AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #1 Skrevet 18. mai 2015 Det er jo kjent at man ikke skal ta røntgen under graviditet. Hva med samme dagen som eggløsning/1-2 dager etter? Jeg har en sykdom der jeg må ta jevnlig røntgen, og neste time er i dagene rundt el. Kan dette påvirke noe negativt, eller har det uansett ikke betydning ettersom egget ikke er festet?Anonymous poster hash: d4078...d04
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #2 Skrevet 18. mai 2015 Har ingenting og si. Hvis du har mistanke du er gravid så gir du beskjed. Anonymous poster hash: a8ef9...327
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #3 Skrevet 18. mai 2015 Har ingenting og si. Hvis du har mistanke du er gravid så gir du beskjed. Anonymous poster hash: a8ef9...327 Ok, så bra. Det blir så tidlig at jeg ikke har aning om ting har klaffet. Det er snakk om maks 2 dager etter eggløsning. I mitt hode bør det ikke ha noen betydning, men man vet jo aldri. Jeg er ikke utdannet innen dette Anonymous poster hash: d4078...d04
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #4 Skrevet 18. mai 2015 Ok, så bra. Det blir så tidlig at jeg ikke har aning om ting har klaffet. Det er snakk om maks 2 dager etter eggløsning. I mitt hode bør det ikke ha noen betydning, men man vet jo aldri. Jeg er ikke utdannet innen dette Anonymous poster hash: d4078...d04 Da har det ingen betydning. Hvis du blir gravid og du ser det med test må du selvsagt si fra da Anonymous poster hash: 37fcd...3f4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #5 Skrevet 18. mai 2015 Da har det ingen betydning. Hvis du blir gravid og du ser det med test må du selvsagt si fra da Anonymous poster hash: 37fcd...3f4 Jepp Jeg kommer nok til å unngå røntgen når det nærmer seg ikm ved en senere anledning bare for å være sikker. Men rett rundt eggløsning føles ikke så ille, siden strålene kun er der og da slik jeg har forstått det. Og da er uansett ikke egget festet. Om jeg har forstått det rett.Anonymous poster hash: d4078...d04
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #6 Skrevet 18. mai 2015 Jepp Jeg kommer nok til å unngå røntgen når det nærmer seg ikm ved en senere anledning bare for å være sikker. Men rett rundt eggløsning føles ikke så ille, siden strålene kun er der og da slik jeg har forstått det. Og da er uansett ikke egget festet. Om jeg har forstått det rett.Anonymous poster hash: d4078...d04 Røntgenstrålene går gjennom egget selv om det ikke har festet seg.Anonymous poster hash: e247d...b1f
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #7 Skrevet 18. mai 2015 Skal du røntge bekkenet/underlivet slik at strålene kommer til å passere livmor/ovarier? For i så tilfelle ville jeg tatt kontakt med radiologisk avdeling og spurt (presiser at du da forsøker å bli gravid, for dersom du gikk på prevensjon og egget uansett bare skulle vaskes ut ville det jo helt klart ikke gjøre noe med røntgenpåvirkning). Skal du bare røngte en arm/fot/brystkassen etc så er jeg rimelig sikker på at det er fullstendig ufarlig for egget. Anonymous poster hash: 1579b...d3a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #8 Skrevet 18. mai 2015 Skal du røntge bekkenet/underlivet slik at strålene kommer til å passere livmor/ovarier? For i så tilfelle ville jeg tatt kontakt med radiologisk avdeling og spurt (presiser at du da forsøker å bli gravid, for dersom du gikk på prevensjon og egget uansett bare skulle vaskes ut ville det jo helt klart ikke gjøre noe med røntgenpåvirkning). Skal du bare røngte en arm/fot/brystkassen etc så er jeg rimelig sikker på at det er fullstendig ufarlig for egget.Anonymous poster hash: 1579b...d3a Takk for svar Det er snakk om brystkasse/lunge/mage-området, ikke underliv. Med andre ord bør det da være ok? Jeg tar ingenting for gitt/er naiv, men veldig kjekt å få noen innspill her uansett!Anonymous poster hash: d4078...d04
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #9 Skrevet 18. mai 2015 Nei, du bør jo helst høre med fagfolket for å være bombesikker, men meg bekjent er dagens røntgenapparater svært nøyaktige og forurenser svært lite stråling rundt omkring, så siden underliv/bekken ikke er mål for røntgenbildene bør det være uproblematisk. Kanskje det da holder å nevne det når du møter opp, så kan du jo spørre om du får et lite blyklede som du kan legge over underlivet for sikkerhets skyld. Anonymous poster hash: 1579b...d3a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #10 Skrevet 18. mai 2015 Nei, du bør jo helst høre med fagfolket for å være bombesikker, men meg bekjent er dagens røntgenapparater svært nøyaktige og forurenser svært lite stråling rundt omkring, så siden underliv/bekken ikke er mål for røntgenbildene bør det være uproblematisk. Kanskje det da holder å nevne det når du møter opp, så kan du jo spørre om du får et lite blyklede som du kan legge over underlivet for sikkerhets skyld.Anonymous poster hash: 1579b...d3a Det var lurt ja. Kan uansett nevne det. Og ja, jeg har også forstått det slik. Må ta røntgen oftere enn folk flest, og har tidligere fått vite at det er veldig lokalt og "der og da". Det bør derfor ikke være noen fare sånn sett.Anonymous poster hash: d4078...d04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå