har ikke hunden noe valg. Bur er som regel mer for eiers bekvemhet enn for hundens velferd, og har dessverre blitt veldig "in" i det siste. Antagelig fordi det passer veldig godt med vårt samfunn slik det er i dag, hvor vi forventer øyeblikkelige resultater med minst mulig jobbing. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå