Gå til innhold

Mat man bli mett av!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å bli mett av maten jeg spiser. Jeg er en 17 år gammel jente og spille fotball i gjennommsnitt 3 ganger i uka og trener styrke hjemme ca 1 gang i uke (skal begynne å trene styrke oftere når treningsenteret her jeg bor åpner).

Jeg spiser ofte egg, havregrøt, frukt, knekkebrød med gulost/leverpostei, brødskiver med peanøttsmør/leverpostei/ ost. Spiser også endel kylling og pasta/ris. Dette er mat jeg pleier å spise til frokost, på skolen, til lunsj og til kvelds.

Tips til hva slags mat jeg kan bli mett av?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den maten du spiser er slik du skal bli mett av. Om du ikke blir mett av slik mat, er det fordi du spiser for lite av den, rett og slett. Fiber, protein og fett metter. Det har du mye av i kosten din, så det må være mengdene du sliter med. Om du er redd for kaloriene, kjør på med grønnsaker. De har mye fiber, men lite kalorier i forhold til vekt, så du kan spise mye av dem.

Anonymous poster hash: c639d...089
  • Liker 1
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som at du spiser mye karbohydrater. Dette kan du med fordel kutte ned på og erstatte med fett. Men du sier ingenting om hvor mye du egentlig spiser. For alt vi vet klager du over at du ikke blir mett av en skje havregrøt til frokost, et halvt knekkebrød til lunsj osv.

Havregrøt, frukt, knekkebrød, brødskiver, pasta eller ris metter ikke meg det grann, og siden du sier at du ikke blir mett på dette kan det høres ut som at du er lik. Hvis jeg lagde meg pasta med ketchup og piffi (som var en av mine favorittretter), så spiste jeg over en halv kilo pasta og et lass med ketchup. Ble knapt mett og var skrubbsulten to timer etterpå. Har også testet med knekkebrød og brød. Jeg går lei av å spise lenge før jeg blir mett av sånn mat.

Egg metter meg kjempegodt.Hvis jeg spiser samme mengde kcal egg (og for eksempel bacon) som jeg før spiste brød til frokost, så er jeg ikke sulten før jeg har kommet hjem fra jobb igjen. Med brød til frokost rumlet magen før kl 11.

Hva med å lage omelett? Koke egg? Salat med en god og feit dressing? Rester av middag? Pytt i panne? Chiapudding? Tyrkisk yoghurt med frø-og-nøtte-müsli? Rømmegrøt?

Anonymous poster hash: 676f3...be9
Skrevet

Skrevet

frokost - 1-2 egg med brødksive, en porson havregrøt

klokka 10, - 4 brødskiver/ knekkebrød

klokka halv 12 - 4 brødskiver/ knekkebrød/ kylling fillet

etter skolen - 4 brødskiver/ frukt

middag - det jeg får 2-3 posjoner

før trening - brødskiver, youghurt

kvelds - samme som middag eller skole mat

Gjest Penelopee
Skrevet

Du kan jo prøve å erstatte noen av karbohydratene med enda mer fett/proteiner? Bytt til en grovere brødtype? "Ingers rugbrød" er et brød med greit næringsinnhold om du er glad i grovt brød. Det holder deg mett lenge! Ellers er jeg en fan av å spise knekkebrød med MYE pålegg som egg, skinke, avokado, reker osv. Proteiner og sunt fett er nøkkelen her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...