Gå til innhold

Beregne hvor mye jeg kan ha i lån som skilt/singel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Er det noen som vet om en kalkulator eller noe for lån hvor jeg kan beregne ca hvor mye kan kan få innvilget i lån når jeg blir alene og skal ha 3 barn 50% av tiden hos meg? Eller noen som kan hjelpe meg å sette opp regnestykket? Eller er jeg nødt til å kontakte bankene for å få svar? Finner ikke noe som hensyntar 50% ansvar for barn. Og jeg skulle gjerne fått en pekepinn på om jeg kan klare å sitte med vårt felles hjem alene når vi nå etter hvert tar ut separasjon. Huset vårt er verdt ca 3 mill, og vi har 2 mill i felles boliglån nå. Vi har i tillegg et billån på ca 100 000 på en av våre 2 biler, den andre er uten lån. Vi har betalt like mye på lån og andre utgifter hele tiden. Han har et studielån på ca 100 000, og jeg har fått arv på rundt 150 000 som han har sagt jeg kan ta med meg ut selv om vi ikke har skrevet avtale om særeie på de (pengene har blitt brukt til nedbetaling lån/ oppussing bolig)

Hjelp?

Anonymous poster hash: de656...1ca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inntekt da?

Ellers må du nok faktisk snakke med en eller flere banker ang din konkrete situasjon for å få et skikkelig svar :) Endel online kalkulatorer beregner dessuten hva de mener du kan betjene av lån, noe som ikke nødvendigvis er i overenstemmelse med hva banken vil låne ut. Og det kan gå begge veier. Så banken er de eneste som har fasiten til deg, og i din situasjon er det noe du bør avklare med sikkerhet og ikke bare ha formeninger om :) Så start med å kontakte en bank, og deretter kan du kontakte flere for å veie de opp mot hverandre.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Årsinntekt er ca 550 000 kr. Da jobber jeg 90% stilling. Kan gå opp til 100% når jeg nå bare skal ha ungene annenhver uke (har flexitid og kan da jobbe mer de ukene jeg ikke har ungene for så å jobbe mindre når jeg har ungene. Mannen reiser en del og derfor har jeg valgt å jobbe 90% for å få hverdagen til å gå opp. Nå må han tilpasse reisingen og jeg slipper å ta hensyn til sånt). Så kan regne årslønn før skatt på ca 610 000 kr. Ja, skal snakke med banken (eller flere banker), men tenkte å vente til vi får verdivurderinger på huset. Ønsket mest å se om det er mulig i teorien, så jeg ikke baserer meg på en fremtid som ikke er mulig. Mye følelser oppi dette også...

AnonymBruker
Skrevet

Tommelfingerregelen er fortsatt 3x inntekt. Husk egenkapitalkravet på 15%.

Anonymous poster hash: e97e8...f4c
Skrevet

Hei

Er det noen som vet om en kalkulator eller noe for lån hvor jeg kan beregne ca hvor mye kan kan få innvilget i lån når jeg blir alene og skal ha 3 barn 50% av tiden hos meg? Eller noen som kan hjelpe meg å sette opp regnestykket? Eller er jeg nødt til å kontakte bankene for å få svar? Finner ikke noe som hensyntar 50% ansvar for barn. Og jeg skulle gjerne fått en pekepinn på om jeg kan klare å sitte med vårt felles hjem alene når vi nå etter hvert tar ut separasjon. Huset vårt er verdt ca 3 mill, og vi har 2 mill i felles boliglån nå. Vi har i tillegg et billån på ca 100 000 på en av våre 2 biler, den andre er uten lån. Vi har betalt like mye på lån og andre utgifter hele tiden. Han har et studielån på ca 100 000, og jeg har fått arv på rundt 150 000 som han har sagt jeg kan ta med meg ut selv om vi ikke har skrevet avtale om særeie på de (pengene har blitt brukt til nedbetaling lån/ oppussing bolig)

Hjelp?

Ok, la oss gå ut fra en verditakst på huset på 3 mill. Da blir regnestykket grovt regnet slik:

Husets verdi kr. 3 000 000,-

- Felles boliglån kr. 2 000 000,-

- Felles billån kr. 100 000,-

= Felles verdier før særdeling kr. 900 000,-

- Din arv som særeie kr. 150 000,-

= Felles verdier til deling kr. 750 000,-

==> Dine verdier/egenkapital kr. 525 000,-

Dersom du tenker å overta nåværende bolig alene innebærer det altså at du blir sittende med et boliglån pålydende kr. 2 425 000,-. Dette tilsvarer ca kr. 11-12 000,-/mnd over 25 år med dagens lave rentekostnader.

Du spør rent praktisk om detaljene rundt et slikt lån relatert til hvorvidt du kan overta boligen etter bruddet. Kun banken kan svare konkret ja eller nei på om dette lar seg gjennomføre. Det jeg likevel råder deg til er å stille deg selv spørsmål relatert til en reell gjennomføring av denne overtakelsen. Du blir ikke regnet som aleneforsørger med 50% ansvar for barna. Du vil ha store boutgifter ved å bli boende. Hvordan er dagens utgifter til fyring/strøm, offentlige/kommunale avgifter, vedlikehold og annet på huset dere deler? Er det store uteområder som også skal ivaretas?

Et stort spørsmål er jo selvfølgelig om du kommer til å få en ny samboer i hus å dele utgiftene med. Hvis ikke må du påregne å skulle være ansvarlig for hele husholdningen alene på din ene inntekt. I sistnevnte tilfelle bør du seriøst vurdere hvorvidt du ønsker å bo deg nærmest i hjel, eller om du foretrekker å kunne opprettholde en optimal levestandard for deg og dine tre barn med rom for en og annen økonomisk utskeielse iblant. Det er viktig at du tenker gjennom dette i forkant. Dette fordi det vil koste deg ca. kr. 100-150.000 bare å skulle selge boligen. Dette er utgifter dere per i dag vil dele ved et nødvendig salg. Så tilkommer dokumentutgifer til staten ved et evt nytt boligkjøp, men dette vil jo uansett være aktuelt om du skal ut på boligmarkedet allerede nå. Forskjellen er eventuelle utgifter relatert til boligsalget som du altså kan halvere ved å selge boligen som del av oppgjør av felles bo.

Har selv nylig gjennomgått skilsmisse, solgt felles bolig og flyttet inn i ny. Vært gjennom prosessen med å kontakte ulike banker og regne ut budsjett ut fra ulike aktuelle boalternativer. Helt ærlig tror jeg enhver bank vil gi deg avslag på lånet du skisserer basert på den informasjonen du har oppgitt relatert til inntekt og opparbeidet egenkapital kombinert med enslig husholdning med 50% ansvar for tre barn (som vi for øvrig ikke vet alder på). For din egen del HÅPER jeg virkelig du ikke møter en bank som innvilger deg et slikt lån. Jeg har full forståelse for din situasjon og dine ønsker for fremtiden, men jeg tenker definitivt at et avslag vil være til både ditt eget og dine barns beste for fremtiden.

Ønsker deg masse lykke til og håper du finner løsninger både du selv og barna vil være fornøyde med for fremtiden!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, Nemigirl! Holder på å jobbe med oversikt over alle utgiftene som sagt, og vet det blir stramt uansett. Mannen og jeg tjener omtrent like mye, så vi stiller på samme nivå her.Nesten. Han har dog foreldre i live og kan evt få forskudd på arv som kan redde han. Vi skal til banken for å se på mulighetene både jeg og mannen, sammen, da vi ønsker å finne den beste løsningen for oss alle. Og vi ønsker begge at av hensyn til barna bør en av oss beholde huset hvis det er mulig. Samtidig er det så mye følelser for meg forbundet med det at det er han som vil ut av ekteskapet, at jeg sliter med å kunne takle at han beholder huset og jeg må flytte. Utfordringen er i tillegg at i det området hvor vi bor så er det så godt som umulig å få kjøpt en bolig med 3 soverom (som man nesten må ha med 3 barn, burde hatt 4) for under 3 mill uten at det da er stort oppussingsbehov. Og leieprisene er også på rundt 10 000 kr i mnd. Så jeg er redd vi ender opp med 2 kjempetrange boliger hvor barna ikke får mulighet til egne rom i det hele tatt. :(

Skrevet

Jeg er enig med Nemigirl.

Du bør også tenke over om det virkelig er i barnas interesse at dere knapt får endene til å møtes og at økonomien er usikker og ustabil bare for å få beholde akkurat dét huset. Jeg vet ikke svaret, men trygg økonomi med råd til ferier og fritidsaktiviteter osv kan kanskje være bedre for barna enn å unngå flytting for enhver pris.

Mange innbiller seg at det er best for barna å bli boende i samme hus, men i praksis tror jeg ikke det på noen måte kan veie opp for det vonde de utsettes for ved at dere flytter fra hverandre. Så da kan man like gjerne gjøre det som økonomisk er fornuftig også. Ungene vil klare seg samme hvilket hus de bor i, men vil nok sette pris på å ha en mor som ikke må jobbe 150% for å tvilholde på en egentlig for dyr bolig. Litt satt på spissen, men det er ikke bra å bo seg ihjel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med Nemigirl.

Du bør også tenke over om det virkelig er i barnas interesse at dere knapt får endene til å møtes og at økonomien er usikker og ustabil bare for å få beholde akkurat dét huset. Jeg vet ikke svaret, men trygg økonomi med råd til ferier og fritidsaktiviteter osv kan kanskje være bedre for barna enn å unngå flytting for enhver pris.

Mange innbiller seg at det er best for barna å bli boende i samme hus, men i praksis tror jeg ikke det på noen måte kan veie opp for det vonde de utsettes for ved at dere flytter fra hverandre. Så da kan man like gjerne gjøre det som økonomisk er fornuftig også. Ungene vil klare seg samme hvilket hus de bor i, men vil nok sette pris på å ha en mor som ikke må jobbe 150% for å tvilholde på en egentlig for dyr bolig. Litt satt på spissen, men det er ikke bra å bo seg ihjel.

Mye fornuftig her. Om huset selges eller ei spiller svært liten rolle for barna. Sorgen over samlivsbruddet er like stort. Det an bør tilstrebe er å bli boende i samme nabolag/skolekrets. Men det er også bedre for barna i det lange løp å måtte bytte nabolag/skole enn å aldri ha råd til noen ting.

Anonymous poster hash: e97e8...f4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...