AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #1 Skrevet 18. mai 2015 Tenkte jeg skulle begynne å gi V&H til min lille Bichon Frise, da hun bare blir fôret på karbohydrater akkurat nå, så da fikk jeg anbefalt fra oppdretteren/frisøren hennes V&H, da det var dette hun fôret hu dene sine med. Men jeg har et par spørsmål: 1. Hvor mye koster det? 2. Vet at det finnes sånne "pølser", og det står at de kan oppbevares 2-3 dager i kjøleskap, men kan ikke tenke meg at min lille skal kunne klare å spise 500gr mat på 2-3 dager.. Hva skal jeg gjøre med det problemet? 3. Hvilken type burde jeg gi? Finnes et stort utvalg har jeg sett.. 4. Hvor mye skal hun ha? Hun veier 6,5kg, ganske aktiv (går mye tur og får mye mental stimuli). 5. Hvordan gå fra å la henne ha fri tilgang til tørrfôr, til å få to måltider om dagen? Håper noen som har litt peiling kansvare meg Anonymous poster hash: 2e812...af2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #2 Skrevet 18. mai 2015 Ring dit og spør om det du lurer på. De holder til i Trøgstad og er veldig hyggelige og hjelpsomme. Anonymous poster hash: bcc6b...bdb
Tabris Skrevet 18. mai 2015 #3 Skrevet 18. mai 2015 1, En halv kilos pølse koster vel et sted mellom 15-20 kroner. 2. Du kan f.eks tine dem halveis, dele pølsene i to eller tre, også fryse dem igjen. Men de selger nå også kjøttboller, som er mye enklere å gi. Da tar du bare opp det antall kjøttboller du skal gi i det måltidet. 3. Hør med utsalgsstedet, evt les om de ulike variantene på V&Hs hjemmeside. 4. En tommelfingerregel er at de skal ha ca 2% av sin kroppsvekt per dag av V&H. 5. Du kan ha en overgang med å blande tørrfor med V&H. La det stå fremme ti minutter, også fjern det. Så får hun ikke noe før neste måltid. Da vil hun antagelig lære seg ganske kjapt å spise når maten er servert. De fleste hunder som har levd på tørrfor vil også synes V&H smaker utrolig godt, så det pleier å gå ganske greit.
FantasDick Skrevet 18. mai 2015 #4 Skrevet 18. mai 2015 Prisen varierer litt etter hvor du handler, men det er et relativt billig fôr. Større pølser/blokker er som regel billigere enn de små, men det er litt mer styr om du har en liten hund. (Kjøpte store blokker på 20 kg til 240,- da Rottweileren gikk på V&H, betaler nå 20,- for 500 grams pølser til DSG'en.) Hunden din skal ha omtrent 500 gram på tre dager, så da burde en slik pølse kunne stå i kjøleskapet (i en tett beholder eller noe). Hvis hunden er normal på alle områder (i normalt hold, normalt aktiv, normal apetitt) vill jeg bare gått for active, den mørkeblå. Med eller uten laks er opp til deg og hunden din, men jeg gir den med laks så han ikke trenger olje i tillegg. Ca 2% av kroppsvekt per dag. Jeg ville blandet maten og gradvis gitt mer vom enn tørrfôr over en 2-ukers periode.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #5 Skrevet 18. mai 2015 Ok, tusen takk til Tabris og Fantadick for raskt svar på det jeg lurte på Anonymous poster hash: 2e812...af2
Gjest Gia_ Skrevet 18. mai 2015 #6 Skrevet 18. mai 2015 1. Hvor mye koster det? Her hvor jeg bor betaler jeg 15kr for ei 0,5kgs pølse. Men let litt rundt der hvor du bor. Felleskjøpet har og dyrebutikker. 2. Vet at det finnes sånne "pølser", og det står at de kan oppbevares 2-3 dager i kjøleskap, men kan ikke tenke meg at min lille skal kunne klare å spise 500gr mat på 2-3 dager.. Hva skal jeg gjøre med det problemet?Før du legger de i fryseren så tiner du de akkuratt nok slik at du klarer å dele de ned! Lurt å legge de i boks 3. Hvilken type burde jeg gi? Finnes et stort utvalg har jeg sett..Spørs. Er hunden din på grensen til overvektig må du ikke kjøpe den med høyest fettprosent osv. Prøv deg litt frem.. 4. Hvor mye skal hun ha? Hun veier 6,5kg, ganske aktiv (går mye tur og får mye mental stimuli).Man tar utgangspunkt i at de skal ha 2% av egen kroppsvekt. Avogtil må de ha mer, og avogtil mindre! Ville veid hunden før du begynner å fore med V&H, og en periode etterpå bare for å være sikker på at hun ikke får for mye/lite. 2% av 6,5kg= 130gr pr dag. 5. Hvordan gå fra å la henne ha fri tilgang til tørrfôr, til å få to måltider om dagen?Mest sannsynlig går det nok bra. Hun vil bli mett av det hun får. Ellers kan du prøve å gi henne feks ei rå gulerot å tygge på, som også vil fylle magen og er kalorifattig! Dersom hun er forferdelig sulten kan du også dele de 130gr i 3 måltider imens hun blir vandt til det nye kostholdet Lykke til med fórskifte! Fórer hundene mine også med v&h og kunne ikke vært mer fornøyd! Når jeg la om merka jeg mange positive forskjeller ved å fore med v&h kontra tørrfor (selvom jeg fora med orijen/acana som har mest kjøtt i foret på markedet). Poteputene ble mykere, de fikk finere pels og myye mer muskler! Dyrlegen ble helt sjokkert, sjeldent han hadde så små hunder innom med så mye muskler Itillegg slutta de å gjøre nr 2 i tide og utide, nå har de mye finere avføring også. Husk at dersom hunden din blir løs i magen kan du blande uti litt fiber, og hvis den sliter med å bæsje pga hard mage kan du tilføre litt olje eller egg, men vær forsiktig ang porsjon, ikke gi for mye!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #7 Skrevet 18. mai 2015 1. Hvor mye koster det? Her hvor jeg bor betaler jeg 15kr for ei 0,5kgs pølse. Men let litt rundt der hvor du bor. Felleskjøpet har og dyrebutikker. 2. Vet at det finnes sånne "pølser", og det står at de kan oppbevares 2-3 dager i kjøleskap, men kan ikke tenke meg at min lille skal kunne klare å spise 500gr mat på 2-3 dager.. Hva skal jeg gjøre med det problemet?Før du legger de i fryseren så tiner du de akkuratt nok slik at du klarer å dele de ned! Lurt å legge de i boks 3. Hvilken type burde jeg gi? Finnes et stort utvalg har jeg sett..Spørs. Er hunden din på grensen til overvektig må du ikke kjøpe den med høyest fettprosent osv. Prøv deg litt frem.. 4. Hvor mye skal hun ha? Hun veier 6,5kg, ganske aktiv (går mye tur og får mye mental stimuli).Man tar utgangspunkt i at de skal ha 2% av egen kroppsvekt. Avogtil må de ha mer, og avogtil mindre! Ville veid hunden før du begynner å fore med V&H, og en periode etterpå bare for å være sikker på at hun ikke får for mye/lite. 2% av 6,5kg= 130gr pr dag. 5. Hvordan gå fra å la henne ha fri tilgang til tørrfôr, til å få to måltider om dagen?Mest sannsynlig går det nok bra. Hun vil bli mett av det hun får. Ellers kan du prøve å gi henne feks ei rå gulerot å tygge på, som også vil fylle magen og er kalorifattig! Dersom hun er forferdelig sulten kan du også dele de 130gr i 3 måltider imens hun blir vandt til det nye kostholdet Lykke til med fórskifte! Fórer hundene mine også med v&h og kunne ikke vært mer fornøyd! Når jeg la om merka jeg mange positive forskjeller ved å fore med v&h kontra tørrfor (selvom jeg fora med orijen/acana som har mest kjøtt i foret på markedet). Poteputene ble mykere, de fikk finere pels og myye mer muskler! Dyrlegen ble helt sjokkert, sjeldent han hadde så små hunder innom med så mye muskler Itillegg slutta de å gjøre nr 2 i tide og utide, nå har de mye finere avføring også. Husk at dersom hunden din blir løs i magen kan du blande uti litt fiber, og hvis den sliter med å bæsje pga hard mage kan du tilføre litt olje eller egg, men vær forsiktig ang porsjon, ikke gi for mye! Tusen takk for svar fra deg også, Gia_ ! Anonymous poster hash: 2e812...af2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå