Gå til innhold

Hva gjør dere med små barn uten familie i nærheten på 17.mai og andre dager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, som emnetittel sier - hva gjør dere på 17.mai med små barn når dere ikke har familie i nærheten? Føler at alle andre går i barnetog og så går til foreldre for å spise middag...

Vi bor i Oslo - familien vår bor på Vestlandet og i Nord-Norge. Er lissom ikke spesielt aktuelt å dra dit eller dit for en dag, og knapt nok ei helg pga avstanden. Har vurdert å flytte "heim", men vet ikke helt. Kanskje ikke det som er løsningen.

Anonymous poster hash: 20aec...0a8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke familie i nærheten jeg heller, lager vårt eget opplegg. Går i tog, spiser middag på restaurant. Er med på aktiviteter på skole etterpå. Syns vi har fått det fint likevel..

• Liker 2
Skrevet

Når jeg var liten var vi i byen for å se på/gå i tog. Deretter gikk vi på barneskolen der vi barna tilhørte for å leke, spise is, kake, drikke brus og leke litt til. Så dro vi på restaurant eller spiste god middag hjemme. Dette var altså mor, far og to barn. Kan ha en fin 17.mai selv om man ikke har slekt i nærheten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange som har det slik :)

Hva med å invitere med dere venner el. på middag/grilling/kaffi hjemme hos dere?

Eller ut å spise? :)

Lag deres egne tradisjoner og kanskje dere kan tenke litt nytt?

Finn på noe annet enn "middag med foreldre" tradisjonen :)

Anonymous poster hash: 1f91d...02c

• Liker 1
Skrevet

Jeg er "født og oppvokst" med at 17.mai feires med foreldre og søsken, og det enda nærmeste sett besteforeldre bare bodde en halvtime unna.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke så veldig små barn, men vi var først i barnetoget, så var det kaker og leker på skolen de går på. Etterpå dro vi til den skolen som ligger nærmest oss og hadde et par fine timer der, så var det borgertog. Så dro vi hjem og laga middag. Tror ungene hadde en grei dag. Er nok litt oss voksne som kjenner på at vi ikke har familie å feire den sammen med. Tenkte på det å finne venner å feire den med, men vi har ikke så mange av de heller og de fleste har jo sine igjen...

Anonymous poster hash: 326da...2ec
AnonymBruker
Skrevet

Har to barnehagebarn, en ektefelle som jobber hver 17. mai og ingen familie i samme landsdel.

I år var vi på frokost hos naboen før vi gikk i tog til barneskolen og deltok på aktivitetene der. Middagen fikk barna velge, så i år spiste vi pølser.

Tidligere år har vi grillet med andre naboer eller hatt med matpakke til skolen og tatt det som en piknikk.

Jeg synes det tidvis er pyton og er utslitt av å løpe som en hodeløs høne for å dekke barnas behov. Barna derimot, storkoser seg.

Anonymous poster hash: 41770...f53

AnonymBruker
Skrevet

Går i tog på formiddagen, er med på arrangement i idrettshallen på ettermiddagen. Lager i stand en god 17-mai-lunsj hjemme, med rømmegrøt og spekemat og nogot attåt.

Anonymous poster hash: c07b1...0da
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er "født og oppvokst" med at 17.mai feires med foreldre og søsken, og det enda nærmeste sett besteforeldre bare bodde en halvtime unna.

Svarer du dette bare for å irritere og føle deg bedre selv eller? Det er jo slik TS husker sin egen barndom også, men av praktiske grunner lar det seg ikke gjøre med egne bar i dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke så veldig små barn, men vi var først i barnetoget, så var det kaker og leker på skolen de går på. Etterpå dro vi til den skolen som ligger nærmest oss og hadde et par fine timer der, så var det borgertog. Så dro vi hjem og laga middag. Tror ungene hadde en grei dag. Er nok litt oss voksne som kjenner på at vi ikke har familie å feire den sammen med. Tenkte på det å finne venner å feire den med, men vi har ikke så mange av de heller og de fleste har jo sine igjen...

Anonymous poster hash: 326da...2ec

Tror (eller vet) det er mange som sitter med samme følelsen på en sånn dag. Synd de/vi bare går "forbi" hverandre...:P

• Liker 1
Skrevet

Svarer du dette bare for å irritere og føle deg bedre selv eller? Det er jo slik TS husker sin egen barndom også, men av praktiske grunner lar det seg ikke gjøre med egne bar i dag.

Kjære deg, ts, nei jeg er ikke ute etter å irritere deg. Hvis du puster med magen og leser én gang til ser du at jeg ikke er vant med å feire med besteforeldre, selv om de bodde betydelig nærmere enn hva som er tilfellet for dine barn sine besteforeldre.

Ha en fin dag.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Svarer du dette bare for å irritere og føle deg bedre selv eller? Det er jo slik TS husker sin egen barndom også, men av praktiske grunner lar det seg ikke gjøre med egne bar i dag. Anonymous poster hash: 20aec...0a8

Jeg foreslår at du senker skuldrene, puster med magen og leser innlegget en gang til, også sier unnskyldt for at du svarte så aggresivt!

Det er aldri lurt å skyte først og tenke etterpå!

Anonymous poster hash: 13ea0...7f3

• Liker 7
Skrevet

Jeg er også vant til, fra min barndom, å bare feire med foreldre og eventuelt mine eldre søsken på 17. mai. Da jeg var veldig liten var det aktiviteter på skolen, og da jeg var litt eldre var det barnetog på morgenen, café for å spise vafler/is, russetog litt senere på dagen og så grilling på kvelden med mine foreldre. Kan ikke si at jeg savnet å ha besteforeldre der.

Skrevet

Jeg brukte også å feire sammen med mine foreldre. Barnetog, feiring i barnehage eller på skolen. I et par år var det ikke ordentlig 17. mai tilbud i kommunen, og da gikk mine foreldre sammen med noen venner som også hadde barn, også var det en liten feiring i hagen deres.

Jeg har aldri oppfattet 17. mai som en dag for slekt. Noen av vennene mine møtte selvfølgelig besteforeldre og søskenbarn som var ute å så på toget, kanskje kjøpte is sammen, eller var med på skolens aktiviteter, men de fleste kom bare med sine foreldre og søsken.

Gjest norah
Skrevet (endret)

Vi pleide være med venner før barn, og gjør det nå som vi har barn også.

Skulle det ikke passe av ulike grunner er det da ikke noe problem å finne på noe som kun kjernefamilie(altså oss og barn).

I skolealder er det vel gjerne skolearrangementer og diverse oppgaver med vakt i fiskedam, ryddekomite og koropptreden som de fleste andre skolebarnforeldre ;)

Det blir vel litt sært å flytte kun pga 17.mai?

Når vi flytter til hjembyen blir det nok like mye venner med og uten barn som egen familie.

Endret av norah
  • Liker 2
Gjest Godjente
Skrevet

Jeg har flere ganger da mine var små, gått alene sammen med dem i tog og spist is på skolen etterpå og lekt litt med de lekene de hadde der for ungene.. Senere har vi dratt hjem og spist middag hos oss selv :) Gikk bare fint det :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, som emnetittel sier - hva gjør dere på 17.mai med små barn når dere ikke har familie i nærheten? Føler at alle andre går i barnetog og så går til foreldre for å spise middag...

Vi bor i Oslo - familien vår bor på Vestlandet og i Nord-Norge. Er lissom ikke spesielt aktuelt å dra dit eller dit for en dag, og knapt nok ei helg pga avstanden. Har vurdert å flytte "heim", men vet ikke helt. Kanskje ikke det som er løsningen.

Er med andre vennepar med barn. Tar frokost sammen, går i tog, leker, og en middag på kvelden.

Anonymous poster hash: 0d4f3...052

Skrevet

Vi er i skoletoget og så på skolen etterpå. Er 17. mai i forbindelse med en helg feirer vi gjerne med venner etterpå. Hvis ikke så lager vi oss god mat hjemme og 17. mai kake til dessert. Alle sammen koser oss. Vi har ingen familie i nærheten, så dette er nærmest vanen for oss. Venner har blitt mye viktigere enn familien ved sånne merkedager.

AnonymBruker
Skrevet

Etter skoletog og arrangement etterpå er det ingen av oss som orker så mye mer den dagen. Så vi går stort sett hjem og slapper av.

Anonymous poster hash: 0959a...592

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en fireåring og bor ikke i samme bygd som familie.

Tre år på rad (med barn i bhg) har vi gått i barnetoget og så dratt hjem og spist pølser og is, lekt på verandaen/trampolina, sett tv og spist litt ekstra godteri.

Før barnet begynte i bhg, var vi på grendahuset en tur for kaffe og kaker.

I fjor dro vi til campingen til hans foreldre, i år dro de hjem til hans foreldre mens jeg dro på jobb på ettermiddagen.

For oss er dette en perfekt feiring, siden vesla sliter litt med folkemengder og mye ståk - hun blir stresset og har det ikke noe gøy. Og da blir vi stresset og har det heller ikke noe gøy.

En herlig avslappende fridag uten husarbeid, matlaging eller mas :)

Anonymous poster hash: 95231...b03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...