Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hørt mye forskjellig om når man bør ha sin første underlivsundersøkelse. Noen sier etter første gangen du har hatt sex, andre når du får respet på p-piller eller andre prevansjonsmiddler. Mens andre igjen sier at det ikke er nødvendig før du er gravid... :roll:

Noen som vet hva som stemmer?

Hadde sex første gang for tre år, og har nå regelmessig sex, og gått på p-pillen i litt over tre år. Men har aldri hatt en underlivsundersøkelse.. :roll:

Lurer også på om det er vanlig å bare ta en sjekk hos fastlegen sin eller å gå til en utdannet gynokolog?

Hadde på en måte vært greit å fått sjekket at alt er greit..

:vinke:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har hørt mye forskjellig om når man bør ha sin første underlivsundersøkelse. Noen sier etter første gangen du har hatt sex, andre når du får respet på p-piller eller andre prevansjonsmiddler. Mens andre igjen sier at det ikke er nødvendig før du er gravid... :roll:

Noen som vet hva som stemmer?

Hadde sex første gang for tre år, og har nå regelmessig sex, og gått på p-pillen i litt over tre år. Men har aldri hatt en underlivsundersøkelse.. :roll:

Lurer også på om det er vanlig å bare ta en sjekk hos fastlegen sin eller å gå til en utdannet gynokolog?

Hadde på en måte vært greit å fått sjekket at alt er greit..

Ble du ikke undersøkt før du fikk p piller?? Mener det er normalt da.. Du kan få det gjort hos en fast lege eller du kan bli henvist fra din fast lege til en gynokolog.

Sikkert greit å ha det sjekket!

Lykke til :)

Skrevet

Tja.

Jeg var 18 da jeg gikk til gynekologen for første gang, og jeg fikk beskjed om at jeg var seint ute.

Jeg har aldri måtte ta GU for å få resept på p-piller.

Innen 3 år fikk jeg beskjed om.

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått til legen og tatt meg en sjekk.

Skrevet

Men dere gikk til den vanlige legen deres?

Hvordan foregår egentlig en slik undersøkelse?

Skrevet

Du burde ta en GU ja. Alle jenter over 18 bør ta en slik undersøkelse hvert 3. år for å oppdage eventuelle celleforandringer.

Det er ikke gøy å ligge der, men det er fort gjort. Ikke spesielt vondt, men det er viktig å slappe av.

Bestill en time du :)

Skrevet

Jeg har bestandig hørt at det er når man har sex første gang eller fyller 25, etter hva som kommer først. Jeg synes det er direkte uansvarlig av en lege å skrive resept på p-piller uten å undersøke deg først. Og det er forbausende at så mange kvinner heller vil leve med frykten for evt sykdommer/infeksjoner enn å gå gjennom en rask undersøkelse hvert tredje år. De fleste går nok til fastlegen, det er overhodet ikke nødvendig å gå til gynekolog. Bare få det overstått, det går fort og greit, ikke vondt, og så føler man seg mye bedre etterpå når man vet at alt er i orden.

Skrevet
Jeg synes det er direkte uansvarlig av en lege å skrive resept på p-piller uten å undersøke deg først..

Psst! Bare så du vet det - dette er helt vanlig praksis!

Skrevet

Jepp, og ikke bare det, men en lege kan ikke nekte noen p-piller selv om den personen ikke ønsker en slik undersøkelse.

Skrevet

Joda, det kan han. De fleste leger vil likevel gi en resept for i allefall ½ år, men krever så undersøkelse. Jeg synes det er på sin plass, en lege skal ikke skrive ut legemidler uten å ha undersøkt en pasient.

Skrevet

Takker for svar, tror kanskje det er på tide at jeg bestiller en time jeg.

Synes bare det er rart at det ikke er noen (legen min eller min stemor for den saks skyld) har sagt noe.

Kan ha noe med at stemoren min synes det er utrolig tidlig å ha sex når man er 18.. ikke minst 15..

Hva skulle jeg gjordt uten KG?! :roll:

Skrevet

Jeg var på første GU da jeg var 16 i forbindelse med at jeg fikk p-piller. Var til ny undersøkelse da jeg var 20 uten noen spesiell grunn. Legen min sa da at det var lurt å undersøkes hvert tredje år uavhengig av p-piller, sexlivet eller andre ting.... men at man skal sjekke seg for å finne eventuelle sykdommer/syster/kreft osv så tidlig som mulig...

Ei jeg kjenner er nå steril fordi hun ikke gikk til GU som hun burde... Vet ikke detaljer om hva som skjedde med henne, men hun hadde ihvertfall flere syster som gjorde henne steril.

GU er litt uvant, men det gjør ikke vondt og legen/gynekologen har gjort dette maaange ganger før og synes ikke det er noe spesielt....

Sjekk deg du så får du sikkert vite at alt er i orden :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...