Maleficenta Skrevet 20. mai 2015 #81 Skrevet 20. mai 2015 Men hvorfor er det spesielt ragdolls som må holde seg inne?
palamina Skrevet 20. mai 2015 #82 Skrevet 20. mai 2015 Min er da verdt rundt 6000 Kommer helt an på. Kjøpte min for 12000 jeg, men som kastrat og over 5 år får man fortsatt bare peanuts igjen. Et par tusenlapper kanskje. Har man en fertil katt med god stamtavle under 2 år, så kan man selvfølgelig få igjen en god del.
palamina Skrevet 20. mai 2015 #83 Skrevet 20. mai 2015 Men hvorfor er det spesielt ragdolls som må holde seg inne? Har med egenskapene å gjøre. De skal være filledukker og godta alt av håndtering i følge standarden, ikke ha egne meninger. Det er ikke særlig forenlig med å ta vare på seg selv utendørs. Har ei venninne som har ragdoll og den er faktisk veldig tafatt ute, holder seg mest rundt huset. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #84 Skrevet 20. mai 2015 Min er da verdt rundt 6000 Ikke egentlig. NYPRIS er kanskje 6000, men bruktprisen er betydelig mye lavere Så fremt du ikke har en premiert avlskatt med stamtavle, så er ikke voksne og kastrerte katter særlig verdifulle rent økonomisk. Hunder er en annen sak, så om hunder stjeles og videreselges så kan man ikke automatisk overføre den tendensen til katter. Katter preges ikke av "mote" på samme måte som en hund som passer i veska.. Anonymous poster hash: 0b44e...431
Fame Skrevet 20. mai 2015 #85 Skrevet 20. mai 2015 Ikke egentlig. NYPRIS er kanskje 6000, men bruktprisen er betydelig mye lavere Så fremt du ikke har en premiert avlskatt med stamtavle, så er ikke voksne og kastrerte katter særlig verdifulle rent økonomisk. Hunder er en annen sak, så om hunder stjeles og videreselges så kan man ikke automatisk overføre den tendensen til katter. Katter preges ikke av "mote" på samme måte som en hund som passer i veska..Anonymous poster hash: 0b44e...431 Min kosta mye mer enn 6000
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #86 Skrevet 20. mai 2015 Min kosta mye mer enn 6000 Og det var altså overhodet ikke poenget... Anonymous poster hash: 0b44e...431 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #87 Skrevet 20. mai 2015 Liker best siameser. De skiller seg ut fra andre katter fordi de er så sosiale, særlig med hverandre. (Sammenligner med huskatter). Rent estetisk så synes jeg jo langhårede katter er finere, men så vil jeg ikke ha katt bare fordi den skal se fin ut.Anonymous poster hash: 280e0...ae4
Fame Skrevet 20. mai 2015 #88 Skrevet 20. mai 2015 Og det var altså overhodet ikke poenget...Anonymous poster hash: 0b44e...431 Jeg rettet bare opp det at du skrev 6000 om nypris. Samma
Kontormus Skrevet 20. mai 2015 #89 Skrevet 20. mai 2015 Ikke egentlig. NYPRIS er kanskje 6000, men bruktprisen er betydelig mye lavere Så fremt du ikke har en premiert avlskatt med stamtavle, så er ikke voksne og kastrerte katter særlig verdifulle rent økonomisk. Hunder er en annen sak, så om hunder stjeles og videreselges så kan man ikke automatisk overføre den tendensen til katter. Katter preges ikke av "mote" på samme måte som en hund som passer i veska.. Anonymous poster hash: 0b44e...431 Å joda, det er de. Ikke for å ha i veska men...
Maleficenta Skrevet 20. mai 2015 #90 Skrevet 20. mai 2015 Har med egenskapene å gjøre. De skal være filledukker og godta alt av håndtering i følge standarden, ikke ha egne meninger. Det er ikke særlig forenlig med å ta vare på seg selv utendørs. Har ei venninne som har ragdoll og den er faktisk veldig tafatt ute, holder seg mest rundt huset. Å ok. Så de står altså i fare ovenfor andre dyr fordi de ikke klarer å forsvare seg selv? Ok da skjønner jeg. Vil ikke ha sånn katt. Da mener jeg nesten det er som dyreplageri å regne å avle de opp. Men nå går jeg utenfor tema. 1
palamina Skrevet 20. mai 2015 #91 Skrevet 20. mai 2015 Å ok. Så de står altså i fare ovenfor andre dyr fordi de ikke klarer å forsvare seg selv? Ok da skjønner jeg. Vil ikke ha sånn katt. Da mener jeg nesten det er som dyreplageri å regne å avle de opp. Men nå går jeg utenfor tema. Ja, noe sånt tror jeg. De er visst ikke så flinke til å passe seg for biler og farer generelt heller. Og særlig ikke forsvare revir og sånn overfor andre katter, eller skygge situasjoner som kan skade dem. De er visst litt for laid back og naive til å greie seg godt ute. Men det betyr jo ikke at man ikke kan slippe dem ut, man kan bare ikke føle seg like trygg.
Maleficenta Skrevet 20. mai 2015 #92 Skrevet 20. mai 2015 Ja, noe sånt tror jeg. De er visst ikke så flinke til å passe seg for biler og farer generelt heller. Og særlig ikke forsvare revir og sånn overfor andre katter, eller skygge situasjoner som kan skade dem. De er visst litt for laid back og naive til å greie seg godt ute. Men det betyr jo ikke at man ikke kan slippe dem ut, man kan bare ikke føle seg like trygg. Jeg syns bare det er litt synd at de mangler mange av sine naturlige innstinkter 1
Auri Skrevet 20. mai 2015 #93 Skrevet 20. mai 2015 Ragdolls er ikke den eneste rasekatten som har dempede instinkter. Og det finnes mang en huskatt som ikke er helt gode på å være ute heller. Jeg er veldig bekymret for to av mine for når de to engang skal bli utekatter; hun ene er redd for absolutt alt, og stikker av fort som faen. Jeg ser alt for lett for meg at hun skal stikke av fra noe som skremmer henne og løper rett under en bil i trafikken... Hun andre derimot, finnes ikke redd for noenting. Hun kommer til å sette seg selv i mange farlige situasjoner. Noen katter passer bedre som utekatter, andre trives bedre som innekatter, det har sjeldent mye med rase å gjøre. En ragdoll som får være utekatt fra tidlig alder av (med tilsyn til å begynne med) kan ha det helt fint. Men det er en risiko. På lik linje som det kan være risikabelt å ha raser som persere f.eks. ute, pga det flate ansiktet har de begrenset synsvidde ift til andre katter, og dårligere luktesanser, noe som også gjør de dårligere tilpasset på et teoretisk nivå til å være ute. Men er da mange slike katter som er utekatter likevel.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #94 Skrevet 20. mai 2015 Det stemmer da ikke. Min ragdoll elsker å gå ute. Han er nå 12 år og er fortsatt sjefen i nabolaget. Helt i begynnelsen måtte han passes litt ekstra på. Han forsto ikke helt hva som var farlig, og passet seg blant annet ikke for biler. Men han lærte fort og ble like gatesmart som enhver katt. De er veldig søte.. men er dessverre avla opp til å bli "filledukker" og kan/bør ikke være ute, - og er dermed dømt til et liv i fangenskap. Anonymous poster hash: 79f76...226 Anonymous poster hash: 9f1cd...0c0
palamina Skrevet 20. mai 2015 #95 Skrevet 20. mai 2015 Jeg syns bare det er litt synd at de mangler mange av sine naturlige innstinkter Ja, enig! Kan ikke forstå at det er nødvendig å avle frem en mentalt handicapet rase, når det finnes så mange raser som er superkoselige samtidig som de faktisk fungerer som en katt skal. 1
Sandie Skrevet 20. mai 2015 #96 Skrevet 20. mai 2015 (endret) Elsker alle katter,og er ikke så opptatt av raser.Men synes Havana Brown er en fin rase,spesielt pga.den særegne brunfargen: Endret 20. mai 2015 av Sandie 3
melly666 Skrevet 20. mai 2015 #97 Skrevet 20. mai 2015 Elsker alle katter,og er ikke så opptatt av raser.Men synes Havana Brown er en fin rase,spesielt pga.den særegne brunfargen: *bilde* Den var pen!
Sjela Skrevet 20. mai 2015 #98 Skrevet 20. mai 2015 Jeg liker bengal. De har aner fra leoparden! Er stor og majestetisk, leken og ekstremt intelligent. Det er derfor viktig at de får nok stimuli så de ikke får adferdsproblemer. Så dette er en katt du kan trene opp til diverse triks
Floki Skrevet 23. mai 2015 #99 Skrevet 23. mai 2015 Var en gang på besøk hos noen som hadde en helt nydelig nakenkatt. Fantastisk personlighet på den, og et utrolig søtt utseende! Husker ikke hva rasen heter, men det var en nakenkatt med bittelitt dunete pels. Ååh, den var bare nydelig
Gjest imperio Skrevet 23. mai 2015 #100 Skrevet 23. mai 2015 Ragdoll <3 Norsk Skogkatt Maine coon I den rekkefølgen. Synes hvite perser med blå øyne er bare nydelige. Og i denne fargen: http://www.indianspirits.de/duchesse_ps.jpg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå