Gå til innhold

Hva skjer hvis man deklarerer penger i tollen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg skal frakte 60k kontakt ut av landet i sommer, da jeg skal oppholde meg en stund i utlandet på ferie. Siden pengene er over 25k må jeg altså deklarere dem i tollen, men hva vil det si? Må jeg betale avgifter av summen eller er det en annen grunn til at de vil vite hvor mye jeg tar ut?

Anonymous poster hash: 8a52c...f94
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står mye fornuftig på Tollvesenet sin side

Du må altså slik jeg forstå det ikke betale noe, du må bare huske å gjøre det før reisen hvis ikke må du betale 20% av hele beløpet du frakter med deg.

Leste også om at noen land har en maks grense på hvor mye du har lov til å ta med deg inn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i ALLE dager skal du ha med deg så mye norske kontanter til utlandet? Det er bare kriminelle som har behov for så mye kontanter.

Bankoverføring er mye tryggere og du er sikret mot kriminalitet. Mange banker har også gybyrfritt uttak i utlandet.

Anonymous poster hash: 21083...6b1
AnonymBruker
Skrevet

TS har vel fått en mail om en død onkel et sted i Nigeria hvor han er bedt om å stille opp med kontanter for å kunne få ut de 600+ fantasillionene som han har arvet fra denne onkelen?

Anonymous poster hash: 832a2...d90
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i ALLE dager skal du ha med deg så mye norske kontanter til utlandet? Det er bare kriminelle som har behov for så mye kontanter.

Bankoverføring er mye tryggere og du er sikret mot kriminalitet. Mange banker har også gybyrfritt uttak i utlandet.

Jepp, det er slikt man bruker Western Union til.

Anonymous poster hash: d892a...a3e

AnonymBruker
Skrevet

Står mye fornuftig på Tollvesenet sin side

Du må altså slik jeg forstå det ikke betale noe, du må bare huske å gjøre det før reisen hvis ikke må du betale 20% av hele beløpet du frakter med deg.

Leste også om at noen land har en maks grense på hvor mye du har lov til å ta med deg inn.

Takker. Ja var slik jeg forstod deg og, synes bare det var uklart om jeg måtte betale for beløpet eller ei.

Jeg skal til Den kurdiske regionen i Irak, der er det bare kontanter som brukes. Jeg vet heller ikke om det er noen internasjonale banker som har mulighet for uttak i Irak?

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, det er slikt man bruker Western Union til.

Jeg ser at de har kontor i Irak, men hvordan fungerer WU? Lager jeg en konto hos dem, fyller inn pengene på kontoen og tar de ut igjen når jeg er framme i Irak? Eller må jeg overføre dem og få noen andre til å ta dem i mot der? Og hvor mye tar de seg betalt for dette, si det er snakk om 60k?

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at de har kontor i Irak, men hvordan fungerer WU? Lager jeg en konto hos dem, fyller inn pengene på kontoen og tar de ut igjen når jeg er framme i Irak? Eller må jeg overføre dem og få noen andre til å ta dem i mot der? Og hvor mye tar de seg betalt for dette, si det er snakk om 60k?

Mest sannsynlig får du ikke sendt så mye penger med WU. Da må du ha bevis på hvor pengene kommer fra, hva de skal brukes til etc. De har ganske strenge regler mtp hvitvasking. Og dessuten vil det bli et helvettes gebyr når beløpet er så høyt, ca 4% av sendesummen.

Anonymous poster hash: 97b81...7d5

AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig får du ikke sendt så mye penger med WU. Da må du ha bevis på hvor pengene kommer fra, hva de skal brukes til etc. De har ganske strenge regler mtp hvitvasking. Og dessuten vil det bli et helvettes gebyr når beløpet er så høyt, ca 4% av sendesummen.

Anonymous poster hash: 97b81...7d5

Jeg ringte til dem nå og hun i telefonen beregnet at for ca 58 000 NOK kom et gebyr på 2700 NOK. Kan det stemme?

AnonymBruker
Skrevet

Gebyr for forsendelse vil antagelig bli mye mindre enn summen du må bestikke irakiske tjenestemenn for å få ta med deg mye utenlandsk valuta inn i landet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig å ta ut penger i minibanken der nede. Har gjort det flere ganger selv. Det er masse forskjellige minibanker, men husker ikke hvordan det ble med gebyr ol.

Også har jeg flere ganger overført penger fra Nord Irak til Norge via tyrkisk bank i Kurdistan.

Du kan vel også fordele beløpet på flere personer hvis du reiser med noen. Tror det er maks 25 000 du har lov til å ta med ut av Norge. Så hvis dere er flere personer burde det gå greit. :-)

Det er også lurt å veksle til doller tenker jeg ? :-)

Anonymous poster hash: a62f0...ca4

AnonymBruker
Skrevet

Er du gal i hodet eller, siden du vil bære 60.000 kr kontant med deg rundt i Irak? Jeg synes moderatorene burde varsle pst om dette, høres ikke ut som du har ærlige hensikter.

Anonymous poster hash: 5ca2b...dc7
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du gal i hodet eller, siden du vil bære 60.000 kr kontant med deg rundt i Irak? Jeg synes moderatorene burde varsle pst om dette, høres ikke ut som du har ærlige hensikter. Anonymous poster hash: 5ca2b...dc7

<ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_rolleyes.gif' alt=':rolleyes:'> personen har sikkert familie der nede, da må det gjøres på den måten.

Anonymous poster hash: ead64...262

AnonymBruker
Skrevet

De skal notere og registrere for å overvåke pengestrømmen som går ut av landet, men de vil også overvåke deg i fremtiden så vil faktisk anbefale deg å ikke melde fra. Overfør gjennom Forex dagen før du reiser, og hent de ut i en forex på flyplassen eller i byen du lander i så slipper du overvåkning fra myndighetene.

Anonymous poster hash: 068cc...35a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De skal notere og registrere for å overvåke pengestrømmen som går ut av landet, men de vil også overvåke deg i fremtiden så vil faktisk anbefale deg å ikke melde fra. Overfør gjennom Forex dagen før du reiser, og hent de ut i en forex på flyplassen eller i byen du lander i så slipper du overvåkning fra myndighetene.

Anonymous poster hash: 068cc...35a

Takk for at du hjelper terrorister, de setter sikkert pris på metodene du nevner.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du hjelper terrorister, de setter sikkert pris på metodene du nevner.

Hvis han er kurder så ønsker jeg ham nesten bare lykke til med "terrorismen" sin jeg gitt.

Fra spøk til alvor, ro deg ned nå Francoise.

Anonymous poster hash: 461f9...01e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...