Gå til innhold

Vaske bunad skjorte, hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den er av lin. Pusser opp så har ikke servant på badet og servanten på kjøkkenet er ikke egnet. Har ikke vaskebalje eller noe men har jo 10 liters bøtte. Eneste vaskepulver ihus er omo flytende coulor og omo White pulver.

Hjelp?

Anonymous poster hash: 1dfa6...2db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lært av mamma at man kan vaske den i maskin, men da på et håndvaskprogram. Den blir mindre skrukkete da enn om man vasker den for hånd, og alle vet jo hvor håpløst det kan være å stryke en bunadskjorte. Uansett hvordan du velger å vaske må du bruke et mildt vaskemiddel, Milo for eksempel.

Gjest morhjertegod
Skrevet

Jeg tar våres i maskin, på 30 grader, ullprogram. Med Milo, altid gjort det, de er like fine. Jeg vasker ikke skjortene etter bruk, men før jeg skal bruke den. Da kan jeg stryke de når de er halvveis tørre etter vask.

Gjest Emera
Skrevet (endret)

Sånn har Husfliden lært meg å vaske min linskjorte:

- Bunadsskjorte av lin bør vaskes etter bruk. Både for å få vekk eventuelle flekker og for å unngå gulning.

- Den kan vaskes i maskin på finvask, 30 - 40 grader. 60 grader går også fint med min skjorte. Det kommer an på hva slags tråd broderiene er av.

- Bruk vaskemiddel uten enzymer, som Milo.

- Ikke sentrifuger, men heng den opp dryppvåt.

Endret av Emera
Skrevet

Jeg vasket min på håndvaskprogrammet på 40 grader med Milo, med minst mulig omdreininger. Han den opp våt på en henger og trengte ikke å stryke den!

Skrevet

Jeg vasker min med milo på håndvaskprogrammet som er 30 grader uten sentrufigering. Jeg vasker den både før og etter bruk. Etter for å få bort svette, flekker og annet den kan ha kommet i kontakt med og fordi den kan bli gul når den henges bort strøket. Før for å vaske bort eventuelt støv og kjellerlukt og for å få den våt. Jeg tørker den alltid hengende, før bruk bare halvveis slik at den fremdeles er fuktig til frysing og senere stryking.

Gjest Canario
Skrevet

Jeg tør ikke ta den i maskin. Jeg vasket min i en ti liters bøtte med omo hvit. Lot den ligge noen timer, roterte litt på den (forsiktig) og skylte supergodt. Har Vestfoldbunad med mye brodering på skjorten og selv om man kan vaske i maskin så anbefaler husfliden håndvask uansett.

Hang den opp dryppvåt.

Den er så dyr så tør ikke stole på maskinen :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...