Gå til innhold

Finnes det "handlere" som tar med hunden på kurs?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min er stressa hele tiden, dette går sterkt utover min psyke. Han slikker, klør, lukter, stresser heeeeleeee daaaageeeenn!

Jeg er syk, mentalt, har ptsd. Fått det etter bikkja. Men bikkja har alltid stresset! Hans kullsøsken er like, og alle har forskjellig oppdragelse, så det er i veldig stor grad genetisk. Kan vi få berligende til ham elns?

Har sagt til samboeren min at jeg orker ikke, får hetta og nesten panikk når hunden er på det verste. Å lufte hunden er et mareritt, pga alt stresset. Har forsøkt mange ganger i flere år å lære ham å gå i bånd. Han blir flink, og glemmer med én gang.

Jeg orker ikke å ta hunden på kurs igjen. Klarer ikke det sosiale, eller stresset med å dra dit (bor i ingenmannsland). Samboeren min har ikke tid, siden han jobber mye. Finnes det (som ved utstilling) en "handler" eller noe om kan ta bikkja på kurs? Eller en adferdsvurdering for å se nøyaktig hvor problemet ligger...?

Håper på informative og vennlige svar :)

Anonymous poster hash: 26bd7...15c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må legge til at ptsd ikke er på grunn av hunden, men at jeg ikke hadde det da han ble kjøpt for fire år sida.

Anonymous poster hash: a6b88...5d8

Skrevet

Nei, det finnes ikke handlere som tar hunden på kurs for deg. Det vil heller ikke hjelpe, fordi det er du som må implementere og følge opp de verktøy som trengs for å lære hunden å slappe av.

Du kan få en atferdsvurdering av en spesialist som kommer hjem til deg på privattime. Det er et godt alternativ til kurs. Pass da på at du får noen med god og oppdatert utdanning og kunnskap om hund. Sjekk f.eks www.nafs.no og se om de har noen nær deg.

Jeg håper du får tatt tak i dette, da det ikke høres godt ut for hunden (eller deg) å gå slik i hverdagen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skaffer du deg hund er en del av ansvaret og jobben å gå kurs med den om det trengs. Dette skulle du tenkt på før du skaffa deg hund og spes en rottweiler wtf.
Du blir ikke mentalt syk og får pstd av en hund. Klarer du ikke gi den den treningen den trenger får du omplassere den, for ditt og hundens beste!

Anonymous poster hash: 79fd7...32a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaffer du deg hund er en del av ansvaret og jobben å gå kurs med den om det trengs. Dette skulle du tenkt på før du skaffa deg hund og spes en rottweiler wtf.

Du blir ikke mentalt syk og får pstd av en hund. Klarer du ikke gi den den treningen den trenger får du omplassere den, for ditt og hundens beste!

Nå har TS allerede spesifisert at det ikke var hunden hun ble syk av, men at sykdommen oppstod etter at hun hadde fått hunden.

Anonymous poster hash: 68b73...744

• Liker 4
Skrevet

Jeg er alltid tidlig ute med å si at folk må tenke seg om før de skaffer seg dyr med tanke på bolig, jobb, partnere, ferie og tid, og at man må teste hele familien for allergi. Ta forholdsregler, rett og slett. Men PTSD er ikke noe man kan forutse (det kom ikke på grunn av hunden. noe har skjedd i årene etter TS fikk hund). Da kan i så fall ingen ha hund, for det er umulig å garantere at man holder seg frisk de neste 10 årene.

TS, jeg synes Tabris ga deg et veldig godt råd om å få en adferdsspesialist som kommer hjem til deg. Jeg håper det er noe du orker. Ellers er det jo selvfølgelig et alternativ at du får samboeren din eller en venn til å ta hunden med inn til time hos spesialist. Det er langt i fra ideelt, siden det er du som har hovedansvaret og vil måtte stå for treningen, men det er bedre enn ingenting.

Jeg håper at ting bedrer seg, og at du får hjelp (til både deg selv og hunden). :klem:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager TS jeg misforstod, leit å høre at du har fått PTSD etter du tok på deg ansvaret for hunden..!

Det finnes nok mange hundefolk der ute som ville tatt på seg jobben med å ta med hunden din på kurs, så lenge du betalte kurset og ga de lønn for at de tok den med! Håper det ordner seg. Du burde helt klart få trent hunden din så det blir lettere for deg å leve med den!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...